Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettuppfödare
Läst 1911 ggr
Lollo86
0

uppfödare

Jag och min pojkvänn funderar på att skaffa oss ett par marsvin till sommaren. ingen av oss har speciellt stor erfarenhet av marsvin men vi håller på att läsa på en hel del här på forumet och det går mer och mer upp för oss att skaffa ett par stycken.

jag har haft råttor och kaniner i så gott som hela mitt liv så jag är inte helt ovetande när det gäller smådjur.

jag undrar lite vart uppfödarna finns? vi bor i Uppsala så runt häromkring vore väl det bästa om det fanns någon uppfödare =)

hoppas på svar snart

Mvh Lollo

Denna kommentar har tagits bort.
[Jessica-B]
0

Kul att ni går i marsvinstankar och läser på! :)

Här har du en lista som redovisar registrerade uppfödare efter län.
Glöm heller inte att ni sedan när det är dags kan kontakta Djurtransport iFokus, för att få hjälp med transport av djur. :) Så det är inte omöjligt att få hem ett djur från andra sidan landet.

Om du också vill ha mer information om marsvin så kan du läsa våra artiklar på Marsvin iFokus. (Klicka på länken så hittar du artiklarnas rubriker i listan till vänster.) Vi har Artiklar om det mesta. :) Och givetvis finns det ytterligare information om marsvin på Svenska Marsvinsföreningens hemsida.

Lollo86
0

Åh tack så mycket!! det fanns ju faktiskt några stycken här i närheten som jag kan höra av mig till. =)

[Jessica-B]
0

Kul att du hitta nått! Toppen! :)

chickwheels
0

Jag har precis fått en kull med underbart söta marsvin :)

Här kan du se dem: http://marsvin.ifokus.se/discussions/4d89375dc5c6a762df0004a6-anja-hur-manga-ungar-och-nar-#discussions-1

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Lollo86
0

Det är nog lite för tidigt för vi tänkte oss i sommar (mitten av juni typ då vi kommit hem från semestern och har tid)

men kul då kanske man kan hålla ögonen på dig om du skaffar fler kullar? =)

Myosotis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Rekommenderar att ni åker på en eller flera utställningar och tittar. Då får ni se många olika marsvinsraser på riktigt och har en chans att prata med erfarna uppfödare.

På SMFs hemsida kan du se när utställningarna hålls; de närmaste i tiden är nu på lördag i Brändåsen (närheten av Hallsberg) och den 16/4 i Järbo nära Gävle.

Gratis inträde och garanterat trevliga människor och superfina marsvin!

[Sicali83]
0

Det som är bra med listan på uppfödare på svenska marsvinsföreningen är att de är registrerade uppfödare och därmed ökar chansen att de är riktigt kunniga och vet vad de sysslar med.

chickwheels
0

#6 Jag håll gärna ögonen öppna :) Jag har precis fått in fler djur till min uppfödning och kommer få Peruaner och Alpacka m.m.

Det finns även många riktigt kunniga uppfödare som inet valt att vara med i marsvinsföreningen. Eller som inte hinnit bli det ännu. det tar ett litet tag innan man kan bli reggad uppfödare i marsvineföreningen då man redan måste satt igång sin avel INNAN man får regga sin uppfödning. Man måste fått ungar och dessutom ställt ut dem, innan man ansöker.

(m.m.)

[Sicali83]
0

#9# Precis, och det sållar ju bort alla som bara startar och sen tröttnar efter ett kort tag när de märker vilket arbete det är.

chickwheels
0

Vad tror du att ni vill ha för liten gris då ?

Korthårig ?

Långhårig ?

(går att klippa pälsen så den inte blir för lång men fortfarande är sådär mysigt lång så man kan klappa marsvinet o få pälsen genom fingrarna :P)

Strävhårig som typ rex och dem ?

Lollo86
0

Det är korthåriga vi är ute efter.

Jag hittade en tjej från svenska marsvinsöreningen som svarade snabbt på mitt mail ang kullar på gång. hon verkar ha mycket av det som vi är ute efter så det blir nog att fortsätta hålla kontakten med henne och sen se om man kan boka ett par hanar därifrån till sommaren.

då hinner vi läsa på en hel del här hemma också innan det är dax =)

tack för det fina välkomnandet från folket här! då blir man alltid på bra humör =)

Fabiola
0

Jag lägger ner med marsvin ett tag så alla mina är till salu. Har mest lakeland och Lunkarya kvar. Eventuellt skinny ungar om allt går som det ska.