Kastrering
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu är det snart dags att kastrera våran gubbe Samson och jag har lite funderingar kring hur jag kan förbereda åt honom och sköta om såret på bästa sätt, vad har ni gjort med era kastrater med skötsel under dom första veckorna!? Kan man ge honom några extra tillskott m.m? Hur ska man inreda buren, ska han gå på ett litet utrymme med en massa fleecefiltar!?
Skriv gärna hur ni gjorde/gör vill ha så mycket tips så att han får ett så bekvämt tillfrisknande som möjligt. 
Mitt bästa tips är att vänja honom vid att äta Critical Care (Oxbow) innan ingreppet. De första två, tre dagarna efter kan han kännas väldigt låg och kanske inte äter som han bör. Då kan det vara bra att ha CC att ta till att hjälpa honom med.
En rätt så begränsad yta på en mjuk handduk som byts morgon och kväll (eller i samband med matning) är väl bra den första veckan. Mina killar fick en flaska varmvatten i huset också.
Om det är trögt att få igång magen så kan lite massage och en liten promenad hjälpa till.
Själva såren behövde jag inte göra något med alls. Bara till att hålla koll på att det inte vätskar eller bildas var/böld.
Lycka till! 
Dem första ~2 dagarna när såret fortfarande är "färskt" är det lätt att det fastnar skit i såret. Om det fastnar något i såret t.ex. hö, så ska höstråna plockas bort - hur små dem än är. Man kan använda en pinsett till det, eller en fuktad tops.
Man ska vara försiktig med att ha för mycket vatten på såret. Det kan lösa upp den tunna skorpa som bildats. Och det gör att det tar längre tid för såret att läka. Just därför ska man inte dränka en bomullstuss i vatten och badda på såret, för att få bort skit. Dessutom "flossar" gärna en bomullstuss, och bomull i såret vill man ju inte ha. Så en tops doppad i vatten är det mest effektiva och skonsammaste vid rengöring!
Hoppas det går bra och att Samson kommer igång bra efter operationen. :)
Jag skulle säga samma saker som #1 & 2 redan sagt, så jag vill bara önska lycka till. Jag håller tummarna för din kille, hoppas han klarar sig!
Jag bad om att få lite extra vätska insprutad i nacken innan jag tog hem min kastrat, båda de kastrerade hanarna jag har haft (ena dog) fick detta och jag tyckte det hjälpte till, speciellt på första grabben som överlevde. Dock fick båda var i pungen så de fick åka tillbaka och tömma.
Att bunkra upp och vänja med CC är ett bra tips, har också marsvinets favoritgrönsaker hemma så du kan bjuda honom på det. Eftersom han kommer sitta ensam (antar jag?) så försök umgås med honom mycket så han inte känner sig alldelens bortglömd, eller om du har fler marsvin och möjlighet att ha hans bur intill de andra
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tack så jättemycket för alla bra tips, Nu håller vi bara tummarna att han klarar av att repa sig efter poerationen , men det tror jag han är så frisk och starkt