Avelsprogram - cavies pro 2
Länk till nedladdningssidan.
Ett mycket intressant program, men är det bra och rätt ?
http://caviespro-ii.dr-klaus-gruen.qarchive.org/
Någon som testat?
Vad tycker ni?
Stämmer färger och aleller och allt vad det är som programet består av?
jag sitter här och inser snabbt at med min brist på kunskap så vet jag inte om det är stamtavlorna jag har det är fel på, eller fel i programet. Uppfödare kanske skrivit färgerna fel, jag hittar inte flera av dem.
T.ex Orange Rubin agente/golden/white. Lilac/creme agente.
Heter det så?
Är det fel i tavla eller program, eller kan jag vända på färgerna för att få det att pass?
Kanske välja en annan färg för att få liknande, osv osv?
Är lite förvirrad, trodde inte det fans flera namn på färgerna än de "rätta" så att säga. Det ställer ju till det en hel del för mig som nybörjare :) haha
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Argente heter färgen, inte agente :)
Ska ta och kika på programmet, vad är det för något? Som MATS-stamtavleprogram?
Hanna

har kollat och tycker det verkar rätt krångligt…håller mej kvar till MATS programmet i stället =)
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Verkar kosta pengar ? Lr ser jag fel??
Charlotta-B
jo jag vet att det heter argente, men det står agente i tavlan därför skrev jag så, onödigt kanske.. haha. har valt argente i programet. men färgkombinationerna är det jag undrar över igentligen…
jo det kostar 40 dollar. och det tycker jag det kan va värt ifall det fungerar som det ska.
MATS.. har det programmet med, men inte på denna dator. Har det uträkning med vad man kan få för färger, raser m.m?
det är ett avelsprogram som hjälper dig hålla koll på dina djur, burar, kullar, stamtavlor, uppfödare, veterinär, färg och rasavel osv osv.
Jag tycker att MATS är för enkelt, jag vill ha lite mer utav ett program om jag ska sitta och föra in info, plus att det är kul att se vad man kan få i provparningar och den vägen lära sig hur allt fungerar med arvsanlag, dominans och ressesiva anlag osv :)
Det verkar kul, men du kan nog inte räkna med att få färgerna "rätt" enligt de svenska namnen. Det skiljer sig en del åt mellan länder och de färger som du nämner heter inte så i Sverige.
Då innebär ju det att jag måste få reda på vad färgerna heter i sverige :S Det är ändå en svensk som skrivit tavlan, men djuren bakom min kille är både engelska och danska.
Tänkte jag skulle testa o skriva in deras färger och se om resultatet stämmer med vad det blev.., :)
ingen annan som testat ?

Naa tycker det är lättare att köra på MATS och sen räkna ut ev färger med färgkalkylatorn.
o, vad är det som "är svårt/jobbigt" i detta prog då ?

Det du länkade är väl för att det kanske inte är helt korrekt enligt svenska mått mätt. Typ utomlands heter lilac (och beige… och grey) Slate. Samt att de har andra färgnamn i övrigt. Tex verkar vissa tro att golden och cream kan finnas på samma marsvin :P
Färgkalkylatorn är lite svår i början men det står vilken färg man knappar in på båda föräldrarna. Istället för AA bör man skriva in Aa (osv) om man inte vet säkert om marsvinetet är homozygot eller hetorosygot i sin färg :P
oki :D tack. :)
väntar med spänning på fler svar från andra som kanske testat.
Laddade ner det nu och det verkade relativt bra.
Dock tycks programmet anta mycket gällande färggenkoden. Man får redigera i koden själv för att få färgkalkyleringen i kullarna att funka ordentligt(om det ens gör det då, jag har inte testat så mycket…).
Förkortningarna för de olika anlagen är lite annorlunda också(ch=ca, pg=pr verkar det som). Och jag undrar vad rnrn står för i deras färggenkod?
Det kan vara lite jobbigt att namnen är lite olika(jag finner det frustrerande åtminstone :p). Sable = Zobel, slate = grey, coffee = "carob", men det är väl bara att lära sig. Vad f.e. är i ögonfärgsväg är jag nyfiken på..
Det med carrying traits verkar lite luddigt också, det verkar inte stämma riktigt…
I övrigt verkade det förhållandevis bra(jag tittade inte så jättenoga, men det verkar intressant)! Det finns ju lite att önska, men verkar ändå helt ok.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Så i korta ord så borde nån, iaf enligt mig, göra ett likadant program, för oss svenskar med våra förkortningar m.m :)
Jag ska testa vidare på detta då det känns riktigt kul med allt detdär man kan göra och fylla i :)

#14 rnrn är roan, på hästar iaf(?) (har det inte helt färskt i minnet)
Jag har inte köpt det ännu men ska så fort jag har pengar "över".
De lilla jag använt programmet så tycker jag absolut att det är värt pengarna. tyvärr kunde man bara regga in 2 eller om det var 4 djur. Blir lite svårt att testa parningar osv då.
Skrivaren fungerar inte heller så jag har inte testat att skriva ut tavla.
För 350 kr eller vad det blir i svenska pengar så tycker jag de verkar vara värt det :)
BARA de som gjort programmet fortfarande finns att be om hjälp eller så om man får problem eller det dyker upp en bugg, att man får ta del av ev uppdatering eller om de kan "garantera" att programmet är klart och utan fel ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag köpte det igår, och det är svårt att få färgerna rätt… Men det löser sig väl. Tycker att det är värt pengarna, ska bara få rätt på färgerna =)
Du behöver inte va orolig för supporten, den är underbar! Hade lite problem med att aktivera mitt, och det tog inte mer är någon timme innan han svarade på första mailet! Sen dröjde det bara minuter mellan svaren! Otroligt bra support! :)
Det låter ju jätte bra, då kommer det köpar omg. Ge gärna tips om va de va för knas med färgerna och hur du löste det.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har inte löst det riktigt än… Tex om ditt marsvin är Golden agouti/golden så kan du bara föra in en av färgerna… Dom ligger liksom i samma meny… Vet inte riktigt hur man ska lösa det, funderar på att maila supporten om det =)
Tycker absolut du ska maila dem om det och be dem skicka en uppdatering sen. :) Och uppdatera programmet på sidan man laddar ner.
Säg att de har minst en kund till på g om de fixar det så man kan förstå färgerna :P
Hur är det med detdär om utländska och svenska sätt att kalla färgerna då ?