Öronhack?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ett av mina marsvin har fått ett litet öronhack ett litet "bett" i kanten.
Det är inte stort..
Kommer detta att läka snart?
Eller kommer det vara där för alltid?
// Ida.
// Ida och marsvin.
"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"
Hacket kommer troligen vara där föralltid
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min allra första hane hade många bett i öronen. Betten var läkta men öronen läkte aldrig ihop.. :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har hack på våran hona och det har inte läkt ihop, har hört att det kan orsakas av marsvinsmamman om hon slickar för mycket så att örat går sönder. Vet inte om det riktigt stämmer dock!
Det är väl något som man får nedslag på på en utställning? vilket i sin tur då kanske KAN innebära (om man är lite negativt inställd) att det är något en uppfödare kan hävda för att förklara bort ett fel som blivit i aveln ?
vet att folk hittar på de sjukaste förklaringar på hundar och deras fel. kroksvans som sägs vara klämd svans osv…
Säger absolut inte tat det är så, men det var en tanke som dök upp :/
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Öronjack brukar inte läka ihop. Men det beror förstås på om det är ett simpelt litet hack eller ett direkt sår. Sår läker(dock inte nödvändigtvis fint), hack gör generellt inte det.
#4 Fast öronjack är ju inget aveln kan orsaka, utan det är födseln/miljön som orsakar det(andra marsvin som nafsat på marsvinets öron). Eller vad menar du?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Det är ju jättevanligt att marsvin har öronhack, inget man kan göra nåt åt, öronen är ju bara tunna skinnflikar, så det är lätt hänt att det blir små hack.
jag trode det var så att vissa marsvin kunde ha det mer eller mindre.. och beroende på aveln, jag har helt enkelt bara tolkat det så utifrån texter.. jag kan absolut ha fel, och då är det ju bara bra :)
MEN, varför ska det bli minus på det på utställningen då ? Man ska ju faktiskt inte ha marsvinen ensamma, och är de ihop så kan de ju få sådana bett. Eller som en annan skrev av att mamman slickar eller så.
Så varför ska det bli minus ? Då tvingas man ju ha marsvinet isolerat under utställnigskarriären och det är ju tråkigt :/ det är det som gör att det tar emot för mig att planera utställning med mian korrar jag har nu.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Självklart tvingas man inte ha marsvinen ensamma?! Visst kan man ha otur att mamman går för hårt åt dem eller att de hamnar i bråk och får hack, men de allra flesta får det förstås inte.
Öronhack stör helhetsintrycket, självklart olika mycket beroende på hur stora de är. Små hack är inte alls självklart att få avdrag för. Men någonstans måste man ju dra gränsen. Annars kunde man ju komma med marsvin med helt avbitna öron och det måste väl alla vara överens att det inte är ok?
Ytterligare saker som kanske kan vara bra att veta är att många marsvin på för liten yta (stress) ökar risken för att de ska gå på varandra och bita i öronen. Det har jag sett tydlga exempel på. Likaså viss typ av svamp på öronen lämnar hackiga kanter när den läkt ut om det blir tillräckligt rejäla angrepp.