Vad passar oss?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Vi är en familj på två vuxna, ett barn på 2½år och två hundar. Jag är jätte sugen på att skaffa två marsvin, men jag vet inte om det är just marsivn som passar in här. Vi kanske ska ha råttor, hamster eller kaniner i stället.
Berätta gärna hur marsvin är, vad dom trivs i för familje miljöer och vad dom kräver. Fråga allt ni behöver veta för att kunna ge mig bra råd.
Jag kan berätta massor, marsvin är mitt absoluta intresse men jag skulle ändå råda dig att läsa på så mycket som möjligt också. Det finns tex många bra Artiklar. Jag tror marsvin är ett djur som kan passa alla faktiskt, men man måste kolla först så mn inte är allergisk för de är ganska allergiframkallande. De lever i många år så man börtänka igenom det noga innan man skaffar men har ni redan hund så tror jag ni är beredda på att ta hand om ett djur länge
Kaniner har lite lättare för att bitas än marsvin och en hamster är ganska liten och lite "tråkigare" då de gärna sover på dagen.

Ja om vi bestämmer oss för marsvin kommer här läsas kan jag lova ;-) Jag var som tokig när jag köpte mitt första akvarie i höstas och läste allt jag kom över. Nu har jag tre kar ;-)
Du skriver att dom kan bli ganska gamla, vad pratar vi om då? 7-8år eller ännu mer? Är det råttor som bara blir runt 2år?
Berätta gärna vad marsvin trivs med, vad dom vill ha för miljö runt om kring sig osv.
Efter som vi har hundar var av en nog kommer vara väldigt sugen på att äta upp dom den första tiden funderar jag på om dom kan bo i ett stort gammalt akvarie med nät lock den första tiden för att sen flytta till en hage med kompostgaller? Eller trivs dom lika bra i en "vanlig" bur med plast balja i botten? Tycker dom ser så små ut.
#2 Normal livslängd på ett marsvin är 5-8 år, men de kan bli 9 och 10 år också om man har tur.
Med marsvinsburar är det så att ju större desto bättre. Med tanke på "mördarhunden" (
) så är kanske en gallerbur det bästa alternativet. De finns upp till 150 cm längd. Marsvinen vill gärna ha lite golvtid också. Om de står i köket (rekommenderar inte marsvin i sovrum då de och deras miljö är rätt tuffa allergimässigt) kan man stänga dörrarna och låtar dem springa fritt en stund om dagen eller så ofta som möjligt.
Här kan du räkna ut det lagliga måttet på hur många marvin du får ha i en bur. Jag tycker dock att det är alldeles för snålt tilltaget, så om du halverar antalet marsvin och endast räknar "heltalen" som är kvar så prickar du rätt enligt mig.
Det enklaste sättet att göra sina marsvin glada är att möblera om ofta i buren och under golvtiden. Ha gärna lite olika tunnlar, filtar/bäddar och hus att alternera mellan. Ett cornflakespaket, en papperspåse med handtagen bortklippta, en bit rör, ja vad som helst som går att krypa in i och undersöka är kul. Ett av mina marsvin älskade när jag rullade en fleecefilt runt ett rör så det blev som en agilitytunnel för hundar!
Lite gurkbitar i en äggkartong eller några persiljevistar i klädnypa på ett snöre så man måste sträcka på sig för att nå och andra matrelaterade klurigheter är naturligvis omåttligt populärt! 
Något du skall tänka på är om du bara vill ha två marsvin eller om du vill öka på antalet så småningom. Hanar är väldigt roliga, framåt och nyfikna, men det går bara i väldigt sällsynta undantagsfall att ha fler än två i varje bur. Om du vill ha fler i framtiden så är det bäst att välja två tjejer eller en tjej och en kastrat.
Lycka till! 

Tack för all info! Jag hittade Svenska marsvinsföreningens hemsida, men jag tycker tyvärr inte att det står så mycket där. Var kan jag hitta mer info?
Jag får fundera på det där med allergi. Det vore ju olyckligt om dottern utvecklar allergi så vi måste göra oss av med alla våra djur. Jag kan inte så mycket om just allergier så jag får nog läsa på lite om det med ;-)
Hur är marsvin när dom är lösa inne? Måste man gömma alla farliga sladdar osv eller låter dom sånt vara om dom har lite annat att pyssla med?
Det bästa är att ha dom i en inhägnad med handukar/filtar i botten då dom kissar och bajsar rätt mycket när dom är ute och springer.

Så om man bygger en stor bur med en del där dom har spån och hö mm och en del med golvyta så behöver man inte hålla på att släppa ut dom i en annan inhägnad inne? Jag trodde att dom var helt lösa när dom fick vara med och springa i huset ;-)
#6 - Klart att dom kan springa helt lösa, men då gäller det att man har det någorlunda marsvinsanpassat hemma :)
Hanna