Brunst?
Jag känner att jag har noll koll på det här med brunst hos marsvin.
Hur ofta brunstar dom och hur länge?
Om man har flera honor tillsammans, blir det lika som med hästar då att de synkroniserar brunsten och har samtidigt eller i följd?
Jag har märkt att det nu efter att jag fått ihop mina fem marsvin till en flock med kastrerad hane periodvis är mycket båk och tjaffs. Kan det ha med brunsten att göra? Hanen blir väldigt tjatig på honorna emellanåt så det är verkligen livat.
Bör man isåfall dela på marsvinen under brunsten så det blir lugnare i flocken? En av honorna är väldigt känslig, första två veckorna bodde hon i ett avrören eller under hängmattan som för tillfället agerar tak till ett av krypinen.
Nu har hon vågat sig fram mer och mer men när dessa bråkiga perioder kommer så är hon ofta gömd.
Nu kanske det blev mycket på en gång men nån kanske orkar läsa igenom och svara på mina frågor och funderingar :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Har läst om att man kan ge munkpeppar till honor som är jobbiga, fungerar det kanske lika bra på hanar?
Hanen jag har är väldigt hanig och ska rida och uppvakta, han har alltid varit av den extremare varianten tyvärr.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Honor brunstar var 14-18 dag, det är olika från hona till hona, och då ungefär i ett dygn. Jag har hört om, och till viss del upplevt, hur honornas brunster infaller samtidigt när dom bor ihop - men det har inte varit så att alla fem honorna i samma bur brunstat samtidigt utan några stycken åt gången. Det skulle kunna vara slump också faktiskt…
Prova munkpeppar, det kan fungera på hanen också :)
Hanna
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
vart köper man munkpeppar?
Man kan beställa munkpeppar här http://borgebykryddgard.jetshop.se/default.aspx
Direktlänk till malda och hela frön: http://borgebykryddgard.jetshop.se/ShowSearchResult.aspx?&pagesize=20&searchstring=munkpeppar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
okej tack :)