Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1880 ggr
[Licroana]
0

Viktökning dräktighet

Jag undrar hur honans viktkurva brukar se ut vid dräktighet. Självklart kan det väl variera, men om det finns något ungefärligt mått på när hon börjar gå upp, hur mycket och så vidare.

Min hona har gått med hane sedan 27 februari, alltså en månad och jag såg att hon blev parad den 3e mars. Tyvärr var jag i Österrike nästa 14-16 dagar och vet ej om hon brunstade. Hon har iallafall gått upp ca 150 gram från vad hon vägde innan ihopsättningen. Säger det något?

[Aquelegia]
0

hur gammal är honan ? min bebishane växer ca 200gr+ per månad så det beror ju på om hon är fullvuxen och ökat i vikt eller om det är hon själv som växer. Men tycker att 150gr på 2 veckor låter som om ngt kanske händer, åh vad mysigt älskar dräktighetstrådar :D

Lexxi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min honas viktkurva såg ut såhär vis hennes första dräktighet.

Jag tror dock att det är väldigt individuellt.

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Myosotis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Vilken fin kurva!

Enligt min erfarenhet när jag vägt ett ganska stort antal avelshonor under de år jag fött upp, så brukar de vara i vecka 5 när de gått upp cirka 100 g från utgångsvikten. Det stämmer bra även med kurvan i #2.

Viktuppgången i andra halvan av dräktigheten varierar mycket mera och är beroende av antalet ungar honan väntar. Men då vet man ju däremot med säkerhet att hon verkligen är dräktig eftersom man kan börja känna sparka från cirka vecka 6.

chickwheels
0

#2 Hur gjorde du denna kurva ? i vilket prog ?

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

[Licroana]
0

Tack för hjälpen alla! :)

[Jessica-B]
0

#4 Om jag får lov att gissa är den viktkurvan gjord i Excel, alternativt word. :)

chickwheels
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

nice.. försökte göra en där men fattade inte alls hur så jag la ner :S

Lexxi
0

#4 Ja viktkurvan är precis som #6 säger gjord i Excel :)

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

[Jessica-B]
0

#7 När man experimenterar lär man sig nästan bäst :) Men kolla ändå lite i guider som du googlar dig till, om du är intresserad av att lära dig att skapa egna diagram. :)

Jag har läst programhantering (office paketet då främst) så jag är god vän med Excel. Så om du vill ha lite extra hjälp så kan du PM:a.

chickwheels
0

tack snälla, ska testa lite senare i veckan. Fullt upp nu :S

Ska googla.

Funderar dock på att köpa ett programm som ja tror hanterar allt sådantdär :) Vi får se :D