Låt mig presentera...
***trumvirvel* ……. Far och son!
Ville bara med all glädje och sprätt i kroppen meddela er att jag utökat antalet marsvin denna ljuvliga Söndag! Och jag är så glad!**
Far och son kommer ifrån en familj här där jag bor, som hade säkert 8 marsvin. (Mor och far med ungar) Dem ville bli av med några, efter en parning som var helt oplanerad. Av en kull på 5 marsvin fick den enda hanen i kullen flytta hem till mig. Han har inte fått något namn ännu så vi kallar honom så länge för "lilltuffsen", och pappan som också fick följa med hit, kallas ju givetvis för "stortuffsen". (Mamma har fantasi hon hehehe)
Just nu sitter dem två tillsammans i en låda i köket. Dem verkar trivas bra ihop, trots att dem aldrig bott ihop tidigare. Dem ser friska och krya ut. Det är bara "stortuffsen" som behöver en kloklippning och kanske ett fotbad i alla fall, för pälsen på hans tossingar är näst intill gul istället för vit. :P
Jag skulle vara glada om ni ville hjälpa mig med färg och rasbestämning. Jag skulle tippa på att dem är någon form av blandras. Nånting säger mig att det lutar åt något teddy/CH teddy-liknande.
Har ni några namnförslag mottages dessa gladeligen också :)
Nu blev det lite osammanhängande här - men det blir ju så när man är excited! :D
Tanken är att nykomlingarna så småning om skall flytta ihop med mina andra pojkar Love och Frej. Jag vet att jag ger mig ut på hal is som för samman 4 hanar - men jag är redo att ta den risken och inser vilka konsekvenser jag kan komma att möta. Jag har en känsla av att det kommer gå hur bra som helst!
"Stortuffsen" är:
-född 6 dec 2010 (4 mån gammal)
-White
-PE
-770g tung (och väldigt stor)
-väldigt mjuk och lite "lealös" i kroppen
-väldigt skygg
-ras?
"Lilltuffsen" är:
-född omrking 18 feb 2011 (6 veckor gammal)
-cream/chocholate/white (???)
-RE
-332g tung
-helt okej i kroppen
-trygg i famnen och pigg
-ras?
Slänger in lite bilder allt efter som :)
Grattis till nykomlingarna! Vi vill ha bilder nu Jessica!
//Emma
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nä gud vilken liten söting!!! Du är lyckligt lottad.
#2 Gosh så söööt!
//Emma
Vilken goding =)
Charlotta-B
Stortuffsen vill inte riktigt sitta still för han är rätt så rädd, men jag kan ta kort på honom imorgon. :)
Tack för alla fina ord, visst är lilltuffsen vacker!
Titt ut :P mysigt hus! =)
Charlotta-B
Så fina dom är :)
Stortufsen är himalaya, pe white är alltid opigmenterade.
Hanna
Söta små herrar :-) Lilltufsen ser ut att vara buff eller ljus golden vad jag kan se, Stortuffsen är som Abico säger himmi
Jättesöta!
Hoppas att de kommer att trivas bra tillsammans med dina andra killar!
#12 Tack! :) Är inte himalaya mörka om nosen? Jag är kass på ras och färg hanna ;) Så nu får du faktiskt ta å förklara vad du menar med att dem alltid är "opigmenterade" om dem är pe white. :P
Är himalaya en färg eller en ras haha? Alltså det är pinsamt vad lite jag kan om ras och färg. 
#14 ja visst är dem söta :) hoppas också på det..
#15 - Rasmässigt ser stortufsen ut att vara teddy eller liknande. Himalaya är en teckning och en vältecknad himmi ska ha öron och tassar i teckningsfärgen och på en del av nosen också - resten ska vara vitt. Pe white kan inte vara sotade eller mörka, huden är alltid rosa och pälsen alltid vit :)
Hanna
#13 tack nu när du säger det så… buff, ja det stämmer nog att det är buff och inte cream faktiskt :P
#17 Hmm okej.. Så han är ett vitt teddymarsvin, med teckningen himalaya?
Han har långa tussar på rumpan, så det måste vara nån ras som är korsad med teddy i såfall?
Gud vad söta som är! :) Grattis :)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
#19 - Nja, en black(möjligen chocolate) himalaya teddykosrning blir det :)
Hanna
Jag misstänker att pappan är satin nu efter att ha gullat lite närmre med honom :(
#21 Herre… nu är jag ännu mer förvirrad haha :P
Men vill ändå få bukt på det för det kan vara bra att veta när man ska fylla i försäkringspapper.
Dom ser helt bedårande ut!! : ) Grattis till tillökningen : )
Nej, säg inte så! Tycker han glittrar på bilden men det kan vara fotot också.
Jag skulle skrivit honom som strävhårspet med färgen himalaya, ev. lägga till semilånghår eftersom han hade långa strån på rumpan
#23 Hanen är ju en strävhårsblandis* i teckningen himalaya (som alltid är vit med mörka tecken), helt enkelt :) Black eller choklad, beroende på vad sotningen har för färg. Men det kan vara svårt att se när de inte har färg på tassar och nos också.
* teddykorsning kan ju egentligen vara fel, han kan ju vara rex t ex.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#25 jag vet.. det skär i hjärtat :( jag kollade under lampan i köket, och jag tyckte mig se glatta hårstrån…. men ja.. ja får ta bilder så kan ni hjälpa mig att se efter.
#27 Hoppas det inte är så! Hade ju varit skit om det dyker upp två "dolda" satiner på samma dag :-(
två??
e en annan som oroar sig över att hennes nya korre är satin med :S
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Kan inte klistra in länk :-/ flocken har fått in en strävhårshona som hon misstänker kan vara satin
på så vis.. :/.. å jag som trodde att detta skulle bli en glad tråd. Känns så sjukt ledsamt att min gubbe är satin. :( Jag känner mig inte som rätt person för att ha å göra med den sjukdomen…men vem är rätt person för sjukdomar, egentligen? Suck..
Jätte fina båda två Grattis! 
Du har fått hjälp med ras och färg redan, så jag dyker bara in här för att gratulera för marsvinsskaffandet! Du verkar ha fått hem ett par superfina killar. :-) Vad ska de heta?
Önskar lycka till med att sätta ihop dem som en stor flock! Hoppas att det kommer gå bra. Hoppas också att "stortuffsen" inte är satin som du befarar.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Lugn nu :) Det rä inte säkert att han ens insjuknar i satinsjukan. Har du tur så hinner han dö av ålder redan innan han blir sjuk eller "för dålig". :)
Däremot så tycler jag du ska informera uppfödaren/gamla ägaren om vad det är hon säljer. Så de kan informera sina andra köpare.
Även om ungarna inte är satin så kan de ju bära på det.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#33 tack så mycket :) tack tack
#34 Tack louise :) ja dem är bland de vackraste ja sett hihi. Jag tror att Pappan ska heta Karlsson, för han e uppe och leker på hustaken hela tiden och går fram å tillbaka på hustaken haha. Lillen får nog heta ian för han ser ut som en sån. ;)
#35 Ja.. sicali83 ska dit imorgon och hämta en av flickorna. Så hon kanske nämner satinsjukan inför paret som säljer den oplanerade kullen… (dem är inte uppfödare med andra ord) Om inte, så får Jag nog göra det. Men jag har inte tillräckligt med kött på benen för att informera dem i nuläget. Jag vet själv än så lite om sjukan. Men läser på lite just nu.
Eller så kan du döpa lillen till Skorpan! Han är ju faktiskt så söt att man kan äta upp honom!
Jag håller tummarna för att Karlsson, eller vad han nu får heta, inte är satin. Det finns en jättebra artikel och många trådar om sjukdomen här på mif som du får plöja :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#38 Jag tycker man ser satin tydligt på vita och visst är han väldigt glansig i pälsen. Fyy vad tråkigt när det blir såhär :-(
//Emma
#41 ja det är … finner inga ord. Så hemskt.. Men jag älskar honom! Och jag kommer vårda honom ömt till den dagen han somnar in, oavsett öde! Han är fantastisk. Han är mammas älskling för alltid. Är helt såld på honom alltså! :) Jag är så lyckligt lottad över att ha 4 underbara marsvin omkring mig dag som natt. Det är jag verkligen! :)
#46 Hans liv är inte slut för att han råkar vara lite glansigare i pälsen är vissa andra marsvin ;-) Jag tror han kommer leva länge, speciellt i din ägo! Fina snöboll!
//Emma
aaaaw :') vad gullig du är!
Grattis! De är jättefina!
Ja jag tycker han ser lite satinig ut men som flera redan skrivit så… njut av honom ändå och ta den dagen när den kommer. Alla marsvin blir ju sjuka och dör tillslut även ickesatiner… tråkigt nog.

Grattis! Dom är helt underbara! :)
Mvh Alexandra
#49 Igår hade jag panik, men idag känner jag mig lugn, efter att ha talat igenom saken med Lyan, som gett mig goda råd.
Varje liv har regniga dagar, men också många dagar fyllda av solsken. :)
Han ser ju helt underbar ut med sina längre hårtoffsar på baken : )
Nu när man ser bilderna på honom så ser man hur fin han är, blir nästan avis. Men hoppas att altt löser sig med honom.
aaaw, han inte bara ser underbar ut, han är underbar också :) han har somnat i min famn flera gånger, vilket faktiskt mina andra marsvin aldrig gjort under hela sin tid här, och ändå har han bara bott här i 1 dag. Han är hur mysig som helst, bara han får lite extra skydd över huvudet, annars blir han så orolig och virrar runt. Han vill ligga tätt intill. :) Han är som en hund. Han ligger och slickar på mig samtidigt som han blir klappad haha.
Lillen, Dorian som han nu blivit döpt till, han är inte lika social. Han vågar inte äta ur handen än, men det kommer. :) Han sitter med och ropar hjärtskärande på pappa, för att han tycker att det är läskigt att sitta ensam.
Jag klippte klorna på Karlsson idag. Han har otroligt tunna klor. Kan detta ha någonting med satinsjuka att göra? Dem är verkligen hur tunna som helst. Dem är extremt spetsiga dessutom, trots att jag klippt dem.
Dorians klor är än korta eftersom att han fortfarande bara är 6 veckor, och tur är väl det. Att jag slipper kloklippning på honom alltså - för han är så sprallig ;)
Ingen av dem vågar prova på paprikan. Dem har nog aldrig ätit det förut. Det enda dem ger sig på är istbergssallad. Men jag har satt stopp för salladen nu, för dem behöver få i sig lite c-vitamin. Dem äter inte morötter heller av nån konstig anledning. Men jag tänker servera det ändå, och äter dem inte de, får vi prova nånting annat c-vitaminrikt. :)
Dem har provat att äta kornkross också, i form av råg och vete. Det tyckte dem om, fast det verkar som att lillen blev lite smått hård i magen av det, så jag har tatt bort den skålen ett tag nu.
Ah, de va min update ;) Allt går bra med dem som sagt! :D
#54# Vad fina de är. Det märktes att de blivit mycket hanterade, min lilla tjej var supertam redan från början och kvittrade som bara den i famnen.
#55 Så du har hämtat syrran till Dorian nu då? :) Så roligt! La du förresten märke till om mamman var satin, eller om någon av henne bebisar var det när du var där? Skulle vara bra att veta. :)
Vad mysig han låter!
Jag tror inte klorna har med satinet att göra, vissa har helt enkelt smala och spetsiga klor
#57 phiew, okej. :) tack
#56# Japp, halv elva ungefär var vi där, vad många fina ungar det var. Jag la ut några bilder i min senaste tråd "flocken har utökats"
Det roliga är att sonen spontant döpte tjejen till Dora, ett av lillebrors favoritprogram på tv, som om det inte fanns tillräckligt många andra namn att välja på liksom :)
Jag tycker det är rätt sårt att se just med satin men jag tyckte inte någon av mammorna var satin, däremot var det en liten unge som var ganska lik pappan och hon var tveksam, där kunde det ha varit satin nu när du säger det.
Dora… fint namn.. men också läskigt att ni valt de namnet! Mamma tyckte nämligen att vår nykomling dorian skulle heta doran istället. Doran och Dora är ju väldigt lika namn! Läskigt att det blev så lika namn! Fina namn har dem i alla fall! :D Ska spana in din tråd! Är nyfiken på att se hur lilla Dora ser ut!
Du säger "någon av mammorna" - var där 2 mammor alltså? Till mig sa dem att det bara fanns en hona som fått kull.
Skönt att höra iaf att mamman/mammorna inte själva verkade vara satin…. (fast riken för att det bärs på satin anlaget finns ju.. så oron är fortfarande inte över, för min pojk dorian) Dorian ser väldigt matt ut i pälsen, men jag vågar inte hoppas på för mycket, utan tänker vänta och se med tiden. Det blir nog lättare att avgöra om han med tiden också är satin, precis som sin pappa.
Jag skall testa Pappa Karlsson för OD om 2 månader. Nervöst… men jag tänker njuta av tiden han är i livet, oavsett om han har OD eller ej! :)
"60" Ja där var två vuxna honor och jag tror det var fyra ungar. Min tjej och en till var från den ena mamman och de andra två var från den andra, så jag vet inte om din kille har samma mamma som min har men de har ju samma pappa iallafall.
Där ser man. :O
Kul med tillökning :) Synd att Karlsson verkar vara satin, hoppas han får leva länge utan större smärtor.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#63 Japp :) Skitkul!
Det hoppas jag också. Jag ska testa honom för OD 2ggr/år är det tänkt, så jag kommer att ha bra koll och agera i tid om det är så att skulle tvingas lida.
Oj detta har jag missat helt! Så fina de är Jessica
Grattis till två så söta pojkar! ^^
Synd på satinen bara, men det är väl bara att göra "det bästa" av det antar jag. Hemsk sjukdom, riktigt synd också för satinerna är jättevackra.. Hoppas han lever länge till, man vet ju aldrig, vissa hinner ju dö av ålder också, som de flesta "vanliga" marsvin :-) Håller tummarna för killen :-)
Ouh! Tack Maija! :D Dem är hur sköna som helst nykomlingarna. Har just börjat lära känna dem. Lillen är hur tam som helst. Pappsen är väldigt blyg men har somnat flera gånger famnen och älskar att mysa när han väl känner trygghet. :D Riktiga mysmarsvin verkligen.
Dem gå väldigt bra ihop med mina andra pojkar, det beror nog på att dem är så mycket yngre. Där emot har Love och Frej, mina "gamla" marsvin, börjat bråka en del nu. Men de lugnar nog ner sig :) Jag hoppas på de i alla fall!