Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 916 ggr
Zootz
0

Foderfunderingar...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har precis blivit med marsvin och bara älskar min nyfunna hobby, som en naturlig följd på detta börjar funderingarna, denna gång kring foder.

Jag har hästar så jag har eget ekologiskt odlat hö och det är analyserat, det är ett hö med högt proteinvärde och "lagom" med energi, samt har en bra mineralhalt med en korrekt kalcium/fosfor balans. Dessutom är det väldigt finståigt och har mycket blad så det är det perfekta marsvinshöet ; )

Men det jag funderar över är komplimentet, dvs kraftfodret. Jag har både korn och havre som krossas lite i taget för att behålla näringsvärdet i det så gott det går och dessutom har jag tillgång till lusernpellets. Fungerar denna mix som ett fullgott kraftfoder eller bör jag tillsätta någonting?

De får C-vitamin i flytande form som jag tillsätter i vattnet och de får frukt/grönsaker varje dag.

Tacksam för svar!

Cavia
0

Låter som om ditt hö och blandningen av kraftfoder duger gott och väl…men skippa dropparna i vattnet! Det är bara bortkastade pengar. C-vitaminrika grönsaker och frukt är fullt tillräckligt dagligen =)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Mari
0

Lusernpelletsen funderar jag över, ger du dem det? Jag gav mina vanlig krafft ett tag när jag fick ifrån en vän med häst men jag vet inte hur bra just lusern är? När jag hade häst för sisådär 6 år sedan så skulle man alltid blötlägga lusernen eftersom det annars svällde så mycket i magen, därav jag är lite fundersam över att ge till marsvin? Men tekniken ändras ju och det kanske är någon annan sorts lusern du har?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Zootz
0

#1 Tack för ditt inlägg, jag hade C-vitamin redan och den innehåller även E-vitamin så jag kan lika gärna ge dem istället för att slänga bort det.

#2 Jag ger inte min häst uppblött lusern, men han får bara 2 dl ; ) Varför jag tänkte på lusern är som sagt eftersom jag har det tillgängligt redan och läste på marsvinspelletsen på granngården idag och då var en av huvudingredienserna just lusern. Tror inte att lusernen sväller mer än vanlig pellets. Lusern är ju egentligen bara en pelletsform av koncentrerat hö av högt proteininnehåll. Men hur det är till marsvin står jag mig frågande som sagt.

Hoppas på fler svar, gärna gällande lusern.

Mvh Martina

gnagarlover
0

du kan ge lusern men de kan bli lite överviktiga av det.det är är inget de behöver.ges mest då höet är slut.Tungan ute

FeliciaS
0

Välkommen hit! Kul att du skaffat marsvin, de är underbara kompisar :)

Det låter som en bra kost, bortsett från att du inte bör ge dem varken lusernpellets (för mycket protein, marsvin ska ha ha lågt proteinvärde i kosten) eller vitaminer i vattnet.

Läs gärna artikeln "Marsvin och c-vitamin".

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Zootz
0

#4 och 5

Ok, då kanske jag kan tillsätta lite lusern bara om någon är tunn eller till dräktiga honor som lätt tunnar ur?

Tack för era svar!

FeliciaS
0

#6 Ja, eventuellt till dräktiga honor (kostförändringar kan påverka risken för toxicos). Men jag skulle istället ge mer kornkross och havre till djur som behöver lägga på sig och rotfrukter.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus