Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1911 ggr
diva
0

Kattgräs?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan man så kattgräs och ge marsvinen?

Abico
0

Ja det kan man. Men köp havre istället tycker jag, det blir lika bra gräs men betydligt billigare :)

Hanna 

diva
0

jaha. Det låter bra. Finns väl att köpa på granngården eller hur. Man sår det som gräs då. Med såjord?

Abico
0

Ja det borde finnas på granngården, vanlig helhavre är det som gäller. Du behöver inte ens ha jord, det räcker med blött papper till och med :) Men det är inga konstigheter alls, funkar som kattgräs.

Hanna 

diva
0

#3 Tack för tipset. Ska prova det.

[SMF193 Sagan]
0

Jag brukar så havren på spån. Lägger ut ett lager på en plåt och vattnar. Sen sår jag havren ovanpå och håller det fuktigt. Efter några dagar börjar det växa gräs. Det är bra om gräset får dagsljus, men det måste inte stå i ett fönster.

När det är ungefär 10 cm långt klipper jag av det. Det fortsätter att växa och jag brukar kunna få tre omgångar av gräs innan jag kastar det och sår nytt.

diva
0

#5 Vilken bra ide. Har antecknat allt så nu åker jag och handlar till veckan. Tack tack

[Jessica-B]
0

#5 Tufft! Det ska jag prova. Undrar när man kan börja så bara? :P Jag och sånt som växer går inte ihop, bortsätt från djur och människor, för vi växer ju också. ;) Jag kan inte hålla en planta vid liv i en vecka… så jag kan behöva nått å gå på. När börjar jag så? Antar att det är för kallt än.

diva
0

Man kan så det inomhus

[Jessica-B]
0

Toppen! :)

[SMF193 Sagan]
0

Ja, precis. Det är det som är så bra, man kan ha gräs hela vintern :)