Era grisars hagar!
Antar att det är fler än jag som har hage åt marsvinen när de är ute och motionerar.
Vad använder ni som hage? vad har ni som underlag så inte golvet kommer i kontakt med kisset?
MVH Erika :)

För tillfället får mina grisar vara ute i 6 kompostgaller som är ihopsatta. Har lakan under men tyvärr så blir det fläckar på golvet ändå trots att det torkas varje kväll.
MVH Erika :)
Jag har gjort en hade av kompostgaller (4 bitar som är kapade på längden så att det blir 8 bitar), ihopsatta med buntband. Har påslakan under, dubbelt så tjockt som ett lakan alltså. Visst kommer det lite kiss på golvet, men tror inte just mitt golv tar någon skada, eftersom det är…ja vad heter det, plastmatta som ser ut som trä.
Mina bor i hage med kompostgaller, ganska lyxigt har de, är ute hela dagarna :) ska ta ett kort sen
Jag har precis som #4 - två delar sånt galler och vaxduk under.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag sätter för något i dörröppningen från köket till hallen och sen får de springa som de vill i köket. Jag har handdukar på golvet där de har hus och grejer och det fungerar bra för mig.
Jag har byggt med 20cm höga brädor: 120x120cm. Underst har jag en filt för att det ska bli mjukt och uppepå plastad frotté för att skydda golvet.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Mina har ingen hage, dom får springa lösa i hela köket istället när dom får golvtid =) Det är plastmatta så bara att torka =)
Här är minas hage, däremot brukar de ha vaxduk under men jag slängde den häromdagen och ska köpa en ny.
Vilken fin hage! Jag har bara fleece som underlag, men skall inköpa vaxduk eftersom jag har trägolv.
Har läst runt lite här om hagar och aktivering och har fått så mycket tips och idéer. Ni är alla så uppfinningsrika och påhittiga. Nu skall jag använda mig utav en del av tipsen för att göra mina små grisars hage rolig att vara i.
(Har haft lite grejor såklart, men fått massa idéer på nya saker att använda mig utav)
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
Jag har tjock byggplast underst och tidningspapper ovanpå. Ett galler sitter i dörren till köket så dom inte ska smita men annars kan dom skutta runt där inne som dom vill. Dom är duktiga nog att kissa på tidningspapperet. Detta utan att jag gjort något speciellt. Dom bara gjorde det. Bajsar gör dom dock lite överallt vilket är lätt att sopa upp när det torkat lite.
killarna brukar ta köket i anspråk där dem har tidningspapper under deras hus eller handdukar. honorna älskar soffan så där får dem busa på handdukar/filtar dem kissar ju ändå alltid på mig XD (börjar dock lära mig hur dem ser ut när dem är nödiga ^^)

Våra honor har också oftast köket att springa runt i 
Jag brukar lägga en handduk där jag har huset och alla leksaker. Det fungerar bra för mig:)
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Mamma köpte en sjukt smart grejj på typ granngården (??).
Är en grön grejj man tydligen ska sätta runt trädgårdsland eller något… Runt två decimeter hög.
Sjukt smart att bara kunna rulla ut. :)
Sen lägger jag en handduk under, dock är det stengolv (uppvärmt!) så det täcker inte hela inhägnaden, men det som kommer på golvet är det bara att skura upp ;)
Sen har Mimo faktiskt hittat en leksakslada av plast som han älskar att sova i… Hahaha.

Brukar låta dem springa fritt i mitt rum, sätter galler under skrivbordet där de enda sladdarna de kan komma åt finns. Sen brukar jag rulla undan mattan och lägga några handdukar på golvet. Har nån typ av linoleummatta på golvet tror jag så det är lätt att torka bort om det skulle hamna kiss där. Vet inte om det blir fläckar, isåfall märks det inte tack vare att golvet är "spräckligt", haha :p
vill följa tråden för att få mera incperation .<3
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är ny här och skriver nu mitt första inlägg;-)
Via blocket, för en billig penning, köpte jag en stor lekhage för små barn. Den är i tyg,6-kantig och man kan lätt plocka isär den. Man kan även sätta ihop den så den blir liten och fyrkantig. Det följde med en tygmatta till botten men jag använder vaxduk istället.
Marsvinen älskar den stora ytan.
#16 har du bild på den? det är för mig en intressant lösning! :)
#19 Vill bara hälsa dig välkommen till forumet Samaidja! Hoppas du ska trivas i den evigt växande Marsvin iFokus-familjen! :)
Har ingen hage åt marsvinen. De får springa fritt i mitt rum, vardagsrummet, köket… ja, i alla rummen utom systerns. Dock så brukar de hålla sig i mitt rum och vardagsrummet. De brukar sällan orka springa runt hela huset 
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
#0 Jag har ingen hage. Men jag kan berätta hur vi har det här ändå. :)
Här springer marsvinen fritt i mitt sovrum. Har gömt sladdar och andra farligheter. Har även blockat "hål" som leder in bakom möbler och så för att dem inte ska kunna fastna eller gömma sig där jag inte hittar dem. Dem vandrar ut i köket ibland, men brukar snabbt komma tillbaka till tryggheten. ;) Vissa perioder när dem är extra nyfikna har jag en ~20-30cm hög playwoodskiva i dörrkarmen så att dem inte kan ta sig ut i köket.
Det blir inte så mycket städning efter dem i sovrummet om man plockar 5 minuter efter dem varje kväll. :) Ibland sker det våta olyckor på parketen som man givetvis får skura upp, men det tar inte lång tid, och det händer inte allt för ofta. Bajset är ju torrt och ligger lite var stans i rummet, så det är bara att plocka på. ;) Om man vill kan man lära marsvinen att gå på låda, det gör jag ett försök med nu.
jag har en väldigt provisirisk lösning, köpte ett nytt marsvin som inte är särskilt tam än så han är väldigt svår att få tag i,
Brukade ha dom i hela lägenheten utom sovrummet som är djurfritt, sätter för en av alla hyllor (vi har inte bott här så länge så inga hyllor är uppsatta) i dörröppningen. har en sop med skyffelgrej så det är bara att sopa upp pluttarna och det går supersnabbt att fylla en hink med vatten och såpa och torka av där man vet att dom kissar så det inte blir fläckar.
provisoriska hagen: har fyra stora ark med papper, och flera avlånga som jag tejpat ihop till en stor låda, i den har jag spån runt hela kanterna och en kisslåda som dom håller på att lära sig att gå i. i kisslådan la jag "gammalt" spån som jag tog ur buren, och dom tycker bättre om att kissa där än i det nya spånet.
det går inte igenom tack vare spånet längs kanterna.
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
#20 Tack! Har trots den korta tiden här fått läsa mkt. bra tips och ideer om allt möjligt. En toppen möjlighet att lära sig mer om de underbara marsvinen.
#25, #26 Lite OT men Jag är så grymt sugen på att bygga en c&c bur (inte hage)
Nån gång! Då SKA det bli av! Jag är en människa som ofta förnyar genom att möblera om, och då är c&c toppen för mig!
Tack för inspirationen Moctezuma!
#26 Vilken fin bild : ) Marsvinet ser så ståtligt ut : )
vad är c&c?
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
#35 Sånt nät/hage som är i bild #25 :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#34 marsvinen är inte intresserad av sladden som är fäst längs med golvlisten va? :) tänkte bara uppmärksamma dig om det ifall du inte har tänkt på att sladden sitter där själv. ;) Mina marsvin är nämligen tyvärr väldigt intresserade av sladdar så jag måste gömma undan allt noga. :(
#36 vart hittar man de?
#38 Här finns flera länkar till C&C galler att köpa :)
tack :)
#37 Nej dem är inte intresserade av den :) Men ska flytta hagen :) Detta var bara tillfälligt, har ett bättre ställe att ha den, detta var mer "testing" för att se om dem gillade hagen :)
#41 tur att dem inte intresseras av det. Sladdar är så grymt farligt att sätta tänderna i. Jaha okej, på så vis ^^,
#27 & #28 Tack tack :) Roligt om ni fick inspiration!
#42 Jo det vet jag, har haft djur sedan jag föddes så ;)
Hade byggt en hopfällbar hage till dom ….. men igår rymde dom ca 5 gånger …. får fixa något nytt. :-/ GIck dom inte över så lyfte dom den och gick under …. :-S
Men underlaget är plastat frotte som mina barn har haft i sina sängar. Skönt att man kan återanvända saker … :-D