Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1224 ggr
Nicey_och_Smulan
0

Förkyld??

Då och då hör jag små nysningar ifrån buren (låter som det är nysningar iaf)…springer dit men det är väldigt svårt att hinna se/höra från vem av mina små tjejer det kommer ifrån. Ingen av de har snorig näsa. Så jag undrar för mig själv om det är en förkylning eller kanske allergi…? Och vem är det… ?

Kanske ni tycker att jag har dålig koll på mina små gullegrisar men det får stå för er =o)

Hur kan jag ta reda på det? Och vad hjälper mot förkylning? Mycket c-vitaminer läste jag i ett annat forum…Något mer?

shintaida
0

Jag skulle tro att någon nyser av höet…eller helt enkelt för att rensa nosen…som vi gör.

Så länge ingen är snorig, hängig eller slutar äta, behöver du inte vara bekymrad.

Våra pojkar nyser ofta, dom med…

// Shintaida

Nicey_och_Smulan
0

Ah, så kan det ju vara. Men det kommer små nysningar titt som tätt och de har det aldrig gjort förut….därför jag blev så paff.

De är lika pigga o äter lika bra som alltd…men det e klart man blir lite orolig..

shintaida
0

Jag tror inte att det är nysningar utan FNYSNINGAR…du vet…som en människa kan göra…

Som att dom har fått damm i lilla nosen…

Man lär sig så småningom vilka ljud som är dom "riktiga" och som så kallat tillhör dom små liven…

Vi var också oroliga i början…speciellt att dom skulle bli förkylda…

// Shintaida

Nicey_och_Smulan
0

Okey. Det är säkert som du säger, att det är små fnysningar och annat. Men det låter så kosntigt, inte riktigs som någon nysning men lite som en hick-prosit…hihi…svårt att förklara…

Tack.

shintaida
0

HUR låter hick-prosit? *ler*

Har Du nyligen fått hem tjejerna? Första marsvinen?

// Shintaida

Nicey_och_Smulan
0

Haha…svårt att beskriva det ljudet…medn det låter mycket mer än bara en fnysningen…mer som en rejäl hick-prosit…haha, nej det är hopplöst att försöka beskriva det ljudet, jag ger upp *ler*

Nej Nicey har jag haft i lite mer än 1,5 år men Smulan har jag haft sen i december. Så jag undrar om det inte är hon som låter…

shintaida
0

Hon kanske håller på att acklimatisera sig, helt enkelt. Allt är ju realitivt nytt för henne….

Håll bara ett öga på henne så inget annat blir galet…blir det inte det så är det säkert jättebra med henne!

Har Du några bilder? *nyfiken*

// Shintaida

Nicey_och_Smulan
0

Okey tack…. Jag ska hålla ett öga på henne. Hon var glupsk i morse och kastade sig över salladen, ingen matvägran där inte hehe Flört

Bilder ja, har jag tagit med de ligger inte på min dator. Ska se till att ordna detta snart snart =)

//Anna

Nicey_och_Smulan
0

Nu har jag bilder =) I mitt fotoalbum =)

FeliciaS
0

Antingen kan det vara att de är lite förkylda, då nyser mina marsvin… Se i så fall till att de står helt dragfritt, att de får c-vit.rika grönsaker och ev. ge 1/2 brustablett i vattnet.

De kan ju få in hö-"damm" i nosen och nysa av det.. Skaka i så fall höet innan du ger det till dem.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Nicey_och_Smulan
0

# 10 Jag antar att det kanske är höt som är dammigt eller något. För nysningarna har inte upphört. Men de äter på som bara den, är inte hängiga eller snoriga. C-vitaminer i grönsaker får de varje dag. Jag har letat upp ett rör med brustabletter, ska nog ge de en dos… (brukar inte använda sånnt)

FeliciaS
0

#11 Om det inte försvinner efter att du har gett brustabletter ca 3 ggr så är det nog höet. Då kanske du bör byta hö om du har möjlighet till det.

Mvh Felicia

Nicey_och_Smulan
0

# 12 Nu har de fått c-vitamin brus i vattnet ca 3-4 ggr. Jag har inte hört något konstigt ifrån de men jag har vart så lite hemma denna veckan så det är inte konstigt att jag har missat det…. Men igår när jag "mockade" åt de…hehe….så hade höt tagit slut så jag köpte Vitacraft hö eller vad nu heter från Ica Kvantum. (annars så får jag av en bonde)

Buren alldels nystädat och nytt annat hö….de första jag hör när jag släpper in de i buren är en hostning av nått slag…*Suck* Då är det kanske spånet då…??

Nicey_och_Smulan
0

*putta*

[MatildaW]
0

#13. Det kan också va att dom hostar eftersom buren är nystädad och det fortfarande ligger lite spån/hö damm i luften :)

Nicey_och_Smulan
0

#15 Ja, så kan det ju vara, har oxåtänkt den tanken…. vad jobbgt när man inte vad det är…får se hur det går med det nya höet… annars är det nog spånet Skrikandes

[MatildaW]
0

#16. Precis. Ett tag gjorde ju mina så också, jag trodde det var bara spånet, så jag bytte spån mot Toa - Lätt, det fungerade, efter ett tag tyckte jag det verkade så hårt.. Så jag testade spån igen som avr rekommenderat, det tålde dom, så det visade sig att det spån jag använda innehöll för mycket terpentin som dom blev irriterade av.

Nicey_och_Smulan
0

#17 Vilket spån använder du nu? Jag får av min bror så jag kommer inte riktigt ihåg vad märket heter…kanske stab…

[MatildaW]
0

#18. Nu använder jag spån från Granngården (det som är i stooora balar typ).

Nicey_och_Smulan
0

#19 Och det spånet hade mindre terpentin i sig? Jag ska kolla upp vilket märke på spånet jag har….när jag nu ska komma ihåg det…haha Glad

[MatildaW]
0

#20. Japp, det spån jag köpte från början var riktigt hårt packat och det luktade hemskt mycket om det. Det spån jag har nu från Granngården luktar mindre och är mindre hårdförpackat och större :)

GroaLover
0

finns bra i stockholm, från "lissma gård", köper hö därifrån också, inte alls packat, bara hällt i påsarna

Nicey_och_Smulan
0

#21 I morse när jag försökte vakna hörde jag dte igen…*Suck* En nysningshosta eller vad jag ska kalla det….

#22 Okey…bor inte i stockholm så det blir svårt…hehe. Höt får jag från en bonde och spånet från min bror.

[MatildaW]
0

#23. Det låter inte som om dom råkat ut för en förkylning, jag tycker dom borde hostat och nyst mer då? Men jag kan ha fel också. Om du vill va på den säkra sidan, ge dom extra c - vitamin tillskott i munne på dom ett par dagar, det brukar hjälpa OM det är förkylning Glad annars är det nog bara något som dammar, eller att dom ätit något blött (typ som gurka eller tomat, eller druckit ganska mycket vatten), eller så kanske dom är allergisk mot något?

Nicey_och_Smulan
0

#24 Nej, jag tror inte heller att de är förkylda, nysningen komemr inte så ofta. Jag har gett de c-vitamin brustabletter i vatten 3 ggr och det hjälpte inte, så det är kanske dammigt….vem vet…har butt hö IGEN…och det hjälper inte heller….*suck*

[MatildaW]
0

#25. Hm, det låter knepigt det där, mina hostade/nös så som du beskriver, förut. Men nu har det blivit bättre och dom brukar bara hosta/nysa till när dom fått tomat/gurka/gröt :) jag har ingen aning vad det var av dom hostade/nös till, men nu är det borta i alla fall. Kan det vara något som är vid buren då? Typ  om du har någon växt eller något eller? Hehe, jag vet inte riktigt säkert om sånt därnt, bara spekulerar lite :)

FeliciaS
0

Sera nös så att det kom ut snor ur ena näsborren idag. Stackarn… Kan det bero på att hon är (lite fööör) kortklippt nu tro. Värmde henne en stund och gav henne C-vitamin. Hoppas det går över för lilla snuttiluttan :)

Mvh Felicia