Rumsrena?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Något jag har funderat på är om marsvin håller sig till spånet om man har en balja separat eller gör dom sina behöv lite överallt?
Min tanke är att mina kommande marsvin om det blir några… ja att dom i alla fall ska ha en större inhägnad och kanske en låda med spån i där dom kan göra sina behov. Så jag slipper byta handdukar/filtar och städa varje dag utan kanske en gång i veckan i stället.
Nja, det är väldigt få marsvin som kan bli rumsrena. Mina kissar och bajas överallt.
Har en bur med fleece och en mathörna med spån/toalätt och dom bajsar och kissar överallt ändå.
Vill du bara städa en gång i veckan ska du inte ha fleece/handduk/lakan i botten.
#1# Man kan visst ha lakan i botten och ändå städa en gång i veckan. Jag har det till mina tjejer och eftersom de har mat och hö i en separat del så håller sig lakanet fräscht hela veckan, det är bara bajspluttar som hamnar där.
Ja men man måste ju plocka bort bajs ändå, annars blir det ju äckligt.
#3# Jag har aldrig sett små torra pluttar som särskilt äckliga, och den lilla mängd som kommer på lakanet får faktiskt ligga kvar under veckan, det gör det ju även i en bur utan lakan med bara spån.
Inne hos mina nya killar så har de fleece, och där plockar jag bajjet varje dag. Tycker det set så snuskigt ut annars. I spånet så hamnar ju bajjet lite i och under också så de känns inte lika snuskigt då.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Fast tekniskt sett ÄR det ju inte fräschare. För mig är det viktigare att de har det gott och bra än hur det ser ut. Jag tror dessutom de allra flesta grisar som har ett speciellt "kök" bajsar främst där och inte på sov/mysdelen.

Nu har jag hittat en sida där det står att dom går att få rumsrena om man tränar dom?
Japp, det är fullt möjligt för marsvin att bli rumsrena.

Bra ;-) Det gör ju livet lite roligare ihop med ett par marsvin ;-)
Fast det kräver enormt med jobb, inte lika lätt som med kanin eller t.ex katt. Men ger man sig tusan på att dom ska bli rumsrena så blir dom väll förhoppningsvis det, om man har tur :)
Dom bajsar/kissar där dom har sin mat, alltså kan det ju vara smart att ha spån eller något annat bottenmaterial just där höet är.