Tänder HJÄLP!
Har en marsvinstjej med tandproblem.
Hon har tappat en bit av ena framtanden och verkar "tugga" hela tiden vad hon än gör. Dessutom verkar hon dregla en del.
Är detta tecken på bryggbildning, eller?
Hon har haft lunginflammation för några månader sedan och är därför liten till växten och lite mager (i mina ögon), men är det marsvin som är mest aktivt och socialt. Hon har en kompis som också är strax under året, som inte alls är lika gosig.
Har pratat med veterinären som rekommenderar avlivning, (utan att ha sett marsvinet nu) då ett ungt marsvin med tandproblem har det medfött o hon enligt henne inte går att bota.
Har läst här om filning eller klippning av tänder.
Filning med vad och klippa med vad????
Jag och sonen är så ledsna och oroliga o vill inte förlora vår lilla gumma.
Har 10 mil till vet. som rekommenderar avlivning, och hon är närmast, så vad gör vi nu?????
De har grenar att gnaga på och får fri tillgång till hö, samt pellets som basföda.
Hon får kruskakligrötsblandning att äta också.
Hur gammal är hon?
När marsvin dreglar är det ofta kindtänderna som är problemet. De behöver åtgärdas ganska akut på en klinik som kan slipa tänderna. Slipa ner framtänder kan man göra om de är för långa eller ojämna, med en sandpappersfil. Är framtänderna av eller för korta brukar marsvinet kunna fortsätta äta som vanligt bara man river grönsakerna. Eventuellt ger puré (broccoli och morot finns på barnmatsburk). Det är jätteviktigt att hon får i sig fibrer om hon inte äter hö, försök i så fall få tag i Oxbow Critical Care.
Har hon aptit och hur mycket får hon i sig?
Pelletsen är inget jag skulle rekommendera, basfödan ska vara hö och utöver det c-vitaminrika grönsaker dagligen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag håller med om vad #1 har skrivit. Kindtänderna kan man inte se själv så man kan behöva ett veterinärbesök för att utesluta att det är de det är fel på. Min veterinär brukar titta med ett sånt instrument man kikar i människoöron med för att upptäcka eventuella taggar eller felslitningar.
Jag upplever att mitt marsvin tuggade en hel del när hennes tand hade gått av, men det är kanske inte så konstigt. Tänk själv hur det känns om man tappat en plomb eller har en vass kant efter en lagning. Man är där och känner hela tiden!
Ett marsvin behöver inte pellets som mestadels består av hö plus sådant som är för mycket energi i för marsvin, som skall ha en fiberrik och energifattig kost. De är skapta för att äta ca. 20 timmar om dygnet. Nackdelen med pellets är att marsvinet inte sliter tänderna normalt när de äter det och då är det bättre att få i sig hö på det gamla vanliga sättet.
80% hö och 20% grönsaker skall kosten bestå av. Pellets behöver man bara ta till om marsvinet har svårt att hålla vikten och då räcker det med 1-1½ msk per dag. Här har du en länk om bra marsvinsgrönsaker. 
Jag har puttat på lite trådar om tänder som har skrivits på sista tiden så de skall vara lite lättare att hitta. Ditt marsvin klara att äta grönsaksbitar som är små nog att få in i munnen även om hon har en avbruten framtand. Håll bara koll på att hon får i sig mat.
Verkar hon dämpad eller medtagen på något sätt? Om inte så tycker jag att du skall avvakta och se om hennes framtänder klarar "biffen" på egen hand medans tanden växer ut d.v.s. om det inte är något fel på kindtänderna då. Håll noga koll bara!
Lycka till och skriv om hur det går för er! Jag håller tummarna!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för snabba svar :-)
Hon blir ett år i maj.
Är som sagt aktiv och på; kommer alltid fram som en raket så fort vi kommer in i rummet. Äter dessutom så fort jag ställer in kruslagrötsblandningen. Ska prova fila lite på tanden som är för lång, o ännu mer hö åker nu in i buren, men de verkar trampa ner det mesta om jag ska va ärlig….
Här har vi inte gett upp.