Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 885 ggr
Jarlein
0

Blir så ledsen/arg...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Måste bara skriva av mig lite… Har lagt ut mina småttingar till försäljning bl.a på en facebook sida som är en köp och sälj sida innom mitt boendeområde..

Men bara en timme efter så lägger en annan försäljare in en komentar vid min annons att hon har en hamsterbur till salu till de små marsvinen..Jag kollade in hennes annons och måtten på den buren var 65x35cm.. Vem skulle nu vilja klämma in två marsvin i en så liten bur..de kan ju knappt vända sig i en sådan..

Kan säga att jag genast skrev efter den komentaren att det är alldeles för liten för två marsvin och det är förbjudet att ha marsvin i så små burar ur djurskydds synpunkt..

Jag blir såååå arg på sånt.. Skrikandes

[Sicali83]
0

Tyvärr är det inte ovanligt, det finns got om fördommar om marsvin Rynkar på näsan

Moa-16
0

#1 Fördomar? Det handlar nog snare om att h*n ville ha buren såld, tror jag. Om man kan se skillnad på en hamster/marsvin så borde man veta att buren är alldeles för liten. Jag har mejlat många människor på blocket,  och dom bryr sig inte att buren dom säljer som marsvinbur är en hamsterbur… Tyvärr.

[Sicali83]
0

#1# Jo, i måga fall är det precis det, fördommar. De tar alla "gnagare" för samma och tror faktiskt att de kan bo i en hamsterbur, likväl som de tror att en kanin och ett marsvin har utbyte av varandra.

Moa-16
0

#3 Ja, i många fall handlar det säkert om okunskap, men vissa bryr sig helt enkelt inte. Spelar ingen roll hur många argument man kommer med, lagarna likaså.

Jarlein
0

Har också sett det här på finska "blocket".. de säljer bur till marsvin vilket sen visar sig vara en hamsterbur.. Visst kan jag hålla med att det handlar om okunskap men hur svårt kan det vara att kolla upp info på ex.marsvinsförening o dyl..men kanske de inte bryr sig och bara vill bli av med grejerna.. och de tänker att gnagare som gnagare allt går väl i samma bur..

Linnet
0

Det är många som inte rikitgt kan skilja på hamster och marsvin, det kommer ofta folk hit och frågar "har ni hamstrar" när dom ser marsvinen.

Denna kommentar har tagits bort.