Trög efter narkosen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Som en del vet kastrerade jag min kille Gangster i tisdags. Han piggade på sig efter operationen redan efter 2 timmar.
Sedan igår äter han dock ännu sämre och plockar mest i sitt hö, äter knappt några grönsaker och ingen pellets alls.
Idag har jag börjat ge honom Critical Care för jag är rädd för att han inte får i sig tillräckligt med fibrer. Paprika och persilja åt han iaf igår, ikväll vet jag inte.
Han verkar "deppad" eller vad man nu säger om marsvin.
Kan det hjälpa honom lite på traven att sätta två honor i en bur bredvid hans? Kanske rentav trigga igång hans ätande?
MVH Erika :)
Min hane var deppig några dagar efter att han kastrerades, men han blev fort som vanligt när han fick flytta in med sin kompis. Det skulle kanske hjälpa med honorna brevid.
Han kanske kan leka med dem på golvet en stund…under uppsikt då:P
sådär blev min hane också, han var skapligt pigg första dagen men sen så försvann glöden. Testa du att sätta honorna bredvid, det kan göra susen! Eller låta dem träffas på golvet, ger man dem mat samtidigt brukar det trigga igång dem att äta också.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Så han mådde "bra" efter uppvaknandet och har sedan blivit sämre?
Jag skulle gjort allt tänkbart för att få honom piggare, testa att sätta honor i buren intill. Du kan även ge en liten gnutta honung utrört i ljummet vatten om han inte har så mycket gnista. Fortsätt mata med Critical Care och grönsaker, det bästa är om han kan äta det i så naturlig form som möjligt (grönsaksbitar, CC rullade till lite hårdare kulor hellre än från spruta) så att han inte blir lat med ätandet, det är lätt hänt.
Hoppas han blir bättre snart.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#2 På golvet uppvaktar han honorna bara, de äter upp maten/grönsakerna och skriker åt hanen när han är för närgången. Har två 100*50 burar som står med långsidorna mot varandra nu.
#3 Ja, han var ovanligt pigg efter kastreringen. Tog någon liten tugga av hö och grönsaker.
Grönsaker äter han självmant när dem ligger i buren, det är en tugga då och då. Critical äter han inte själv tyvärr, så måste tvinga i honom med sked. Honorna bor nu på andra sidan och han är ute och kurrar och brummar för att få deras uppmärksamhet.
Har även städat hans bur då jag inte sett honom bajsa sedan igår.

Nu fick han lite gräs, han tog några tuggor iaf.
Men det verkar som att han tuggar i sig spånet som han går på? ligger i huset och plockar i spånet som han tuggar i sig :/
Om jag inte har för mig fel, så ska väl dom i gå på spån förens det är färdigläkt?
Min hane fick gå på fleece iallafall.
#5 Det där spåntuggandet hade vi här hemma efter att min tjej varit sjuk. Hon repade sig snabbt från livmoderinflammationen men den sista biten till att vara pigg och glad tog lång tid. Under denna tiden såg det ut som om hon käkade upp spånet i buren… Och jo, efter att ha noggrant ha studerat henne såg jag att hon åt spån. Spånbit efter spånbit försvann. Det kan såklart vara ett rent sammanträffande… Varför hon gjorde det lär jag aldrig få reda på.
Hoppas din hane repar sig och kommer igång med ätandet snart :)

#6 Det sitter fina sårskorpor för såren så tror inte det spelar så stor roll längre. Första dygnet gick han på fleece dock.
#7 Okej, då behöver jag inte oroa mig alltför mycket för det.
Idag har han ätit lite mer grönsaker än igår så hoppas det är positivt.