Är Lovis Satin?
Kommer lite bilder på Lovis. Vad tror ni? Hon är mkt glansigare än mina andra. Har haft Teddy innan & hon såg inte ut såhär. Kommer fler bilder
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Om det visar sig att Lovis är satin tar jag mitt ansvar & behåller alla ungar. Kanske sälja till någon mkt marsvins kunnig som vet vad det innebär med satin
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Hon ser inte ut att vara satin tycker jag.
Hanna
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hon ser inte ut att vara satin men strävhåren är så attans svåra! Eftersom hon är nersatt blir det ännu svårare eftersom pälsen är matt. Lys på henne med en skarp lampam är hon satin glittrar det där pälsen är krokig, på en ickesatin glänser det bara. Jag tycker också att det sträva förstärker känslan av ett genomskinligt hårstrå hos satinerna. Det borde vara lättast att se i goldenfärgen.
Rumpa på strävhårssatin, här ser du hur genomskinlig hennes päls ser ut även om det inte glittrar
Tack för era svar. Mot de andra så är hon mkt glansigare. Även mot den teddyn jag hade förut. När jag känner på pälsen har den en typ jag aldrig känt förut. Ska pröva med en lampa.
Tänk om någon kunde komma hit & titta på henne
…………………………………..
#6 Var bor du?
#7 jag bor 5 mil över Kalmar. Mönsterås heter stället
…………………………………..
#8 Ok, lite långt härifrån tyvärr :-/ Kanske finns någon annan som kan kolla :-)
#9 tack ändå. är säkert lättare & se när hennes päls blir bättre
…………………………………..
#10 Ja, det kommer det bli. Min sista strävhårssatin jag hade föddes här och trots att jag kollade jättenoga såg jag inte att han var satin förrän han var 3-4månader, då tittade ändå två andra satinvana uppfödare på honom också. Lovika på bilden ovan var nog runt 4månader när jag såg att hon var satin.
Xander 6 månader
#11 Jag tycker Lovis ser väldigt lik dina i pälsen. Det är inte heller så lätt att ta bra bilder.Vill inte stressa henne för mkt heller.
…………………………………..
#12 Ajdå :-/ Hoppas verkligen hon inte är satin! Att ta bilder på en strävhårssatin är ungefär lika svårt som att se att de är satin :-/ Det bästa är att ta utan blixt i skarpt ljus som inte ger skuggor. Förstår att du inte vill stressa henne, även om hon skulle vara satin finns det inget att göra för att ändra på hur situationen ser ut så det är ju ingen brådska att stressa runt med bilder, men jag förstår att du vill veta
#13 men oavsett om hon är det eller ej så har det ingen betydelse. Jag får en ny erfarenghet & kan ge henne det hon behöver. Kan ha lite extra koll på henne & de kommande ungarna. Ska se om ja lyckas ta bättre bilder under dagen. har henne uppe en stund varje dag så hon vänjer sig med mig innan de små ploppar ut
…………………………………..
På sista bilden glittrar hon verkligen. Men ah! Strävhår är så himla luriga.
Lyan, vad säger du?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#17 Vad heter uppfödaren? Bor ca 6 mil ifrån karlskrona:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#19 jag vet inte alls vad uppfödaren heter eller bor. SOm jag har förstått det bodde hon & hanen från början i en lada med MÅNGA marsvin. Blandat honor & hanar. De var avlivnings hotade därför tog de förra ägarna hand om dom. Så jag har ingen koll alls. De som hade dom nu bodde på Sturkö. Lovis förra ungar skänkes till en djur affär i Karlskrona.
Därför jag lade in en bild när hon är med dom andra. Då ser man skillnaden. Den bruna bakom henne har en kanon fin & blank päls. Är en fröjd att klappa pga den mjuka & fina pälsen. Lovis päls är helt annurlunda.
Hon har även i natt gått upp bra i vikt. Mer rörelser i magen nu när de får rätt näring
…………………………………..
Jag har kollat igenom mina satinbilder och har hittat några som togs samtidigt där djuren glittrar extremt mycket. Kommer inte ihåg hur jag riggade ljuset eller om de tagits med vanlig blixt men prova att sätta henne på en svart, matt bakgrund och fota både med och utan blixt.
Problemet med blixten är att den kan luras så marsvinet glittrar utan att vara satin, tex denna honan är inte satin
Vi får hoppas att Lovis inte är satin.Om det blir något på ungarna så är någon av föräldrarna dold satin. Om jag förstått det rätt 
tack så jätte mkt för alla era svar. Är alltid skönt att ha någon att bolla tankar med
…………………………………..
#27 Satin är recessivt så om ungarna blir satin bär bägge föräldrarna på det, men de behöver inte vara satin själv, likaså kan det bli bara ickesatiner även efter en satin om den andra föräldern inte bär på satin. Håller tummarna för att det inte är satin!
Ursäkta en kanske dum fråga, men varför skulle det vara så illa om hon var satin?
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
#29 Satiner bär på en sjukdom som kallas i folk mun satin sjukan. Skelettet bryts ner. Alla satiner får det. frågan är bara när
…………………………………..
På majoriteten av bilderna tycker jag hon ser helt normalglansig ut, dvs. inte satin. De flesta satiner ser glansiga ut på alla bilder. Blixten kan lura mycket och göra att de ser glansigare ut än vad de egentligen är, bilder som är tagna i dagsljus (ex. #23 och #24) brukar återge verkligheten trovärdigare. Även oskarpa bilder kan ställa till det.
Det är egentligen bara på bilden i #17 som jag tycker hon ser satinglansig ut, men på den bilden är marsvinet i bakgrunden rätt glansig också. Så av bilderna att döma skulle jag inte tro att hon är satin.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#20 Aha ok
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 30 Tack så mycket!
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
#31 Problemet med strävhåren är att det syns inte på samma sätt som "vanliga" satiner, bara titta på bilderna av Lovika. Trots att jag har haft henne i 1,5år står jag ofta och hoppas på att jag bara har inbillat mig när jag har sett glansen och kånkar in henne till en skarp lampa och blir lika besviken igen för att hon fortfarande är satin
#34 Ja, jag vet, vissa av dem verkar vara riktigt kluriga även i verkligenheten, det är synd.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus