Marsvinsprojekt
Hej!
Jag håller på med ett stort marsvinsprojekt. Den praktiska delen går ut på att jag ska bygga en bokhyllebur, och den teoretiska på att jag ska skriva ett info- och inspirationshäfte om marsvin- och marsvinsskötsel.
Jag har börjat med faktadelen nu och skulle gärna vilja ha hjälp med att rätta till saker som är fel/missvisande/dåligt beskrivet. Jag vill helst inte ta över hela forumet med mina frågor och mina texter, så jag länkar istället till min marsvinsblogg där jag uppdaterar vartefter jag fått en text färdig (eller nästan färdig, som den jag skrev idag).
Jag är väldigt, väldigt tacksam om du tar dig tid att läsa igenom och kommentera om någonting måste ändras!
http://linasmarsvin.blogspot.com
Rubrik har förtydligats av moderator, för sökmotorns välbefinnande
Jag har läst och tyckte det var bra.
Granskning av fakta lämnar jag åt andra mer kunniga på det : )
En sak bara… du kanske kan skriva exempel på trädkvistar som man kan ge och inte bara lövträd. En tanke bara…
Lycka till : )
#1 Tack! :)
Jo, det borde jag säkert göra. Som exempel på fruktträdskvistar kan jag väl nämna äppelträd, och sen björk, rönn och sälg som exempel på kvistar man kan plocka ute i naturen.
Jag vet att jag säkert har en massa språkmissar, men om jag låter texten vara några dagar och sen läser på nytt kommer jag att upptäcka åtminstone en del av dem.
#0 Du kanske kan nämna i stycket "Hö" att det är skillnad på hö och hösilage också? :)
Det skulle vara trevligt att se en lista på grönsaker och frukter som marsvin kan äta. Man kanske kan ta med en lista med giftig föda också? Ett förslag bara. :)
#3 Det kan jag säkert göra!
Vet någon en bra sida om hösilage? Jag är inte riktigt på det klara med hur man tillverkar silage, man behandlar väl gräset/höet med något så det "konserveras"?
Internet stavas med stor bokstav. ;) Du har skrivit "internet" i stycket "Pellets"
Haha, du får säga till om jag är för petig.
Jag gillar sättet du skriver på. Du uttrycker dig väldigt enkelt, och du har förmågan att uttrycka dig på ett sätt som gör det intressant för läsaren. :)
Läste precis att vetekli innehåller mycket mineraler, vilket inte är bra.
Tack för att du nu lärt mig det nu!
Nu har jag läst allt du skrivit, och även kollat in din burritning. Lycka till med buren! :D
#5 Tack, bra om texten är lätt att förstå :)
Haha, det eviga internet… Det finn inpräntat någonstans i huvudet att det ska stavas med stort i, men jag har aldrig förstått vitsen med det och stavar det oftas med litet i. Men jag blir nog tvungen att ändra det, tack för påminnelsen :D
Jo, 100 g vetekli innehåller närmare 500 mg kalcium. Jag visste inte heller det tidigare, tänkt hur mycket man lär sig på Internet :P
#6 Lite OT men…det finns olika åsiker hurvida ordet i/Internet skall inledas gement eller versalt mitt i en mening. ;)
1. En källa säger att i/Internet bör stavas med stort I eftersom att det är (betraktas) som ett namn.
2. En annan källa hävdar att i/Internet inte är varken ett namn eller ett substantiv, och där av inte bör innehålla ett versalt "I", i de svenska språket, eftersom att vi inte skriver t.ex. Boll, Lampa, Telefon versalt. Där emot bör det stavas med ett versalt "I", när det kommer till det engelska språket. Alltså:
Svenska: internet
Engelska: Internet
Vilket som är rätt är upp till var och en att avgöra, så gör som du vill ;)
#7 Jo, jag kollade upp det själv nu…
Min mamma är modersmålslärare (svenskalärare skulle ni säkert kalla det i Sverige), men jag kom förstås inte på tanken att fråga henne utan slog upp det i Svenska akademiens ordlista istället :P Det är okej att skriva på båda sätten.
Jag kommer ändå ihåg att jag i någon uppsats fått mitt i överstruket och ersatt med ett versalt I när jag stavat internet "internet", och det är inte ens speciellt längesen! Min mamma sa att det ännu för några år sedan stavades med I eftersom det ansågs vara en plats eller ett egetnamn, men nu är det ett så vardagligt ord att man kan stava det med i.
Då låter jag internet vara som det är! :)
:) jepp kör på gement i
mig veteligen skall man inte ge annat än TORRHÖ till marsvin. Alltså skall inte Ensilage ges till marsvin.
Hästar kan få botulism av det och jag undvek att ge det till min häst av den orsaken. man kan vaccinera emot men jag valde att köpa högkvalitets torrhä istället.
Ev kan de äta höbriketter men det har jag inte testat. vet inget om dem.
Det finns olika sorters hö med, eller timotej och annat hö om ni förstår vad jag menar. Olika "hösorter" innehåller olika mycket av olika ämnen.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#10 Mina fick hösilage ett tag för att jag inte fick tag i hö MEN det hösilaget var på gränsen till hö. Så det finns olika "sorters" hösilage. Nu har jag ängs/gräshö
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
ang det om c-vitamin i vatten.. så var det ju någon här på mif som hänvisade till en "experiment" sida där man testar hur c-vitamin reagerar i vatten osv. Det rä alltså enligt det experimentet vetenskapligt bevisat att c.vitamin försvinner i vatten eller luft efter ett tag.
och ang pellets/kraftfoder så kanske man ska tipsa om vad pelletsen inte får innehålla för mycket av.. så marsvinsägaren lätt kan kolla själv vilken pellets som inte är bra för marsvin. Kalciumhalter över ___mg = ej bra.. osv.
-> Chickwheels
Jag letade upp lite information om silage. Ensilage och hösilage är inte samma sak, det är jag medveten om. Det far snabbt illa och kan då vara skadligt för både hästar och andra djur.
I vårt stall har vi någonting som på finska kallas "esikuivattua heinää", vilket betyder ungefär "förtorkat hö". På svenska kallar vi det ändå för silage, men det är inte blött och stinker inte silage. Vi ger detta eftersom det "riktiga" höet har farit illa (luktar inte bra, kan vara mögligt) och marsvinen gillar silage-höet, vad man nu borde kalla det.
Jag tänker skriva i mitt arbete att hö och en-/hösilage inte är samma sak och att man bör ge hö åt sina marsvin, så att ingen börjar mata sina marsvin med typ ensilage för kor utan att veta om riskerna med det.
Jag vågar ändå ge det som vi kallar silage åt mina marsvin eftersom jag vet att det fungerar och är väldigt hölikt, men jag tänker inte rekommendera det vidare. Tror ni det blir bra så? :)
Esikuivattua heinää på bild:
Jo så glömde jag det med kalcium… Finns det någon skild gräns som man brukar tala om? Jag läste i en gammal tråd att en del säger 1.5 mg/dag, men jag vill helst ha en säker källa innan jag skriver siffror. Siffror är så definitiva och det blir ofta bråk om dem, så jag har tänkt mig att det är sunt förnuft som gäller; man jämför helt enkelt olika produkter och ser vilka som har lägst kalciumhalt.
Vet någon en pålitlig källa om kalcium/andra mineraler och deras maximihalt?
Angående c-vitamin så tvivlar jag inte på att det försvinner i vatten. Det är bara det att det är så svårt att veta hur snabbt och hur mycket värdena sjunker , samt att få reda på hur stor mängd vatten ett marsvin måste dricka med Xmg askorbinsyra för att få i sig en tillräcklig mängd c-vitamin. Men egentligen borde det räcka med att jag skriver
"Det rekommenderas inte att lägga askorbinsyra i marsvinens dricksvatten,
eftersom c-vitaminvärdet snabbt sjunker när askorbinsyran kommer i kontakt med vatten och solljus" och sen nämna den där experimentsidan du talade om, eller hur? :) Ska se om jag hittar den i sökfunktionen.
Tack för dina kommentarer och förslag!
Edit: varför ändrade typsnittet? Haha :D
Jag vet inte om mängden kalcium, men proportionen mellan kalcium och fosfor borde vara 2:1. Om födat innehåller för mycket fosfor i proportion till kalcium kan det leda till sprödhet i tänderna och ben.
1ml askorbinsyra innehåller 1000mg c-vitamin. Alltså det lilla mängden räcker till nästan 100 marsvin. Så om du sätter i en 500ml vattenflaska 1ml askorbinsyra räcker de att de dricker 5ml vatten.
Enligt sista länken kan det också se ut såhär: Vi säger att marsvinen dricker 1dl vatten/dag. Så då skulle askorbinsyran bli i 500ml flaska 40mg x 5dl = 200mg C-vitamin, för att få 20mg/dag. Alltså det blir 5mg askorbinsyra att sätta i flaskan.
Beror ju på hur mycket marsvinen dricker, hur mycket man ska sätta askorbinsyra. Hoppas jag har räknar allt rätt.
Enligt samma sida minskar c-vitamin mängden i flaskan med 50% under 24h i destillerat vatten. I vanligt kranvatten skulle det bara minska med 1/3 enligt sidan.
Vet ju inte hur bra du är på finska, men dehär sidorna har bra information om olika pellets och mineralmängder. Som du vet så tycker inte alla svenskar och finnar samma sak, men du kan ju se om du hittar något nyttigt där också :)
http://personal.inet.fi/cool/djfunk/marsula/body/ruokinta.html#rehut
http://marsut.net/index.php?option=com_content&view=article&id=14&Itemid=16
http://personal.inet.fi/cool/djfunk/marsula/body/artikkelit_c-vitamiini.html
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
>Sanni
Tack för länkarna! Jo jag förstår finska till 99% (men kan inte prata så mycket), jag ska läsa de där sidorna.
Det råder en hel del meningsskiljaktigheter mellan länderna har jag märkt, och som finlandssvenssk vet jag inte vad jag ska tro på :P
Haha, jag har också samma problem :P
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)