Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1414 ggr
Biejvve
0

grönsaker, hur ofta?

Jag har två unga marsvin, som älskar grönsaker Glad, jag börjar undra hur mycket grönsaker ska de ha per dag utan att det blir för mycket? tex. en morot, lite gurka och två blad sallad per marsvin och per dag. Är det lagom bra, lite eller mycket?

De har tillgång till hö o torrfoder hela tiden.

FeliciaS
0

Jag ger grönsaker morgon och kväll. På morgonen får de broccoli och stjälkselleri varannan dag resp. vitkål och paprika varannan. Ungefär 2-3 broccolibuketter/marsvin brukar jag räkna med, eller 1 vitkålsblad (½ om de är stora, fler om de är små), fyra marsvin får dela på 1 stjälkselleri, de brukar få ½ cm paprikastrimla (längsgående hela paprikan) var. Svårt att säga exakt mängd :P Men du kan gå på att 80% av kosten ska vara hö, resten grönsaker. Lite kraftfoder kan man ge växande djur om man anser att de behöver det för att hålla vikten.

Gurka, sallad och tomat samt frukter bör man bara ge som godis då och då. Grönsaker och rotfrukter du kan variera med varje/varannan dag är broccoli, vitkål, blomkål (blasten brukar uppskattas), paprika, stjälkselleri, rotselleri, palsternacka, rotpersilja, kålrot.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

dumlekola
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina marsvin har obegränsad tillgång till hö, får grönsaker morgon och kväll och det är allt. Två av dem håller vikten bra och den tredje envisas med att klättra några gram uppåt mellan varje vägning. Flört Torrfoder behövs bara till djur som inte kan hålla vikten p.g.a. nedsatthet eller ålder.

På morgonen får de alltid vitkål. Det är billigt och med rätt så bra C-vitamininnehåll plus att marsvin aldrig verkar tröttna på det! De får ett halvt stort eller ett helt litet blad var.

På kvällen varierar jag grönsakerna. De vanligaste här hemma är röd paprika (en tredjedel av en halv normalstor paprika var), broccoli (motsvarande ca. två normalstora buketter var, jag använder även stammen) eller morot (ca. fyra-fem cm var).

Då och då blir det blomkål (bukett och blad), bladselleri (en tredjedel var), rotselleri (en bit på ca. 2*3 cm) m.m.

Här kan du läsa lite mer om lämpliga grönsaker och frukt (godis) till marsvin. Om du går in på www.eragons.se och klickar på "Skötsel & Relationer" och  scrollar neråt, så kan du hitta hur mycket (eller lite) du behöver ge av några olika grönsaker för att täcka ett marsvins dagliga C-vitaminbehov.