Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 12885 ggr
thildatessie
0

Rumsren, hur?

Hej!

Jag bytte i helgen från en 100*50 till en bokhyllebur på 180*70-80 (?) och har nu köpt en toalett till dem, en sådan man ställer i hörnet. Tanken var från början att jag skulle skaffa en kattlåda men hittande ingen passande men det får bli en såsmåningom, har ju plats nu Flört Men hur gör man för att få dem att förstå att man ska göra behoven i den? Tacksam för svar Glad

Trådens rubrik har fått sig en redigering, då samtliga rubriker bör stödja sökmotorn så gott det går. / Moderator

Biejvve
0

Jag gjorde precis idén med toan till mina marsvin, det jag behövde göra var att ta de och sätta de på toan då och då, ja så ofta jag fick tillfället att göra det, hittar jag bajs i buren så tog jag det och la det i toalådan Glad jag blev imponerad att det funkar så snabbt på mina, de har båda kissat och bajsat i toalådan nu i tre dagar Skrattande, visst lite olyckor blev det utanför men det mesta har hamnat i toalådan Glad, sen vet jag inte heller om det är nybörjar tur.

Juste, jag har tyg i lådan och spån i toalådan.

[Sicali83]
1

För mina så räcker det att jag lägger hö där så kommer nästan allt bajs och kiss på den plats där jag lagt höet.

[Jessica-B]
0

jag ska ta fram min undangömda hörntoa till marsvin - vart jag nu har lagt den?? jag gav upp efter ett tag, för när dem fick tillgång till hela mitt rum så börja dem skita över allt. Men ja skulle bli glad om dem flitigt börjar kissa på låda, så jag ska inspirerat ta leta fram toan nu å göra ett nytt försök ;) ville bara säga det!

chickwheels
0

Kolla var marsvinen brukar gå oftast (förutom vid mat och sovplats.. o ställ den där kanske ?

Sen kan man ju ha en större lågkantad kattlåda under höet och maten.. sen har jag en tygbit som både är mjuk och mysig under sovplatsen och den sammlar upp bajjet. bara att vika ihop o ta ut o tömma, ta en ny o lägga dit efter att man tagit bort kissspånet (eller vad man nu har för underlag)

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

thildatessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

okej tack för svaren :) jag ställde den i hörnet där dem brukar gå men dem bara bytte hörn.. inget i lådan ;) får testa med kattlåda :P

[Jessica-B]
0

Jag håller på att lär marsvinen att gå på låda jag med nu. Jag hittade den gamla undangömda hörntoan. Om du inte har något emot det thildatessie, så kan jag berätta dag för dag hur det går här i tråden? :)

thildatessie
1

#6 Ja gärna :D

[Jessica-B]
0

#5 förresten, du kanske inte ska byta från hörntoan till en kattlåda redan.. det kan nog lätt bli en förvirring då om vart man ska kissa å bajsa. :P

Förresten vad har du för mål? Att dem enbart ska kissa i den, enbart ha lådan för bajseri, eller båda delar? :) Kan vara bra å veta. Har några tips på lager. Jag har trots allt en gång i tiden lyckats få marsvin att gå på låda. ;)

Vill man att marsvinen ska bajsa i toan är det smartast att börja med att samla allt bajs man hittar i toan. Du sitter alltså och plockar upp allt bajs du hittar å placerar det i toan. ;) Lite pilligt om man har toa-lätt pellets eller spån i buren, men det går. (Är lättare att hitta bajset om man har fleece eller lakan t.ex.)

Vill man att marsvinen ska kissa i lådan gör man i stort sätt på samma sätt - förutsatt att man då har nån form av burströ i buren å inte endast textil, annars är det jättesvårt att få dem att gå på låda.
Hur som helst.. :) när du ser en "kissfläck" i burströt så lyfter du upp allt burströt som luktar urin och placerar det i din hörntoa. Ta hellre för mycket än för lite, så att det inte ligger kvar nått burströ som luktar urin, där du vill att dem inte ska kissa.

Reglerna är enkla, det gäller bara att tålamod. Ser du inte några framsteg efter 30 dagar är det dags att ge upp, eller i alla fall att sluta hoppas för mycket. Är du envis, håll gärna på i 60 dagar. Det KAN funka!

Lycka till! :)

Fridaaaa
0

Marsvin bajsar i regel där dem äter, eftersom dem har så snabb ämnesomsättning, det gör det svårare att träna marsvin till att bli rumsrena:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Jessica-B]
0

#9 Du har rätt, men det gör det inte omöjligt, bara VÄLDIGT svårt haha ;)

[Jessica-B]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dag 1 har bestått av att samla ihop så mycket bajs som möjligt att placera i hörntoan. Allt bajs ska i. Precis allt, oavsett om det ligger utanför buren eller i buren. ;) Sen är själv bajsletande i burströt lite som att leta 50-pack nålar i en höstack. Det är tidskrävande, tråkigt och jobbigt.

[Jessica-B]
1

Dag 2 har bestått av att samla bajs, precis som dag 1. Det kommer jag att göra varje dag nu tills jag ger mig. Målet är att få dem rumsrena på 30 dagar, men jag kanske har för höga förväntningar? ;) Men ja, det är bara att vänja sig å ha rätt inställning. Bajsplockning är nästan lika kul som bärplockning! (Fast hur kul är det Egentligen? Det är ju egentligen mest gott….)

Jag känner mig lite som ett hembiträde, det är bara en dammvippa och en ordentlig uniform som saknas. Inga framsteg ännu, bara städning och åter städning. Mest irriterande är det när man sitter och rotar efter bajs, och så ser man nån av pojkarna sitta å klämma flera på raken mitt framför ögonen på mig, på FEL ställe. Det gör lite ont i själen.

Blomkrukan
1

#12 *Ler* Lycka till!

Biejvve
0

#12 Ja, man få ha höga förväntningar och god inställning så funkar det säkert till slut Glad, jag gjorde så att så ofta jag kunde så visade jag de toan, jag tar upp de och sätta de på toan, och knappt från första dagen såg jag de gick på toan och kissa och bajsa Glad, olyckor händer utanför, men otroligt mycket mindre än vad det var första dagen Glad, helt rumsrena är de inte än, men det har knappt gått en vecka sen jag startade med detta.

Lycka till

Misarn
0

Försökte med det förut men det fungerade inte så bra, dock var det ju precis i början när vi fick hem dom så då var dom ju ganska rädda. Tror jag ska införskaffa en toalett och se om man kan få dom rumsrena hade varit väldigt praktiskt Glad

thildatessie
0

#8 Helst båda delarna ;) jag får göra som du:P btw snygg bur :D!

[Jessica-B]
0

#13 tack, det kommer att behövas ;)

#14 tack så mycket :D Tipset om att sätta dem på toan var inte dumt. Det kanske man ska prova också :P

#15 ja det är verkligen praktiskt med rumsrena djur. Det blir så mycket mindre städning då och buren håller sig fräsch längre :)

#16 åh tack! Skäms

[Jessica-B]
1

Dag 3
Jag känner mig redan ganska trött på allt jobb, men jag får lov och bita ihop. Det känns lite extra tungt idag för jag moppade golvet rent från kiss igår, och jag hittade precis en färsk pöl bakom min fåtölj……..

I övrigt har jag haft "urin inspektion" idag. ;) Jag har letat efter kissfläckar i burströt, och gissa vad jag hittade! Marsvinen hade dragit upp en bit tidningspapper från bottnen som de glatt börjat smaska på. Eftersom att dem säkert suttit där ganska länge och smaskat så fanns det även kiss på tidningen. Delen av tidningen som det var kiss på rev jag bort och lade i botten av hörntoan, för att dem ska känna lukten av urin från toan. Jag mockade även bort de pellets som sugit upp kisset och slängde direkt i papperskorgen, för hörntoan börjar bli lite full nu, så jag tyckte att det räckte med tidningen med kiss där i bottnen, och gjorde mig som sagt av med kiss-pelletsarna.

Passade också på att fylla på med lite rena fräscha toa-lätt pellets, så att det döljer eventuell kisslukt som ligger kvar på "fel" ställe. Sen försvann det säkert 2-3 Liter när jag mockade så det behövdes en påfyllning hur som helst.

Filten som ligger som en madrass inne i marsvinens sovhus byter jag varje till varannan dag, eftersom att den snabbt blir kissig. Jag hoppas att dem slutar kissa inne i sovhuset. Då skulle tvättmaskinen bli lite gladare.. och även jag. :)

thildatessie
0

Mina grisar hade bajsat och kissat jämte lådann i morse, vet inte om det var en tillfällighet eller tur ;)

[Jessica-B]
0

#19 framsteg haha ;)

Moa-16
0

#11,#12,#18 Haha, vilket tålamod du har! Jag tror dock det är liiite omöjligt att lärda dom bajsa på lådan… Aja, lycka till! ;)

Mina marsvin har kunnat kissa på lådan iaf, nu vet jag dock inte, har den inte framme längre av någon anledning. Jag sätta dom bara där,gång på gång på gång, på gång, tillslut så kissa dom, efter några gånger gick dom dit själva och kissa!

thildatessie
0

#20 ja :) ännu bättre idag :P

[Jessica-B]
0

Egentligen är jag envis även om tålamodet ibland svajar till. Men jag har faktiskt valt att lägga detta på hyllan. Inte på grund av bristande tålamod, utan för att jag känner att det inte är rätt tidpunkt att få dem rumsrena, då jag nyss börjat jobba igen, och verkligen är borta hela dagarna. Så det känns som att det inte är någon idé då eftersom jag inte har tid. Men jag funderar på att göra ett nytt försök till juni-juli nån gång sen när jag har lite mer tid. :) Så det blir inga fler uppdateringar nu.

Blomkrukan
0

#23 Nähäpp, synd… men förstår dig. Jag väntar med spänning till i sommar då du ev gör nya försök : )