Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1359 ggr
Emmsann
0

Sammanföring

En av mina hanar blev dålig och började därför hoppa på sin burkompis som han haft i snart ett år. Det slutade med slagsmål där jag var tvungen att gå emellan och en himmla massa tänderhackande. Jag särade därför på dessa två eftersom hans burkompis flög ur buren av rädsla hela tiden. Dom bor nu i varsin halva av deras bur med galler emellan och och småpratar lite emellanåt. Han som blev dålig är nu frisk men accepterar inte sin f.d burkompis. Jag har släppt ut dom på neutrala ytor men tänderhackande och slagsmål blir resultatet.

Vad ska jag göra? Jag skulle ju kunna ge dom varsin ny kompis men då får jag en himla massa marsvin och tanken pån att sälja en av dom känns jobbig.

Har ni något bra tips på hur jag bör gå till väga? Den ena hanen är 10 månader och den äldsta är 2 ½ år.

/Emma och marsvinen

//Emma

[Jessica-B]
0

Skönt att höra att den ena hanen är frisk och kry nu! Men tråkigt att höra att dem inte vill veta av varandra.

Hur länge har dem varit ifrån varandra? Det kan inte vara så då att dem bara temporärt bråkar för en ny ranguppgörelse? En ranguppgörelse kan pågå i flera timmar.

Hur har du gjort när du försökt att föra ihop marsvinen? Det kan vara bra att ge båda pojkarna ett bad, så att dem har fullt upp att sköta sin päls. Använd ett schampo som luktar starkt så att marsvinen förlorar sin egen lukt.

Ett annat tips är en grovrengöring av buren. Buren får gärna också lukta lite starkt. Nu menar jag inte att du ska dränka den i nått rengöringsmedel.. Men torka av den lite lätt med en trasa med lite diskmedel på eller liknande. I precis varenda vrå.

Om du känner att det skulle göra ont i hjärtat att sälja den ena pojken, så ska du absolut inte göra det. :)

Jag tycker att du ska satsa på att föra ihop dem en gång till, och förebygga för extrema bråk så gott du kan, genom att följa mina råd. Jag är säker på att det finns fler saker man kan tänka på och göra. :)

Emmsann
0

#1 Tack Jessica för tipsen! Du gav mig en liten livsgnista just. Ska genast testa :-)

Dom har varit ifrån varandra en vecka nu lite drygt. Den äldsta fick en böld och det var då som första slagsmålet uppkom. Det verkar som båda vill vara högst upp och dom ryker ju ihop ganska rejält och hackar tänder hela tiden.

Jag tänker inte ge mig i första taget. Känns så dumt när dom ändå en gång i tiden varit supervänner!

//Emma

godisgrisen
0

Mitt tips är att dela dem helt ställ burarna i olika rum i några dygn. Sen badar du dem i parfymigt schampo och släpper dem blöta på en stor neutral plats där de får vara tills de gjort upp. När det har varit så krångligt tar det minst ett dygn kanske ännu längre innan det är okej att släppa in dem i den nyskurade buren ihop. Naturligtvis måste du dela på dem om de slåss så de verkligen skadar varandra men om de inte gör de bara små slåss så försök låta dem reda ut sina problem själva och låt den ta den tid behöver på sig för det. Några små bett kan det få bli det är det värt.

Jag förstår att du inte vill sälja eller köpa två nya (vilket i så fall skulle vara det bästa) om det inte skulle funka. Så jag tycker att om det absolut inte går kan du ha dem i olika burar fast då är det jätteviktigt att de hela tiden ser och hör varandra så de ändå har lite marsvinsumgänge i sina liv. Men jag hoppas verkligen att du får ihop dem igen Lycka till!

dumlekola
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det absolut bästa för att ta bort lukt på burar, hus m.m.är att använda sig av ättikssprit. Spraya på och torka av eller torka av med en trasa med ättikssprit på.

Emmsann
0

#3 Supertack för så fina tips! Det får bli en av planerna för att få dom att bli vänner igen :-) Guld värt!

#4 Ättikssprit… Det ska jag göra! Tusen tack för tipset!

//Emma

[Jessica-B]
0

#3 Fast marsvin ska ju leva två, å är det psykiskt möjligt för marsvinet/marsvinen att ha en burkompis så ska han eller hon också ha det. :) Vad jag menar är att man absolut ska köpa en ny kompis till båda marsvinen (om det är så att man tänker sära på dem) om det är så att dem är psykiskt kapabla till att dela bur med någon.

Jag uppfattade iaf som att du menade att Emmsann kan sära på sina marsvin, å att det går bra att leva så på "skilda håll", så länge dem kan höra varandra.

Det är absolut inte menat som en pik godisgrisen. :) Jag bara nämner det för att det är det inte ska bli några missförstånd.

FeliciaS
0

Hur mycket bråkar de när du försöker sätta ihop dem?

Lite bråk får man acceptera, det gäller att ha mycket is i magen och låta de göra upp.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Emmsann
0

#7 Dom hackar tänder och springer efter varandra och efter några minuter så ryker dom ihop. Jag har inte badat dom när jag testat sätta ihop dom så det ska jag göra nu och på en neutral plats och tvätta hus och bur.

Det senaste slagsmålet slutade ju i jack runt munnen på båda och så ska det ju inte behöva vara. Men jag ska testa här nu så får vi se! Skriver här igen så fort jag testat :-)

//Emma

[Jessica-B]
0

#8 Testa på, och håll oss uppdaterade om hur det går. :) å ha precis som FeliciaS sa, is i magen. Ofta ser det värre ut än vad det är, särskilt när man är orolig och nojig över sina små liv.

Blomkrukan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nyfiken på hur det gått…

Emmsann
0

Den lilla grabben (eller lilla och lilla) har fortfarande ett ganska kraftigt sår som inte ser så bra ut så jag väntar med att släppa ihop han och Laban tills det är läkt. Men om några dagar tror jag att jag kan ta saken ur händer och bada och tvätta och försöka :-)

//Emma

godisgrisen
0

#6 Nej jag menade inte att hon ska dela på sina marsvin. Men ibland kan det vara bra att slita dem ur sin stämning innan man sätter ihop dem. Därför kan det hjälpa om man isolerear dem från varandra några dygn innan man gör den stora sammansättningen.

Det absolut bästa är ju om de trivs ihop men om de inte gör det så är ju mitt bästa råd att köpa en nu kompis var åt dem (vilket kanske framgår lite vagt att jag tycker men det står innom parantes i mitt inlägg) men TS ville ju inte det och jag tycker det är tråkigt om hon tvingas sälja någon av dem.

Emmsann
0

#6 #12 Vet precis hur ni båda tänker och jag tänker försöka med bådas tips :-) Marsvinen bor ju nu galler i galler med varandra och dom är precis lika glada och pussiga och matglada som om dom var innan så ont av det har dom inte. Men visst ska dom inte bo ensama utan behöver närhet och gos av en marsvinskompis och det kommer jag fixa om de mår dåligt av att bo så eller om dom inte kommer överens!

//Emma

[Jessica-B]
0

#12 Okej, jag uppfattade dej helt fel då godisgrisen. :) Hoppas inte att du känner att jag försökte vara negativ mot din lösning! Missuppfattade som sagt.

#13 Usch, nu känner jag mig som en gammal sur tant. Uppfatta mig inte sån! :P Uppfattar jag dig rätt att du ska SATSA på att ha marsvinen i en bur med galler emellan? - så att dem bor ensama men har genom-galler-kontakt? I mina öron(ögon) låter(ser) det inte som den bästa lösningen. Om du nu menar att dem ska bo mellan galler permanent. Men att dem bor så temporärt - det är ju i så fall toppen, inför sammanföringen av dem. :) Tolka mig inte fel och tokigt nu Emmsann! Jag är mästare på att missuppfatta saker ;)

Emmsann
0

#14 Aha nejnej! Det ska jag inte satsa på. Det är ju sista lösningen men mår dom dåligt av det då tänker jag skaffa dom nya kompisar men sålänge dom är glada och visslar hela tiden så tänker jag låta det vara OM dom nu inte kan bo i samma. Men jag har gjort en bra plan här nu och ska om några dagar tvätta, städa, bada och dona och sedan testa sammanföra dom. Ni får inte få en dålig bild av mig nu för jag gör allt vad jag kan för att få dom att bli kompisar igen!

//Emma

[Jessica-B]
0

Då lyckades jag missuppfatta 2 personer i en å samma tråd ;) heja mig.

Jag har ingen dålig bild av dig, jag har en bra bild av dig. Det är toppen att du planlagt sammanföringen. Jag hoppas verkligen att du får det att funka. :) Stort lycka till, å håll oss uppdaterade om hur det går!

FeliciaS
0

Du kan ju testa med munkpepparn också som du fick av mig ;)

Mvh Felicia

Emmsann
0

Idag har jag gett mig på att sammanföra dom då Äppels sår läkt ihop! Just nu sitter dom på golvet i vardagsrummet i en stor inhängnad, nybadade och med massa mat på golvet. Laban sitter i ena hönet och Äppel sitter i andra och äter av gurkorna och morötterna. Dom småhackar tänder lite då och då men dom rör sig inte ur fläcken och Laban ligger just nu och vilar.

Är detta normalt och ska jag se det som något bra eller dåligt att dom håller varandra på avstånd?

Förra sammanföringen var det ju ett evigt tandhackande och dom sprang efter varandra och tillslut så rök dom ihop.

Hur bör jag fortsätta?

//Emma

[Licroana]
0

Ingen erfarenhet av detta, när mina sattes ihop nosade dom lite på varandra, sedan var det bra.. ^^

Men lycka till iallafall, hoppas verkligen du får ihop dom så som de var innan! :-)

FeliciaS
0

#18 Ha tålamod och låt de ta den tid de behöver för att närma sig varandra. Det kommer inte ta mindre än två-tre dygn innan de känner sig bekväma i varandras sällskap så det bästa vore om de kunde fortsätta gå på golvet tills de har undersökt varandra flera gånger.

Mvh Felicia