Mat före narkos?
Någon som har koll på om marsvinet får/ska äta mat (grönsaker + torrfoder) innan narkosen? Hö måste dem ju få äta men lite kraftigare mat som grönsaker t.ex?
Min kille ska kastreras imorgon vid 10 och dem får frukost vid 8- 8.30 funderar på om han ska få vara utan då?
MVH Erika :)
Hmm, vet faktiskt inte hur det är med marsvin. Men med människor och t.ex. katter och hundar så får de ju inte äta innan. Jag skulle nog inte ens våga ge hö vid halv nio om han ska sövas två timmar senare.
Jag hade låtit bli att ge mat.. i och med hur det är med människor och katt hund precis som #1 säger.
de kan säkert ge lite näring ifall de anser att han behöver det efter operationen. Bara säg att han inte fått äta något alls sen dagen innan. Kanske bör han sitta i en annan bur utan hö alls från o med i natt ?
vatten borde han väl få dricka iaf ?
Sa inte veterinären något alls om detta innan ? :S
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade gett hö men hoppat över grönsakerna. Vissa kan ju bilda gaser, men det tror jag knappast att hö gör. Håller tummarna för din kille i morgon!
Marsvin och kaniner ska INTE fasta före operation. Hö och vatten ska dom ha före operationen, men man kan ju ta bort pelletsen och ge sista grönsakerna 12 timmar innan operationen.
Glömde skriva att fastar dom före så kan det bli mycket svårare att klara av narkosen och uppvaket sen.
Så hö och vatten är ett måste och det står det oftast på veterinärernas hemsidor också.
"Ska ditt djur sövas eller få lugnande
- • bör det ha varit fastande sedan 12 timmar (OBS! gäller inte marsvin, kaniner och andra "mindre smådjur).
Lycka till! Hoppas det går bra.

#2 Nej, minns inte heller hur vi gjort tidigare med gnagare. Men tror dem fick äta hö och dricka vatten men inget kraftfoder timmarna innan.
Han får en liten persiljekvist imorgon bitti så han slipper vara helt utan frukost.

#3 Tack!
#4-5 Okej, tack för ett bra svar! Vill minnas att jag hört det där om hö och vatten före operationen också för att dem ska ha lite energi kvar att kvickna till av.
#5 Bra svar! Då vet vi andra. Konstigt ändå att veterinären inte sa något innan.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Marsvin ska inte fasta alls, när jag skickat iväg mina marsvin på operation (kastrering och operation av tumör) så har dom tillomed fått med sig grönsaker att äta i väntan på operation. Det har personalen sagt till om innan att jag ska ta med mat dom kan äta under dagen.
Med tanke på att det kan ta tid innan dom vill äta efter så känns det bra om dom ätit ordentligt innan.

Fasta inför operation har väl med risken för kräkning att göra, och marsvin kräks ju inte.
Marsvinens magar behöver ju jobba hela tiden för att hålla igång och mina har också haft mat med sig till vet inför narkos/operation.
Håller absolut med #9 & #10. De är jätteviktigt att grisen får mat före narkos, annars kan magen stanna av, vilket innebär ett mycke smärtsamt & ofta dödligt tillstånd.
Tänk oxå på att ta med nåt extra gott när du hämtar din pig efter narkosen har släppt oxå.
Mat ska de ha även innan operation, som flera andra har nämnt. Fasta är väldigt skadligt för dem med tanke på deras snabba ämnesomsättning.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#7 Hur har det gått för din lille kille?

Våran hane Samson ska kastreras nästa månad och jag pratade med våran veterinär och precis som dom andra nämnt så ska inte marsvin m.fl. inte fasta före operation. Dom bad mig ta med mig mat så han har både före och efter operationen =)
Vore kul om du kunde skriva lite om hur det går efter operationen, skötsel, hur han mår m.m
Lycka till, håller tummar och tassar för honom imorgon =)

#13 Det har gått bra med min kille hitills iaf! Han är lite seg med att äta fortfarande men har ätit både hö och diverse grönsaker. Ligger dock mest i sitt hus så ska lägga en rejäl tuss hö där nu inför natten.
#14 Kan ju berätta lite kort vad som hände före och efter operationen :)
Jag kastrerade min kille på en liten privat klinik så dem har ingen narkosgas eller så utan kör med sövning genom spruta.
När vi kom dit vid 9:50 imorse så fick vi komma in till veterinären på en gång.
Där vägdes Gangster först för att man skulle veta hur mycket sömnmedel han skulle ha. Sedan lyssnade veterinären på G's hjärta- och lungor. Sedan bajsade min pojk och veterinären kommenterade att det var bra att han fått en rejäl frukost. ^^
Sedan pratade vi om risker med sövning av marsvin (även andra gnagare) och att dem kräver dubbel dos narkosmedel än katter och hundar osv.
När veterinären och vi var överrens så fick G sin spruta i nacken.
Och så fick vi gå ut i väntrummet med G i famnen för att han skulle få somna in trygg och varm. Efter kanske 5-10 minuter kom veterinären själv och hämtade G och förberedde honom för operationen.
40 minuter senare fick vi komma in till vet. igen för att betala och hämta en omtöcknad "korv" som veterinären kallade honom. Gangster hade precis kvicknat till då så han var väldigt vinglig och "borta" i både kropp och huvud.
Väl hemma så fick han komma in i sin bur igen inlindad i en handduk för att han skulle hålla värmen lite bättre. Gick upp för att göra något annat och 15 minuter senare hade han krypit in i sitt hus och börjat äta på en bit paprika.
Sedan fick han vara ifred 2 timmar, efter den tiden fick han hö i andra änden av buren där han brukar få hö och han gick dit på vingliga bakben. Lade sig tillrätta i höet och plockade/tugga i sig lite hö.
Nu ikväll är han fortfarande jättetrött och lite groggy. Han äter lite grönsaker/hö men är långt ifrån den gris han brukar vara. Jag hoppas på att han kvicknat till imorgon bitti så han är sig själv igen.
Hans stygn kommer vi själva plocka om ca 10 dagar.
Så, hoppas du blev lite klokare :)
Vad skönt att det har gått bra! Det är ju ett jättebra tecken att han redan börjat äta lite själv! =) När min hane kastrerades tog det honom 3 dagar att ens vilja smaka på maten själv och han var "okontakbar" i ett dygn.
Så det verkar som att det är mycket energi och vilja i din gris 
#15 Skönt att höra att operationen gått bra och att lillkillen är igång med ätandet! :) Hoppas såret läker väl nu också! De får du också hålla oss uppdaterade om :)

#16-17
Tyckte också att det var toppen att han kom igång så bra. men nu är det sämre :(
Han vill knappt äta något alls. Inte ens äpple går ner. Tack och lov äter han presilja och paprika så han får i sig c-vitamin iaf.
Han ligger bara i sitt hus hela tiden, men är sig själv när han får lukta på en hona men såfort man tar bort henne från gallret går ian in i huset och lägger sig igen.
Har idag börjat stödfodra med Critical Care för jag är orolig att han inte får i sig tillräckligt med fibrer.
Ska göra iordning en bur nu och ställa bredvid hans så får två tjejer flytta in vägg i vägg med honom så kanske han kommer igång med ätandet ordentligt.
Håll tummarna för att min kille kommer igång igen, känns jättehemskt just nu :(
Vet inte riktigt hur din/dina bur/burar ser ut men du kanske har en lite större bur där du kan sätta ett galler i mitten mellan den kastrerade hanen å honorna, så att han hela tiden har honorna bredvid sig, utan att du behöver ha uppsikt över dem? :/ Vad tråkigt att läget inte är jättebra just nu. Jag håller verkligen tummarna. Det finns säkert många fler tips att få av de som har erfarenhet av det! :) Tappa inte hoppet gickan!
Just andra och tredje dygnet är de som "lägst" efter en kastrering. JAg tycker det är en jättebra ide att mata med CC så han hålls igång när han nu inte har så mycket egen motivation. Det är väldigt tufft känslomässigt att se dem sådana, men det vänder. Mata på och eventuellt hjälp igång magen med lite försiktig massage så att bajseriet också fungerar. Styrketankar i massor till dig!

#19 Tyvärr vågar jag inte ta risken att bara sätta ett galler mellan dem då jag har 4 honor som är närmare 5 år och om han skulle lyckas smita in till dem så slutar det inte bra :(
Men har ställt två gallerburara bredvid varandra nu så han har sällskap av två töser iaf :)

#20 Då hoppas jag på en vänding i slutet av helgen! Är ju så hemkst att se honom bara ligga i huset, han kommer fram ibland men det är väldigt sällan.
Tack, det behövs!

Något han med glädje knaprar i sig så är det helv havre, krossad vill han inte ha men hel äter han upp vartenda korn han får. Och det ger honom ju lite energi desutom :)
Ikväll har han ätit upp 5 cm stjälkselleri och en ½ körsbärstomat.