Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 3154 ggr
agnesfh
1

kloklippning

Marsvinsnybörjare

Det börjar bli akut med kloklippningen här hemma på mina flickor. Går det bra att man använder klotången man har till hunden, eller nageltången som man har till sig själv kanske? Eller måste man ha en speciell till marsvinen?

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Denna kommentar har tagits bort.
[Sicali83]
0

Klotången till hunden är alldeles för stor. På riktigt små marsvin, ungar, så kan nagelklipparen fungera men allra bäst är en riktig klosax för smådjur. Du bör heller inte vänta för länge eftersom pulpan växer.

chickwheels
0

rekomenderar en liten en som brukar finnas på maxi och coop m.m på djuravdelningen för 20 kr nånting.

annars är nog hundtången bättre av de du hade hemma. Tror det kan göra ganska ont på marsvinet att få klon klämmd från två håll på de viset det blir med en nagelknipps.

Kila över till affären och ta en flukt på djuravdelningen. Kattklotång rekomenderas som sagt.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

agnesfh
0

okej, tack så mycket! :)

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

[inezvea]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tänk på att du klipper åt rätt håll, så att de trampar ner bra med klorna :)

[inezvea]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tänk på att du klipper åt rätt håll, så att de trampar ner bra med klorna :)

[Sicali83]
0

Jag blir knäpp, jag tryckte ner "publicera komentar" EN gång och inlägget postas fyra gånger. Sanslöst.

Iallafall, marsvinen får inte det minsta ont av en nagelsax när det är små klor som på en unge, jag använder en sådan även till min sjumånaders som har ganska tunna klor fast jag har en fin klosax för marsvin. Risken är med en stor klosax för hundar att du inte ser de små klorna ordentligt och råkar klippa i pulpan och DET gör däremot ont på marsvinen.

Fridaaaa
0

#9 Hänt mig flera gånger, dock oftast dubbelinlägg :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Jessica-B]
0

Vi får starta en tävling där vi ser vem som kan publicera flest inlägg genom 1 klick ;)

[Sicali83]
0

#11# Jättekul ide Skrattande

chickwheels
0

På ungar kan det ju går bra såklart.

på vuxen, man kanske kan klippa klorna fram med en nageltång, men jag tycker inte det är juste emot marsvinet att klämma ihop klorna på de viset. jag vet att det gör ont på både hund och katt när man gör så, så varför skulle det inte göra ont på ett marsvin om man klämmer ihop klorna för att sen när de expanderat klart knippsas av ?

med nagelknipps så har jag dessutom erfarenheten av att klorna lätt kan splittras om det inte är i helt bra kondition. Bättre att klippa runda saker med rund tång om ni förstår. som klipper av runtom.

Fridaaaa
0

#13 Vad menar du? Det gör inte ont på en hund att klippa korna om man inte klipper i pulpan.

Sån har jag, som är liksom rund, som man "stoppar" in klorn i och så trycker man till så knippsar den av .)

[Sicali83]
0

#14# Precis. Det krävs viss erfarenhet, det är en hel vetenskap det här med klor, men när man fått det så vet man att det inte gör ont om man inte klipper i pulpan, vilket är allra störst risk att man gör om man använder en stor klotång avsedd för hundar till marsvinens mycket små klor. Jag fick rådet med nagelsax av en erfaren uppfödare och det är än idag det jag helst väljer när det gäller marsvin med små klor. Jag tycker att man får mycket bättre precision och kan klippa närmare pulpan utan att klippa i den vilket gör att den inte får en chans att växa sig lång.

Nu blev det långt, lite mer kortfattat så håller jag med dig.

Fridaaaa
0

#15 Ja det är det verkligen. Jag brukar ha nagelsax till de två yngre marsvinen, dem 2 äldre har för tjocka klor för det (pga missskötte klor i förra hemmen), men har som sagt en sån rund som knippsar, verkligen att rekommendera

Har en sån (fast med rött handtag) som i länken: http://djurmaxi.se/resco-giljotin-klotang-p-3127.html

[Jessica-B]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 Använd inte en klotång för hundar. Den kan vara allt för stor. Använd en klotång avsedd för katter/smådjur. En sån får du för omkring en femtiolapp i vilken djuraffär som helst. :) Det är vad jag rekomenderar.

Jag klippte tidigare med en "nagelknipps" (ja vad kallas dem där egentligen?) för människor. Jag har testat att klippa med både stor och liten nagelknipps. Det funkade bra tyckte jag. Men nu när jag har klotången har jag insett att det är mycket säkrare - delvis för att klotången klipper med en rund rörelse, vilket nagelknipps inte alls gör. Och dels för att mina marsvin inte alls är särskilt förtjusta i kloklippning, vilket inte är helt ovanligt. Därför rycker dem gärna med tassen, och då är det jättelätt att man råkar få med en en extra klo/pulpa/tå i nagelknippsen, eftersom att den är så pass bred. Även den minsta sortens nagelknipps är ju rätt bred.

Jag slänger in ett foto på min klotång, och en stor och en liten nagelknipps så att du hajar vad jag snackar om ;)

[Sicali83]
0

#17# precis sådana har jag med, klotången och den lilla nagelknipsen. Glad Finns det olika typer av klotänger för marsvin föressten eller är alla av samma typ som den gråa?

[Jessica-B]
0

#18 Just min klotång är för katter och smådjur enligt förpackning. Alltså är klotången också för marsvin. Jag tror nämligen inte det säljs klotänger specifikt för marsvin faktiskt, utan marsvin ingår i gruppen "katter och smådjur". :)

Jag skulle tro att det inte finns några andra modeller när det kommer till klotänger för katter och smådjur. Eller ja, jag ska inte säga för mycket. Jag VET ju inte. Möjligtvis finns det någon dyr ergonomisk varient, som är svår att få tag i. ;) Och då föredrar i alla fall jag min grå enkla klotång som går att få tag på i princip vilken djuraffär som helst. Och sen med tanke på att jag inte klipper klor mer än 1 gång om månaden, och det inte tar mer än 20-30 minuter på 4 marsvin, så är jag inte i behov av någon ergonomisk lyxvarient. ;) Men om jag minns rätt så har du över ett tjog marsvin? Då kanske en ergonomisk klotång är att föredra. :) Vad vet jag.

[Sicali83]
0

#19# Jag har 9 :) Så ja, det är en del men hitills så fungerar den jag har fint.

[Jessica-B]
0

Jag har blandat ihop dig med någon annan då. Men 9 marsvin är fortfarande en hel del. Ja känns nagelknipsen bra i handen ska du defintivt fortsätta med den. :) Det är ju viktigt att man själv som klippare är bekväm i verktyget också, annars är det lätt att det blir fel och går illa.

[Jessica-B]
0

Fast om du inte har testat klotång.. ;) gör det, bara för att känna på det. Kan verkligen rekomendera det!

[Sicali83]
0

#22# Jag tror du missade halva inlägget Glad Jag har både och, på de med lite större klor använder jag klotång och på de med lite mindre nagelknipsen. Funderade mest i allmänhet om det fanns fler modeller av klotång till marsvin eller om det bara fanns en standardmodell.

[Jessica-B]
0

Du har rätt, det är jag som hoppat mellan raderna. Ber om ursäkt för det. Skäms

http://www.arkenzoo.se/default.asp?sid=711 Woooosh, en sån skulle man haft!

[Sicali83]
0

#24# Oj, ja den var verkligen något extra.

chickwheels
0

#14 och #15.. Jag menar att jag inte tycker att det är bra att klippa ett vuxet marsvin med en nagelknipps som är till oss människor med platta tunna naglar utan pulpa.

Jag skrev att man säkert kan göra det med en unge då de har mycket små klor. Men att göra det med en vuxen tror jag inte är juste.

Som #17 skriver så föredrar jag en vanlig klotång för katter och smådjur…

…som klipper i "en rund rörelse" och knippsar runtom klon iställer från endast två sidor och därmed tvingar ihop klon från endast två håll, gör den platt och gör så att den kan splittras/skadas om inet klon är i bra kondition så att säga.

Jag tycker verkligen inet att det är nån filosofi ang att klippa klor. Klipp med vass/skarp tång avsedd för djuret, i rätt vinkel mot underlaget. Klipp inte i pulpan men nån millimetert ifrån. Vänj djuret för det i tidig ålder och stressa inte under tiden.

Jag har inte problem med någon av mina 27 marsvin med kloklippning och klipper mycket mycket sällan för långt. De få gånger det sker är det på de svartkloade marsvinen. Men det är verkligen inte ofta.