Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 4108 ggr
Ketang
0

Kostnader?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har vi ju hund och jag har haft häst, så kostnaden är egentligen ingen avgörande sak om det blir marsvin eller inte. Men jag är lite nyfiken på vad ni lägger på era marsvin/månad ändå.

Försäkring.

Veterinär, vaccinationer.

Foder & strö.

Annat. (Skriv gärna vad)

Carro-m
0

Kan berätta att det går inte att jämföra kostnaderna på att ha häst och att ha marsvin! Så otroligt stor skilland i priserna (har också haft häst) Men iallafall, tillbaka till din fråga :) Jag har 6 marsvin för tillfället. Försäkring: varje djur kostar 320 kr/år, alltså 160 kr/mån för alla 6 djuren. (Agria) Veterrinär: Har hittils inte varit hos vet pga sjukdom med mina djur, tycker marsvin är allmänt friska djur. Har inte mina vacc mot ngt, vet inte ens om det finns ngt vaccin för marsvin. Foder/strö: Lägger inte många kronor på denna kategorin heller. Köper för tillfället inte hö hos bonde, så då blir det lite dyrare. Kanske 50-100 kr månaden… beror på var jag hittar fint hö. Men det är billigare och bättre hö hos en bonde! Köper en 5 kg säck med frö, den varar i ca 1-2 månader. Dom äter inte enormt mycket av det. En spånbal kostar ca 70-80 kr, vara nog i 2-3 månader. Grönsaker går det inte riktigt att sätta ett pris på, det beror på vad man köper för någon sort och hur mkt man ger dom. Annat: det som kostar mest för mig är utställningarna och medlemskapet i SMF… en vanlig utställning, inte allt för långt bort kan nog kosta 600-700 kr med bensin och anmälningsavgift. Summan av det hela skulle jag säga att marsvin är billiga husdjur som har enormt mycket att ge! :)

[Strawberi]
0

Jag såg någonting för ett tag sedan om kostnader… Och det sltuade på runt 2000 kr i månaden. Jag minns inte vart det var.. Kan det varit i något MM?

Mari
1

#2 Oj 2000 i månaden låter mycket? Eller har man tänkt in eventuella veterinärbesök samt försäkringar i den kostnaden då?

Jag tror inte jag betalar mer än några hundra i månaden för mina 5 marsvin, de är ej försäkrade.

Den stora kostnaden är just maten, färska grönsaker, hö och jag ger även mina havrekross och kornkross, samt även solrosfrön ibland.

Annars kostar just spån men det behöver jag inte köpa varje månad.

Just nu tycker jag att jag skämmer bort mina marsvin, så min kostnad för dem skulle man säkert kunna dra ner utan att det berör marsvinen något mer än att de får mindre "godis"

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Strawberi]
0

#3 - Återkommer när jag hittat faktan.

Royalz
0

Försäkring:

Inte lönsamt med många marsvin, bättre att lägga undan 1-200kr/mån istället.

Veterinär/vaccinationer:

Marsvin vaccineras inte. Sen kostar det olika beroende på vilken klinik man väljer. Väldigt få kliniker i sverige är kunniga på marsvin, inte lika lätt att hitta en bra veterinär som till hund.

Foder & strö:

Hos mig går det åt 1,5 spånbal i månaden, så ca 100kr. Havre och korn har jag i obegränsad mängd och tar med till stallet och krossar, så det blir gratis. Pelletsen kostar ca 140kr/5kg och det räcker i ca 3-4 månader. Grönsaker går på ca 200kr i månaden. Hö kostar väll ca 100kr/mån.

Jag har 12 marsvin + 5 ungar just nu.

Sofieproppan
0

Mina fyra marsvin kostar som följer:

Hö, den största kostnaden eftersom jag inte löst det med hö från bonde, jobbar på det. = 250 kr/mån

Strö, en bal räcker nog 2 månader = 40 kr/mån

Havregryn, 10 kr/mån

Grönsaker, ännu en stor utgift, uppskattningsvis = 100-150 kr/mån

Har ingen försäkring. Hittills på det dryga året jag haft marsvin så är veterinärkostnader utslaget = 150 kr/mån

Totalt = 550-600 månaden för 4 marsvin.

Hade jag fixat annat hö så hade kostnaden säkert minskats med 200 kr/mån.

Misarn
0

Vi har lagt väldigt mycket pengar på våra marsvin då vi har bytt bur 4! gånger. Man behöver inte vaccinera marsvin mot några smittsamma sjukdomar då jag har pratat med våran veterinär men dom kan endå drabbas för mycket.

Har man några marsvin så kan man tjäna på att ha försäkring då det kostar 36kr/st vilket inte alls är mycket jämfört med vad man kan råka ut för med sina marsvin. Jag har haft väldig otur och fåttåkt till veterinären många gånger, men många spar undan pengar vilket vi också gör.

Maten till marsvinen är ganska billig dommåste få i sig dagligt med dos av C-vitamin i form av olika grönsaker och frukter men det är väldigt billigt, sen måste dom alltid ha hö i buren då marsvin slipar ner sina tänder med hjälp av hö. Jag använder Cavian complete som är ett specialframtaget foder för marsvin är lite dyrare men som jag tycker är ett bra foder tillskott men huvudfödan ska bestå av främst Hö och sen grönskaker/frukt.

Marsvin tycker jag ganska billiga och skiljer sig inte alltför mycket från hundar och katter i kostnader. Tycker att marsvin är ett välldigt trevligt och framåt djur, framför allt när man har flera =)

elsasputte
0

Lånar tråden lite… vart köper alla spån nånstans?

[Liinda]
0

Granngården och hästbutiker.

flocken
0

oj.. Vågar knappt räkna

* Hö från bonde. 4 balar a´ 12 kg för 100kr. Räcker ca 2-3 månader

* Carrier pellets 25 kg för ca 360 kr räcker ca 5 månader

* Spån. Köper 20 kg i djur affären för 60 kr. Dyrt men har inte plats för en stor bal. Köper 4 åt gången

* Färska grönsaker varje dag. MInst 500kr/månad. Säkert MKT mer

* Havregryn till de som behöver. NU 3 st

* Bur byggen.

Ej försäkrade. Men åker in vid behov.

har 10 marsvin. Fler påväg.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Sofieproppan
0

#8 Köper spån hos "Djur och Natur". Har mycket till hästar och hundar men även lite till smådjur. Har spån på bal som är bra, mycket stora fina spån och inte så mycket smått.

Sammetskatt
0

Mina kostnader om jag räknar på 1 marsvin:

Hö: ca 60kr/mån eftersom jag inte köper från bonde.

Underlaget som är Stl-strö (kartongbitar): ca 10kr/mån

Bello pellets: ca 20kr/mån

Havregryn: ca 5kr/mån

Grönsaker: ca 20kr/mån

Jag har ingen försäkring eftersom många marsvin kan vara friska ett helt liv. Lägger istället undan 100kr/mån att ha ifall något händer.

Så min totalsumma per marsvin blir ca 115kr. Skulle dock bli mycket billigare såklart om jag köpte hö från bonde.

Fejhn
0

Hö - ca 30kr/månaden (svart sopsäck fylld med löshö - ca20kr)

köper av en tjej som har hästar.

spån - ca 20 kr/månaden (hel bal 25kg- 100kr)

också av hästtjej.

grönsaker -  ca200kr/månaden.

köper på vanlig livsmedelsaffär.

ger inget kraftfoder.

övriga kostnader - 100 i månaden kke, bygger/köper nya hus och tunnlar  ibland.

har inte listat ut hur jag ska komma undan billigare på grönsaksfronten, kommer iof bli väldigt mkt billigare i sommaren och ska ordna så jag kan så lite frön och sånt.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Creation
0

Jag har 4 marsvin och mina kostnader ser ungefär ut såhär:

Hö: 18kr/mån (köper från bonde, ca 2kr/kg)
Spån: 80kr/mån (granngården, en bal per månad)
Grönsaker: Jag har ärligt talat ingen aning, men skulle tippa på 100-200kr/mån?
Torrfoder: Några kronor i månaden

Totalt: 200-300kr per månad för fyra marsvin

Veterinärkostnader räknar jag inte med, då det kan variera enormt, beroende på hur mycket otur man har. Förra året kostade det totalt 9000kr(åtskilliga sjukdomar och en operation). Mina 9 år med marsvin innan kostade 1500-3000kr sammanlagt i vetkostnader och hade kunnat bli till 500:- bara jag haft mer kunskap.

Och försäkring har jag ingen ännu, men ska skaffa till mina killar när de är 1-1,5 år.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Fridaaaa
0

#6 Mina 4 marsvin kostar max 200-400 kr/månad.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Strawberi]
0

Hittar inte det. Aja, kan ha drömt det, för mycket i huvudet Flört

Ska väl räkna jag med.. *s*
Hö - 100 kr månaden max.
Spån - 200-250 kr.
Torrfoder - Är väl rätt dyrt. Men ger inte alla jämt. Men 30-90kr månad?
Grönfoder -  Tippar på 2-300 i månaden max.

Slutar väl på 550 typ. Sedan bortsett från alla utställningar, och övriga kostnader. Jag har just nu 25 marsvin.

fia-mia
0

Jag har två marsvin och kostnaderna blir:

Hö från bonde ca 15 kr/månad

Spån: Ca 50 kr/månad från Granngården, en bal kostar 89 kr.

Grönsaker: 150 kr kanske, köper oftast ekologiskt

De är inte försäkrade

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

alva-m-t
0

För mig e det rätt billligt. Jag får hö och mat (som i vanliga fall kostar kanske 100-200 kr i mån) från min mormor som bort på landet. Strö köper jag i stan och resten betalar mamma o pappa åt mig så det kanske ligger på 20 kr i mån för mig:)

Ps. Innan kostade det jättemycket!!!!!!!

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Lexxi
0

Hö från bonde: ca 20 kr/månad

Spån: ca 40kr/månad
(men just nu gratis då pappa fått tag i flera gratis spånbalar)

Torrfoder: Köper stora säckar så kanske 25kr/månad

Grönsaker: ca 200kr/månad

Så ungerfär 285 kr/månad

Då har jag 10 marsvin just nu.

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Denna kommentar har tagits bort.