Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 5691 ggr
[Jessica-B]
0

Missfärgade tänder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Börjar bli riktigt orolig för frej nu. Hans tänder i överkäken har blivit jättemissfärgade på bara en vecka. Vad kan det bero på? Jag kan verkligen ingenting om tänder, men jag har mina aningar. Kan det vara så att han har svamp på tänderna? Han har nämligen stora problem med munsvamp, ända sedan han föddes i stort sätt, och får en hel del pevaryl mot det. Tänderna är som ni ser jättefina i underkäken.

Mari
1

Hm vad konstigt, verkar tänderna ha samma kvalite också? jag vet inte om det är bilden som gör det men det ser nästan ut som att de övre missfärgade tänderna ser mer skörare ut?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Myosotis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Enligt min erfarenhet kan tänderna bli sådär hos marsvin med munsvamp: missfärgade och lite sköra. Så försök få bukt med munsvampen! Jag brukar använda vanligt bakpulver som jag blandar med lite vatten till en pasta.

[Jessica-B]
0

#1 Jag kan ha inbillat mig i farten, men jag tycker nog att tänderna i överkäken är lite lösa. Det verkade som att man kunde vicka lite lätt på dem när jag var där å rensade mellan tänderna lite med en tandpetare. Så jag skulle nog säga att tänderna är aningen sköra i nuläget.

#2 tack för tipset, bakpulver med vatten ska jag prova! :)

Finns det någon chans att han kommer att få tillbaka sina fina, starka, vita tänder igen tro?

luneas
0

Är Frej satin? Tycker att det ser ut så på pälsen runt nosen. Missfärgade och skrovliga tänder är vanligt på satiner och har förmodligen med satinsjukan att göra

[Jessica-B]
0

#4 Naj, frej är som tur är inte satin. :)

Moctezuma
0

Sådär såg Turbos ena nedre tand ut när han var liten… Den var gulbrunaktig, genomskinlig och porös. Han tappade den, sen växte den ut, tappade… och sen kom den inte tillbaka. Nu har han bara en framtand nere. Har ingen aning om vad det berodde på.

Hoppas att Frejs tänder blir bättre, kanske har det med munsvampen att göra och går över när du väl fått bukt med den.

[Jessica-B]
0

#6 Kan Turbo äta med bara en tand i underkäken?
Nu blev jag skraj, jag vill inte att frej ska tappa några tänder :(

Moctezuma
0

#7 Ja, han kan äta, utan problem :) Det enda problemet är att tänderna inte längre slits mot varandra som de ska (vi måste klippa dem, vilket inte är roligt för varken ägare eller marsvin). 

Jag hoppas att ert fall inte är likadant. Meningen med min kommentar var inte att skrämma upp dig! Om tanden blir vit igen när den växer ut är det förhoppningsvis övergående.

[Jessica-B]
0

#8 Ingen fara, :) förstår att det inte var meningen att skrämmas.
Klipper ni tänderna hos veterinären då, eller är det något ni gör hemma? Hur ofta klipper ni tänderna? Är det smärtsamt för marsvinet?

Bara nyfiken på hur det funkar.

FeliciaS
0

Min lillskruttas övertänder såg ut sådär när hon kom, antagligen hade hon lyckats slå av dem på något sätt för de var väldigt korta. Men nu har hon helt normala tänder.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moctezuma
0

#9 De första gångerna klippte vi hos veterinär, och hon lärde mig hur jag ska göra. En gång behövde vi inte ens betala ("du gjorde ju allting själv!"). Glad att vi har en så trevlig veterinär!

Vi köpte en egen tång och har sedan dess gjort det hemma. Jag tror att vi klipper ungefär en gång/2 veckor eller någonting sådant. Min mamma håller honom i famnen och jag tar ett grepp om hans nacke så han inte ska rycka bort huvudet medan jag klipper. Det är inte smärtsamt, bara obehagligt eftersom man måste hålla i honom ganska hårt. Dessutom måste man akta tungan… Och risken att tänderna spricker och lossnar ökar ju i och med att man klipper. Därför måste tången vara vass, så att den faktiskt klipper av tänderna och inte krossar dom.

Det låter ganska grymt när jag läser igenom det, men jag är ändå glad att vi hittade den här lösningen! Annars skulle tänderna bara växa och växa tills han inte kan äta.
Det fungerar bra, fastän ingen tycker om det.  Och jag rekommenderar inte någon att klippa tänder om det inte är absolut nödvändigt.

Att fila är inte aktuellt i vårt fall, eftersom Turbo hatar det. Det går betydligt lindrigare att klippa och ha det över i ett huj.

[Jessica-B]
0

#11 Får ont i magen av tanken på att kanske behöva klippa och fila tänder. Frej är en väldigt skör pojke. Han får väldigt lätt panik. Dessutom är han fruktansvärt stark i kroppen och drar sig inte för att bitas för att få sin vilja fram.

Näe! Nu får jag försöka fokusera på det positiva. Han har faktiskt tänderna kvar! Och så länge han har det finns det ingen anledning att oroa sig eller deppa ihop. :)

Moctezuma
0

#12 Jo det brukar lösa sig bara man tänker positivt!

dumlekola
0

*putt*

[Jessica-B]
0

#14 nu puttade du i fel tråd va? ;) - lätt hänt i iFokus-stöket som råder

[Sicali83]
0

Som vanligt måste jag skriva det jag tänker, så jag hoppas ingen tar illa upp för det är inte illa ment. Men jag hade hellre tagit bort mitt marsvin än klippt dess tänder  regelbundet, faktiskt. Det låter nog kallt och kanske är det för att mina små grisar inte är så tuffa, det hade helt enkelt inte varit rätt mot dem att de skulle behöva gå igenom det regelbundet i resten av sina liv.

[Jessica-B]
0

#16 Jag förstår absolut din tanke :)
Om jag kommer till den punkten där frej tappar sina tänder - och för resten av sitt liv kommer att ha tandproblem, så kommer jag att samla mina tankar, andras tankar och erfarenheter, och givetvis basera beslutet på frejs psykiska hälsa.

Jag tycker att det är jättebra att det funkar för Moctezuma med klippningen av tänderna. Eller egentligen framför allt att det funkar för hennes marsvin att ha det så. Jag har erfarenheten av att man verkligen märker när något inte fungerar för ett djur. Och jag är säker på att jag inte är ensam om den erfarenheten, så jag litar på att Moctezuma gör det som är bäst och funkar för sitt marsvin med tandproblem. :)

Moctezuma
0

#16 Helt ärligt så var det nog så vi tänkte i början också, det var väldigt jobbigt och krångligt med tandproblemen. Att åka in till veterinär ett par gånger per månad i ett helt marsvinsliv kändes inte lockande. Och får marsvinet ett värdigt liv?

Skulle det vara ett annat marsvin än just Turbo skulle det kanske inte fungera över huvudtaget. På våra andra marsvin har man knappt fått öppna munnen, men på Turbo går det för det mesta bra. Han gillar det inte, men det är bara frågan om några minuter per gång och han verkar inte ha tagit någon psykisk skada av det. Han popcornskuttar och äter som vilket marsvin som helst, så det känns som om det är värt besväret. Om situationen ändrar får vi tänka om, men just nu är vi nöjda!

[Jessica-B]
0

Det glädjer mig verkligen jättemycket att höra att det går så bra för er med Turbo. :) Det ger mig dessutom lite hopp i oron över Frejs tänder.

Moctezuma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#19 Tack :) Hoppas verkligen att Frejs problem inte är någonting allvarligt och att allting slutar bra!

Hela diskussionen om Turbo är egentligen off topic, men jag bifogar ändå en bild på honom, eftersom han nämns så många gånger. Han hejar på Frej! :)

[Jessica-B]
0

å Frej hejar på Turbo! :)

…vilken söt underläpp hihihihi, väldigt lik frejs faktiskt hehe