Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 3877 ggr
Sol-
0

Mdf hus, farligt?

Jag har tänkt snickra ihop nya hus till mina Marsvin.

Har köpt  mdf skiva (Torrtillverkade fiberboard eller MDF är en sammansatt trä produkt som liknar spånskiva. Den är gjord av fibrer träavfall limmas ihop med harts, värme och tryck.)

Den innehåller ju lim, så nu undrar jag om det kan vara farligt för marsvinen att tugga på?

Myosotis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Inte farligt att tugga på skulle jag tippa, men däremot avges en viss %-halt formaldehyd från sådana här skivor, från den del av limmet som inte har härdat. Formaldehyd kan hos känsliga personer ge astmaliknande symptom. Marsvin används i den medicinska forskningen gärna till projekt rörande astma eftersom det är ganska lätt att framkalla astma hos dem… Personligen skulle jag inte bygga något till marsvinen av MDF-skivor.

Sol-
0

Ok, tack för svar. Då får jag hitta på något annat att bygga av.

Fridaaaa
0

#2 OSB skiva är bäst att använda till hus,

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
Myosotis
0

#3 Inte väldigt stor skillnad mot MDF eftersom även OSB innehåller lim av samma typ, den typ som avger formaldehyd… Använd rent trä föreslår jag. Marsvinen håller sig ju så tätt intill sina hus etc, så om/när det utsöndras formaldehyd lär de drabbas på ett helt annat sätt än om en människa bor i ett rum där den typen av limmade skivor spikats på väggarna.

Fridaaaa
0

#5 OSB skiva är inte farligt för marsvin att gnaga på. 
Men man kan också ha t.ex plywood.

[Jessica-B]
0

Måste bara fråga. Är spånskivor nått jag kan fortstätta att ha som tak på grisarnas sovhus? Dem når ju upp att sätta tänderna i det menar jag. Fast spånskivor kanske kan vara av olika material, och går då under nått mer specifikt namn? Jag och trä alltså…..:P

Fridaaaa
0

#7 Spånskiva ska man inte ha till djur, då det drar åt sig all kiss osv så det blir inte bra. Plywood eller OSB är superbra:)

[Jessica-B]
0

Men eftersom att spånskivan är på taket - och taket är så högt att dem inte kan hoppa upp på det, så är väl spånskivan helt okej att ha som tak? :) Dem kan bara nå upp till taket om dem står på bakbenen och sträcker på sig. Men dem kan bara liksom nå det med munnen, och inte hoppa upp på det för att slå och drill så att säga.

Fridaaaa
0

#9 Ja om dem inte kan hoppa upp på det så går det ju :)

Lyan
0

Det enda som inte innehåller lim är masonit och rent trä. Alla andra avger formaldehyd i liten mängd men jag vet inte vilket som avger mest.

Plywood brukar sägas vara helt ok att använda så det borde inte avge så mycket. Jag har både plywood och spånskiva till hus och även bokhyllorna består av spånskiva med faner över