Marsvinsålder?
Hur gamla har era gose-grisar blivit?
Mina 2 förra marsvin blev runt 3 och 4 år gamla!
Min nuvarande nasse är ungefär 3 ½ nu!
Tycker att han börjar se lite trött och hängig ut…
Dessutom har han äggskalsöga på bägge ögonen och även fatty eye på bägge! Veterinären kan inte göra något åt detta eftersom det är ålderstecken! Han verkar i alla fall inte ha problem med synen (tur det)!!
Hoppas man ska få ha honom hos sig ännu flera år!!
Min vilda är nånstans kring fyra år, jag vill minnas att mitt äldsta blivit fem. Det lilla jag vet om äggskalsöga så tror jag Vilda har det på ena ögat men det är inget som stör henne.
Ett finare ord för Äggskalsöga är Benmetaplasi.. Och det är ingenting som påverkar dom om dom har lite. Läs mer här
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
3½ år är ingen ålder på ett marsvin tycker jag! Du kan nog räkna med att ha honom ett bra tag till.
Mellan 5-8 år är vanligt, om de nu dör av ålder och inte nått annat. Så dina har dött ganska så unga tycker jag… Men allt är ju beroende på var de kommer ifrån och hur friska de är, kosten och motion. Om de fått dålig kost/dåligt med motion och är överviktiga, lever de kanske inte lika länge t.ex.
Varför är han ensam? Eller har jag förstått det fel?

Jag har nog honom ensam jo!
Från början blev det bara köpt 1 marsvin!
Det fanns bara han och så en massa honor i butiken och jag vill inte ha ungar!
Jag vill inte nu i efterskott köpa in ett litet marsvin till eftersom jag förstått att det kan bli problem med aggressivitet bla. från det äldre marsvinet om man tar en unge!
Tar man en annan fullvuxen han blir det ju också problem med slagsmål, o en hona, nix, vill inte ha ungar!
That´s my problem!
Men han verkar nog må helt fine ensam också, han får ju sällskap av oss människor, dessutom har han sin bur i mitten av huset hjärta, köket! Där spenderar vi hela dagarna och kvällarna!
Eller tror någon att man skulle kunna skaffa en unge till sällskap åt honom?

Mina förra marsvin dog inte av ålder!
Mitt första fick förstoppning trots att jag gett rätt kost, veterinären kunde inget göra!
Mitt andra marsvin dog av diarré trots fortsatt rätt kost!
Veterinären sa att det är vanligt med att marsvin får problem med magen och tarmarna eftersom de är så känsliga!
Jag kan dock inte förstå vad de skulle ha kunnat reagera på eftersom jag följt alla regler för utfodring!!
Ja det är oftast inga problem att säta ihop en lite ung bebis hane till en äldre.
Jag tror han skulle bli väldigt glad av att ha en kompis. Lagen finns ju av en anledning och det är ju att dom inte trivs särskilt bra ensamma.
Min äldsta blev ett par månader över åtta år, dom näst äldsta var runt sju år då dom dog (en av ålder, en avlivades p.g.a. urinstensproblem).
#5 - Det är sällan något som helst problem att sätta en liten unge med en äldre hane, den äldre brukar tycka att det är jättekul att få sällskap av en liten pojke :)
#6 - Det kan helt enkelt vara så att du haft otur, ibland gör man allting rätt och ändå blir det fel tyvärr :(
Hanna

Ja, kanske man ska försöka hitta en liten hane som sällskap åt honom då! Hoppas bara att det ska gå bra!
Man borde troligen låta dem vänja sej vid varandra först o inte bara fösa in dem i samma bur!
Jag har dock hört mycket om att de inte ska gå så bra ihop att den äldre hanen ska misshandla den yngre med bett och sexuella beteenden!
Men man måste ju separera dem om det är så pass!

# 7
Vilken lag förresten?
#7# Det finns en lag som säger att marsvin inte får gå ensamma. Samma lag tillåter att ägarna har marsvinen på en extremt liten yta och det finns ingen lag för att de måste ha golvtid.
Du måste alltså ha två men du kan klämma in dem på en yta där de inte kan röra sig och du behöver inte släppa ut dem ur buren alls. Hörs det att jag inte ger mycket för den lagen? 
Tycker inte om att hanar fått dåligt ryckte! Den äldre hanen utsätter inte bevishanen för några sexuella övergrepp! Hundar gör likadant för att visa dominans! Och att de bits allvarligt är såklart en helt annan femma, då bör man separera dem OM skadorna/betten är så pass allvarliga.

Låter ju skönt att det ska funka med 2 stycken marsin! 
Jag visste faktiskt inte att det finns någon lag på att man måste ha 2 marsvin, vet faktiskt inte om det finns nån i finland (där jag bor)
Till saken hör ju det att man vill att ens marsvin ska må så bra som möjligt naturligtvis!
Min gris har en stor och rymlig bur i 2 våningar där det utan tvekan skulle rymmas 1 till!
Jag har bara varit så orolig över att 2 hanar inte ska passa tillsammans, alla böcker jag läst säger det och många människor jag pratat med via nätet eller in person säger det!
skulle vara synd att skaffa en kompis och sen ändå fa ha honom i skild bur! 
Du kanske har någon uppfödare i din närhet så att du kan höra om det är möjligt att lämna tillbaka marsvinet om det inte fungerar med han som du redan har hemma? Djuraffärer kanske också kan ta tillbaka djuret om du frågar?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag tror absolut inte det ska vara några somhelst problem att sätta ihop din kille med en yngre! Det är i otroligt sällsynta fall som en vuxen hane inte kan sättas ihop med en yngre. (Vuxen hane+ vuxen hane kan dock vara knepigare.) Däremot får man vara beredd på att det kan bli bråk vid könsmognad (detta går dock oftast över och den äldre håller oftast fortfarande ledarpositionen). Hanar som gått i avel och således har träffat hona kan vara svårare att sätta ihop med andra hanar, men med en yngre brukar det även då funka, iaf tills denne blivit könsmogen.
Jag gillar inte heller att hanar fått så dåligt rykte, de är så mysiga! Mysigare än honorna enligt mig. Men det är ju lätt att de blir så när många får för sig att de är agressiva och sprider det.
Jag tror (vet ;-) att din kille kommer må jättebra och bli mycket piggare om han får sällskap.

Det skulle ju dock vara synd om det inte fungerar efter en tid sen när den yngre hanen blir könsmogen!
Men det får man ju ta itu med då!
Löser sig säkert!!
Fatty eye och äggskalsöga är inga ålderstecken.
Fatty eye är en ärftlig ögonåkomma som kan slå in i olika tider av livet, det varierar från marsvin till marsvin. Både unga och äldre marsvin kan få det. Det är också något som kan utvecklas när marsvinet är överviktigt.
Vad äggskalsöga beror på är lite oklart, men jag har hört om friska ettåriga marsvin som fått det, så åldersrelaterat är det inte.
3½ år är ingen ålder. Din kille kan leva flera år till. :-) Och han blir säkert jätteglad om han får leva med en kompis i fortsättningen. Det är väldigt ovanligt att vuxen + bebis inte funkar senare också.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mitt marsvin är nog ganska överviktigt jo, så det kan helt klart vara det som fatty eye beror på då! Jag ska nog sätta honom på diet!! Han skulle ju må bättre på alla sätt och vis av att banta lite! Jag har bara så väldigt svårt att inte ge efter för hans "tiggande" av mat!! 
Han har väldigt mycket "äggskalsöga" på ett ögat, det är ganska bred taggig "rand" runt hela ögat! På andra ögat har han ännu så länge bara en liten fläck av "äggskalsöga"!
Kan detta månne sprida sig så att det påverkar synen?
Han verkar ju inte lida av det så antyr att allt e ok!
Han får också svamp på läpparna/nosen mellan varven!
Jag har haft specialmedicin från veterinären som inte hjälpte mycket o då rekommenderade hon stället svampsalva för människor t.ex. canesten eller dyl.
detta har fungerat bättre!
Jag försöker också begränsa mängden syrlig föda, typ tomat, äpple et.c
Märker att han får svamp av blöta frukter o sallad o gurka!
Finns några bra tips på vad man kan göra åt detta?
Tycker synd om honom när han får svamp på läpparna!! 
#19 Hur mycket väger han? Och känns han väldigt fläskig över skuldrorna? Då är han troligtvis lite tjock. Marsvin är ju ganska päronformade och ska ha lite hull. Bantning för marsvin ser ut såhär:
* Om han får kraftoder - ta bort det helt.
* Fri tillgånga till hö av hög kvalitét - inte i höhäck utan i flera högar i buren, fylls på hela tiden. (som för alla marsvin iof inte bara de överviktiga)
* Grönsaker (gärna mycket rotfrukter) 1 eller 2 ggr per dag.
* Helst motion utanför buren varje dag, tid varierande på vad ägaren hinner såklart. Men 1 h som minst tycker jag.
* En kompis :-) Marsvin tenderar att bli tjocka, stillasittande och tråkiga utan en vän.
Ta bort alla slags syrliga frukter (om du vill ge ge bara nån gång i veckan och lite), om han får munsvamp. Smörj med Pevaryl - finns på apoteket receptfritt.
Får han svamp av sallad och gurka så tycker jag att du ska sluta ge honom det, ge honom andra frukter och grönsaker som är mer c-vitaminrika tex. vitkål, broccoli, morot
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

De tr som hittills vandrat vidare har blivit 3½ år (trumsjuka) 4 (cystor) 4 år och 3 månader (urinsten)
MVH Erika :)
Jag funderar på om cystor är vanliga hos marsvin, har också haft en hona som fått det.
Vad ger du honom som godis då när han tigger ? Ibland kan ju godiset va en bov i dramat vad gäller tigganda marsvin och snälla ägare och marsvinet blivit överviktigt.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg

Tack för bantningstipsen! 
Jag ska försöka mej på att ge honom lite mindre mat!
Jag brukar nog mest ge honom morot, gurka o dyl! Ibland får han en mandel eller ett knäckebröd!
Jag ska snarast möjligt också skaffa kompis åt honom så har han ju en motionspartner där också! 
Morot har jag sett att man ska undvika om man har överviktigt marsvin. Ge persilja istället, de blir marsvin galna av :D
Annars kunde du hållit dig till gurka för de kan han ju omöjligt bli fet av, men om han får munsvamp av det så ska du nog undvika det.
undrar om mandel är bra för marsvin?
Mandel är väl en nöt och nötter har jag hört är inte bra att ge eftersom det är så mycket fett i dem men jag kanske har hört fel
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jo det är mycket fett i nötter, men olika mycket i olika nötter. Frågan är väl om marsvin ska ha nötter alls ?
Jag hade hållt honom på en sträng diet med endast hö och c-vitaminrika grönsaker, med vitkål som bas. Pellets behövs inte, gurka kan han få som godis någon enstaka gång.
Nötter innehåller mycket fett, jag har aldrig gett mina marsvin nötter och det jag har hört är att de inte ska ha nötter (då det är så fett).
De får allt de behöver med ett hö som luktar gott och är grönt. C-vitaminbehovet tillfredställer du med vitkålen, persilja, kålrot osv osv. Grönsaker kan ges en eller två gånger om dagen, på dina villkor! Jag vet hur lätt det är att falla för små söta marsvin som står och trycker med nosen vid gallret och "är så hungriga"… Fall inte för det ;)
Lite motion och en kompis på detta så hade ditt marsvin garanterat gått ner i vikt :)
#29 Tummen upp för det :)