Dåligt hö
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Vad kan hända med marsvinen om de får i sig dåligt hö?
Var nere i vår närmsta djuraffär idag och köpte hö…Jularps som vi alltid har. Gick hem snabbt och skulle lägga in en hög med hö innan jag skulle iväg. Tyckte att höet luktade lite ovanligt. Luktade mer "skog" än hö. Och kändes lite konstigt i mitten av påsen.
Men de åt av det. När jag kom hem igen fick jag såna skuldkänslor…tänk om de blir sjuka! Jag tog ut höet från buren och cyklade snabbt iväg till en annan djuraffären (eftersom vår närmsta redan hade stängt för dagen). Köpte nytt hö…även detta från Jularps…som doftade och kändes som vanligt och nu har de fått av det istället.
Men jag tänker hela tiden på om de kan bli dåliga av höet!
Känner mig som världens sämsta grismamma eftersom jag gav dem det dåliga höet.. Skulle ju cyklat till den andra affären direkt.. =(
Blev ett långt inlägg.. Ska iaf ner till djuraffären på måndag och visa upp höpåsen och låta dem lukta på det.
Tacksam för snabbt svar!
/Fifis o Dolly oroliga mamma
Hej!
Vad bra att du ska visa upp höpåsen och låta dem lukta på det! :)
Du kan säkert få pengarna tillbaka för höet också, så länge du visar upp kvitto.
Jag vet inte hur det ligger till med det faktiskt. Men om jag får lov att gissa skulle jag nog säga att det inte är någon större fara, eftersom att marsvinen bara ätit lite av höet. Det krävs nog att djuret äter dåligt hö regelbundet, för att dem ska bli påverkade av det på ett negativt sätt.
Jag är säker på att det finns folk här inne som VET och har erfarenhet av dåligt hö. :)
Hej!
Tack för snabbt svar =)
Min man försöker också lugna mig och säger att det säkert inte är nån fara..
Men grisarna betyder ju allt för mig!
Får hålla koll på dem under kvällen och se hur de beter sig. Just nu äter de fortfarande av det nya höet =P
/Lottis
Ingen annan som vet?
Jo, jag vet. Marsvin kan dö om dom äter dåligt hö. Ett av mina underbara marsvin dog därför att jag köpte dåligt hö i mataffären när balarna tog slut hemma. Jag köpte Vitakraft hö, litade på att de sålde bra grejer.
Min äldsta hane dog dagen efter, jag förstod då inte varför, det gick väldigt snabbt. Men när den andra hanen också blev dålig nästa dag så misstänkte jag höet, det var ju det enda som jag ändrat på.
Jag kämpade med honom, jag medicinskt kol bland annat. Han klarade sig och lever än idag. Det här är några år sedan.
Så det kan gå illa tyvärr och det kan gå fort.
Men de åt kanske mer av det än vad dina gjort nu. Jag kan verkligen rekommendera att ha koltabletter hemma. För när man behöver dom så finns inte tid att vänta tills apoteket öppnar nästa dag….
Åh nej…så hemskt =(
Vad är koltabletter? Hur ger man isf det och hur vet man när man ska ge det?
Tack för ditt svar.
Medicinskt kol för förgiftningar av olika slag köper du på apoteket. Nu finns det bara i tablett form. Man löser upp ett par tabletter i lite vatten, så koncentrerat det går och ger marsvinet med en doseringsspruta i munnen. 1 ml sprutor är bäst att använda. Det är bättre att ge för mycket än för lite. Det är inte farligt.
Om du märker att marsvinet inte äter, har snabb andhämtning eller verkar onormalt slö eller dålig aptit, då kan du ge det om du misstänker dåligt foder. Ju snabbare du ger det ju större chans har marsvinet.
Hej, senast nu iveckan hittade jag flytande kol på ett apotek ( vanliga apoteket) de visade upp det som en bra och ha produkt i hemma apoteket :)
Usch vad svårt det är ibland att svara på inlägg i nya focus, rutan blir liksom inte skrivbar :(
Ah okej, men då vet jag, tack!
Mina grisar verkar må som vanligt idag iaf =)
Men är ju fortfarande nervös för att de helt plötsligt ska bli dåliga..
En av mina honor fick en hemsk hosta. Balen hade börjat mögla. Inget som jag såg ute i boden när det var kolsvart. Men dagen efteer slängde jag hela balen & hämtade in bra hö. men Kitty fick en rejäl hosta
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Hostade hon länge efter det då? Slutade hon hosta av sig själv eller fick du åka till vet med henne?
#10 Hon hostade nog i ca 1 vecka. Jag vädrade ur mkt så hon fick i sig frisk luft. Det gick över. Men där lärde jag mig en läxa. Man lär sig något nytt varje dag.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#11 Okej, va skönt att det gick över på så kort tid ändå.
Ja, det gör man verkligen..