Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1642 ggr
diva
0

Röd hud?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hämtade 2 marsvinskillar i tisdags. En peruan och en alpacka. Dom var otroligt rädda och när jag gick igenom deras päls för att se om det fanns nå Ohyra. Ingen Ohyra, men otroligt röd i huden. Vad kan de bero på. Inga sår, inga utslag bara väldigt röd hud. Då jag hämta dom så satt dom i en otroligt smutsig bur. Kan det vara därför dom har så irriterad hud. Vad kan man göra mot det. Jag pudrade med barnpuder. Finns det något annat man kan använda. Då dom kom hit så fick dom en fleecefilt att ligga på. Tänkte omm det kan vara spånet, men dom är lika röd bägge hannarna. Råd tack

Abico
0

Kan det vara något i päls som irriterar? Jag skulle ha badat dom i något milt schampo. Det kan kanske hjälpa.

Hanna 

diva
0

Jag badade dom i intimtvål utan parfym. Undra om man ska köpa barnängens shampo kanske. Den är väl mild nog. Hur många gånger ska jag göra det?. Mer än en gång eller?

Abico
0

Har du badat dom en gång så räcker det, se till att det inte är schamporester kvar i pälsen bara - sånt kan irritera. Är huden torr eller så?

Hanna 

diva
0

nej inte torr alls.  Inga flagor heller. Jag tror dom är ganska öm också för dom gillar inte när man rör vid dom. Jag sköljde jättenoga så det blev inge shamporester kvar. Det är väl bara att vänta och se. Försvinner det inte får jag ta kontakt med vetrinären. Det är bara det att vetrinären här i lycksele vet ingenting om marsvin. Jag tror vissa här på fokus vet betydligt mer så därför tänkte jag fråga här först. Huden ser ut som på ett friskt marsvin förutom rödheten då.

Abico
0

Okej, ge det ett par dagar och se om det blir bättre. Gör det inte det kan man nog misstänka Ohyra ändå, eller möjligen överkänslighet. Kan ju varit något i det andra hemmet som orsakade irritationen.

Hanna 

diva
0

jag får göra det. Jag var föresten med min katt till vetrinären förra sommaren med samma symtom. Han var röd i huden och hans öron var som lysande stoppljus, och han allergisk mot fisk. Och fick kortison och antihistaminspruta. Kan man ge marsvin kortison? Får nog ringa till vetrinären i vännäs och fråga där.

ponytails
0

Man kan ge marsvin kortison, men det skulle inte jag göra. De har inte kända allergi symtom vad jag vet. Såsom katter och hundar har mot olika föda.

Har hört skräckhistorier om en zoo veterinär som behandlade marsvin med kortison när de hade sellnic. Det va sellinic på marsvinen de sålde på deras zoo. De som köpte där gick till den veterinär som brukade vara där vissa dagar.Där fick de kortison och rådet att inte ge gnagarblandning.

Sen fick de naturligtvis gå till en annan veterinär och får rätt hjälp eftersom huden blev tusen gånger värre av kortison när de har sellnic!

När marsvin är stressade kan de bli röda i huden. Detta går över av sig själv när de känner sig trygga igen.

diva
0

#7 Ok då ska jag inte göra det. Får avvakta och se när dom blivit lugna och trygga, för det är dom inte nu. Väldigt rädda och bara skakar då man tar i dom. Stackarna. Tror inte dom har blivit hantrerade i sitta gamla hem. Inget hö hade dom och dom fick gnagarblandning. Vattenflaskan var grön av alger och riktigt äcklig. Buren var nog inte rengjord på säkert en månad för då hon tog bort spånet i buren var det genomblött av urin säkert 5 cm. Tänkte att det kan vara kisset i buren som gjort att dom har irriterad hud. Bara vänta och hoppas att det försvinner då.