Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 526 ggr
agnesfh
0

Rädd för att bli upplyft

Hej! Jag är en riktig marsvinsnybörjare och har köpt två små flickor som jag nu haft i en vecka ganska precis. Enligt djuraffären var dom 6 veckor när jag hämtade dom. Den ena är super sprallig och väldigt orädd av sig, medan den andra hela tiden har varit mycket mer försiktig. Den försiktiga flickan är också väääldigt rädd för att bli upplyft ur buren, hon kan rusa flera varv runt runt i buren innan jag fått tag i henne. Hur ska jag få bukt med detta? Är det bara att hålla ut och hoppas på att hon vänjer sig eller? :)

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Binajis
0

Just när det gäller upplyftandet så är det superviktigt att du gör det så odramatiskt som möjligt. Rör dig försiktigt, försök att inte komma ovanifrån, ta inte upp marsvinen förrän de är stilla i buren osv. Något som jag tycker funkar bra är att först vänja dom vid att bli pillade på i buren. Tillslut stannar dom upp istället för att springa flera varv i ren panik. Jag brukar sikta på att försiktigt mota in dom i ett hörn. Observera att det ska ske försiktigt, inget gå ut på att omringa eller tränga in i hörnet. Sedan klappa lite och sedan lyfta upp.

Tyvärr är det svårt att få marsvin helt stilla när man ska ta upp dom, det är en reflex för dom att "springa för livet". Var noga med att ta upp dom på ett försiktigt sätt och med ett bra grepp. Båda händerna, tänk på det :) Lycka till!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

agnesfh
0

Okej, tack så mycket! Får jobba på det :):)

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

[Snuttgrodan]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ha tålamod, det blir lättare, jag lovar Skrattande