Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2458 ggr
She
0

Tänder och stödmatning

Hej! Jag märkte att mitt marsvin hade problem med att äta för ca 1 vecka sen så jag åkte till veterinären med henne i tisdags och det visade sig att en tand i kinden växte snett och in i tungan. Han klippte den och skickade hem mig med oxbow Critical Care som jag kämpat att stödmata henne med. Hon äter fortf inte själv(idag fre). Jag matar henne med 3 tsk Critical Care utblandat med hövatten, varvar med nyponsoppa, havremjölk och hövatten och div barnmatspureer för att det är lättare att få i henne det då hon avskyr Critical Care. Jag fick rekommendation att stödmata henne till helgen men hon har hunnit tappa en del vikt och äter som sagt inte själv än då det verkar som att hon Vill men ger upp när det inte går. Så frågan är hur länge kan hon bli stödmatad och andra tips på vad jag ska göra? Bör jag öka mängden Critical Care? Googlar massor men kommer inte fram till något ordentligt svar och har inte hittat någon veterinär som verkar säkert kunnig inom marsvin. Så glad att jag hittat hit! Hoppas på att kunna få hjälp här. Hon är 1,5 år gammal. Tack på förhand

dumlekola
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Stackars lilla tjej! Gråter

Tyvärr så har jag ingen erfarenhet av problem med kindtänderna men jag håller tummarna för er. Hon har väl troligtvis ont i tungan. Hon börjar kanske äta bättre när det läkt…

She
0

Ja hon är nog fortfarande öm och framtänderna är helt snea. Veterinären försökte fila till dem i tisdags men hon va halvvaken för han vågade inte söva henne helt och hon fick panik så han slutade och sa att jag kunde försöka fila till dem senare. Jag filade lite lätt idag så de vassa kanterna som veterinären lyckades skapa försvann iaf men jag är så orolig.. Tack för kommentaren den värmer! Hoppas på att det "bara" är så att hon fortfarande är öm och att hon börjar äta själv snart..

dumlekola
0

Jag har en "tretandare" här hemma som saknar en framtand nertill. På henne får jag fila ner framtänderna med en sandpapperfil lite då och då. Försök ta lite i taget en gång om dagen så det inte blir för tufft för henne.

Tar hon riven gurka om du erbjuder henne eller har hon något annat som hon tycker är godast? Försök erbjuda henne mat som inte svider om du förstår vad jag menar…

På vilket sätt är framtänderna snea? Jag la in lite bilder som svar i en tandtråd (fniss). Jag skall se om jag hittar den.

[Jessica-B]
0
[Jessica-B]
0

missuppfattade… missade helt att det var en tråd där DU SJÄLV laddat upp bilder. ;) Men där fick ni iaf en extra bild!

dumlekola
0

#5 Georges tänder ser likadana ut som Linneas så den bilden duger gott och väl. Glad

Lite ot men jag kan inte söka på MiF längre. Får inte upp några svarsresultat! Rynkar på näsan

[Jessica-B]
0

#6 Samma här, det är antagligen lite struligt med den funktionen nu på hela iFokus. Men jag är säker på att det är någon som iFokus teamet jobbar på att fixa. :)

She
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog precis en bild på hennes framtänder! Hon älskar spenat och jag har hackat den i småbitar men hon smakar bara en och sen vill hon inte mer. Köper hem gurka imorgon, att jag inte tänkt på det hon brukar älska gurka!

dumlekola
0

Hade jag varit som du så skulle jag försöka fila både de övre och undre framtänderna raka med en sandpapperfil.

Att de är sneda på det sätt som bilden visar tyder på att hon bara tuggat åt ett håll och detta beror oftast på problem med kindtänderna (har jag läst mig till), vilket ju redan är konstaterat.

Nu när kindtänderna är fixade så är det nog bäst att framtänderna blir raka så hon kan tugga normalt och slita kindtänderna rätt.

Det ser ut som om de övre tänderna börjat böja sig lite inåt vilket kan tyda på att de är för långa, så försök korta dem så gott det går. De övre skall vara nästan hälften så långa som de nertill. Här på min blogg är ett inlägg där du kan se bild på normal längd om du känner dig osäker.

Det är inte roligt att fila på dem, men ta lite i taget många tillfällen under dagen. Ibland måste man vara lite tuff mot dem, för deras eget bästa. Rynkar på näsan

[Sicali83]
0

#9# Men man måste också sätta stopp när det övergår från att vara för marsvinets skull till att vara för sin egen skull, det känns inte rätt att hålla på och jobba med dem för mycket, förstå mig rätt nu. De ska inte lida heller.

dumlekola
0

#10 Jag håller med dig om det, men man kan ge det ett försök och se om det rättar till sig. Gör det inte det så är det kanske nödvändigt att avliva marsvinet för dess eget bästa.

[Jessica-B]
0

#9 Vilka bra bilder du har i din blogg på marsvinständerna! :)

She
0

Idag har jag filat på min stackars flickas framtänder. Hon var ganska lugn och tuggade lite på filen själv. De ser så mycket bättre ut nu men inte helt bra. Tänkte fila till dem mer imorgon.

Rev gurka och trodde knappt det var sant när hon började äta ett par rivor :) meen sen slutade hon.. filningen hjälpte nog en del så att hon ens kunde greppa tag i gurkbiten. Men efter det har hon inte ätit mer. Jag har stödmatat henne som innan. Är det farligt att ge henne för mycket havremjölk? Varvar det med Critical Care.

Börjar få panik över att hon inte äter själv än för kindtanden kan väl växa ut ganska snabbt om hon inte sliter ner den själv? Hon fick kindtanden nedklippt i tisdags.

Hur lång tid ska jag ge henne med stödmatning utan att hon äter själv?

Jag vill verkligen inte att hon ska lida men älskar den lilla tösen så mycket och vill göra allt jag kan.. Så alla tänkbara tips är desperat välkomna!!

Jag kan inte bara åka och avliva henne utan att vara säker på att det är sista utvägen och det bästa för henne..