Varning för filmsnutt!
Jag är så upprörd så jag måste få skicka ut en varning!
Just nu skickas det runt en filmsnutt på Facebook. Filmen är vidrig och innehåller scener av grovt djurplågeri. Jag fick tvinga mej att titta klart. Det är så sjukt och vidrigt så jag vill inte länka till filmen här, utan vill bara varna er.
Inlägg redigerat av moderator pga. personangrepp. Delar av texten är också raderad pga. känsliga läsare.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Ok, tack för varningen. Fattar inte hur folk kan vara så sjuka i huvudet så dom gör något sånt mot försvarslösa små djur…
Inlägg redigerat av moderator pga. svordom. Svordommar som censurerats med stjärnor är inte heller tillåtet i detta forum.
Denna filmen har jag hört talas om tidigare men inte sett den själv. Får ont i magen av att bara tänka på vad människan gör..
Men usch! Kan man inte anmäla klippet? Det brukar man ju kunna göra på facebook
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Vad hemskt!!!
Jag kunde vara elak mot djur som barn. Var väldigt arg och samtidigt blyg, vilket blev till frustration antar jag. Har en del jobbiga minnen när jag slog till min kanin.. Men jag måste säga att man verkligen kan förändras!! Skulle aldrig skada ett djur någonsin nu som vuxen. Jag är en riktig kycklingmamma till mina marsvin och de hemlösa katter jag jobbar med. Mår så fruktansvärt dåligt att tänka på hur jag var.
Tycker på grund av mina "erfarenheter" att det är hemskt att barn får ha ett eget djur. Det finns nog en hel del barn som är jätteduktiga, men också en del som t ex mig..
Tyvärr lär hon inte åka dit. I t ex Kina finns inga djurskyddslagar ö h t. Det är alltså inte mot lagen att göra så.
De är heller inte olagligt att förvara djur för pälsproduktion i små trånga burar. Inte de minsta olagligt att flå dessa djur, hundar & katter bl a, levande, vilket är vanligt förekommande. Ja, den pälsen säljs även här.
Mer att läsa på t ex http://action.peta.org.uk/ea-campaign/clientcampaign.do?ea.client.id=5&ea.campaign.id=1537
VARNING för fruktansvärda bilder!!! Köp ALDRIG päls!
så hemskt, jag blir bara så ledsen. Vad är det för värdl vi lever i..

såg den nyss. fattar inte hur hon kan tycka att de e kul ;_; hon borde hamna på psyke :((
Det kan vara svårt att behärska sig när man är upprörd. Men tänk på att det inte är okej att diskutera en människas värde, med syfte att framhäva personen på ett negativt sätt - oavsett hur illa ni känner för personen i fråga. Det är INTE okej med personangrepp på iFokus!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 usch vad hemskt skulle kunna åka och slå dom gula och blå är sååå förbannad på dom som tror att ingen bryr sig om man misshandlar djur!!!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Skulle vilja ta tillfället i akt och rekommendera en riktigt nyttig film för alla att se. Den är inte så trevlig, men alla borde se den.
Filmen heter Earthlings. Ni kanske har sett den eller hört talas om den?
Den är filmad med dold kamera och filmen är förbjuden att säljas.
Se hela filmen även om det är jobbigt, finns att ladda ner på nätet. Trailer finns på Youtube.
Man ska se filmen för att veta. Att blunda för djurplågeriet är inte en bra lösning. Se det, det är det minsta man kan göra.
Ja, jag har ett bra tips. Sluta äta kött. Där har du det största djurplågeriet någonsin, helt accepterat av de flesta människor. Samma människor som upprörs av facebook klippet, tänker inte två gånger på hamburgaren de stoppar i munnen. En dubbelmoral utan like.
Du kan göra skillnad, det är bara att sluta.
Ps. Du kanske redan är vegan/vegetarian? Jag riktar mitt inlägg till köttätare.
#14# Undrade samma sak. Jag VET redan att djur plågas, varför ska jag ändå se varenda hemsk film som någon tipsar om? Det är ungefär som barnmisshandel, jag VET att det förekommer, måste jag ändå se alla filmer som finns om ämnet?
Nej, det är inte som barnmisshandel. Barnmisshandel är inte accepterat och inte heller lagligt. Det finns inte en industri över hela världen som skor sig på misshandeln av barn och håvar in miljarder. Den förstör inte miljön och den orsakar inte svält.
Men det bidrar man till när man äter kött. Väljer man att blunda för djurplågeriet så är det beklagligt. Jag hade hoppats att väcka någons medkänsla. Att veta är inte detsamma som att se och känna…
#15 Dom som inte vet att det pågar djurplågeri runt om i landet, var har dom varit? Om dom missat allt i media? Det måste nästan alla människor veta, men man väljer att blunda ändå. Jag tänker iaf inte sitta och titta på djur som sparkas till döds, det mår jag väldigt dålig av och känner mig bara maktlös. Jag vet att djur plågas ändå -Jag behöver inte titta.
Jag äter inte kött, även om jag inte tror att det gör någon skillnad, djuren plågas ändå. För att det ska upphöra måste alla sluta äta kött, vilket aldrig kommer hända. Djur plågas till döds varje dag i sverige men inget görs, det är acceptabelt. Vi vet hur grisarna plågas, vi har vetat det länge, men det händer inget. Dom plågas fortfarnde.
Jaha, så för att det inte finns en induskri som skor sig på barnmisshandel och den inte förstör miljön så behöver man inte engagera sig i den, man behöver inte som du själv utrycker det, se och känna i det fallet? För att det handlar om barn och inte djur? Det är LAGLIGT i många länder precis som djurplågeri är. Som förälder med två småbarn så finner jag inga ord för ditt resonemang så vi lämnar det tror jag. Du kommer med många anklagelser men verkar ha svårt att stödja dem mot något så jag frågar igen. Vad finns det för anledning att titta på ALLA filmer om djurplågeri? Jag fungerar inte på det viset att jag måste se och plåga mig själv med varenda film som någon tipsar mig om, det räcker att jag ser några för jag har ett minne. Förutom att välja bort kött, vad gör du aktivt för att se till att djurplågeriet minskar? Jag menar, eftersom det är en sån enorm skillnad mellan dig som ser varenda film inom ämnet och oss vanliga dödliga som bara ser några.
#18# Precis. Man kan undra på vilket vis det hjälper grisarna att vi tittar på just den här filmen.
Jo, det klart det gör skillnad att du inte äter kött. Tro inget annat. Men alla måste få se och de måste få känna.
Det är ju som du säger, alla vet, men ingen gör något. Industrin är för stark, deras makt är enorm. Varför skulle inte alla kunna sluta äta kött?
Det klart att det går att ändra på människors inställning. Till slut måste vi ändra det ändå, planeten kommer inte att orka med miljöförstöringen. Svälten kommer att breda ut sig, det är ohållbart i längden, men varför vänta?
Om alla såg filmen och kände efter, tror du inte att en hel del skulle tänka att bönor är ganska vettigt ändå?
Jag tror det, jag vill tro det. Man måste tro att några förstår innebörden.
Jag ville väcka empati för djuren i samband med denna tråden. Jag ville få kanske bara några att se och känna. Inte för något annat än att kanske välja något annat på tallriken än kött.
Det gör skillnad, för framtiden.
#21# Fast alla behöver inte se djur plågas, hela tiden, de flesta vet det ändå efter att ha sett några stycken. Jag tror inte du kan hitta en enda här inne på forumet som har mindre empati för djuren än du själv har, vi är alla medlemmar på MiF för att vi älskar och bryr oss om djur väldigt mycket. Att du väljer att se alla filmer som finns där djur plågas är ju upp till dig, men snälla, sluta försök att få det till att du har mer empati för djur bara p.g.a det.
#20# Inte för ett ögonblick har jag tänkt tanken att jag är bättre därför att jag sett denna filmen. Inte heller ville jag tvinga den på någon.
Inte heller har jag sagt att man inte ska engagera sig i barnmisshandel eller att man inte ska se och känna den.
Var hittar du det inlägget?
Vilka anklagelser hittar du i mitt inlägg?
Var står det att jag har mer empati än någon annan?
Barnmisshandel är olagligt i Sverige, men inte utomlands, det vet jag. Men slakt är lagligt i Sverige, jag ser en skillnad där. Men det betyder inte att barnmisshandel är mindre viktigt. Jag är mor till tre barn och är givetvis engagerad i den frågan också.
Men denna tråden handlade om djurplågeri, därför skrev jag om djurplågeri.
Citerar:
"Nej, det är inte som barnmisshandel. Barnmisshandel är inte accepterat och inte heller lagligt. Det finns inte en industri över hela världen som skor sig på misshandeln av barn och håvar in miljarder. Den förstör inte miljön och den orsakar inte svält."
På vilket sätt är du engagerad? Och jag frågar igen, vad gör DU mer konkret för att minska djurplågeriet generellt?
#21 Det hjälper inte att vissa hemska filmer, det har vi väl märkt? Dom flesta har sett en massa hemska filmer på hur grisarna har det ex, folk tycker det är hemskt, beklagar sig men fortsätter äta kött. Sen finns det faktiskt den delen människor som struntar helt i hur djuren har det, vissa människor kan helt enkelt inte känna empati för djur, bevisligen, annars skulle det inte få fortsätta.
Bättre att försöka förbättra för djuren än att vara naiv och tro att det går att få bort industrin helt, för det tror jag är helt omöjligt. Frågan är hur när alla blundar, det är jätte svårt. Om man behandlar djur illa borde det ju få konsekvenser, då det är mot lagen. Men det händer ju absolut inget. Är ju dom som filmar hur djur behandlas som får böter istället..
#25# Precis. Jag tänker på de här djurätts aktvisterna man läser om emellanåt som släpper ut mängder av minkar och tror att de då gör en insats för djuren och istället går de flesta av de utsläppta minkarna en plågsam lidande död tillmötes. Det är bättre då att minkarna som är vana vid sina sorgligt små burar får sitta där och att man istället jobbar mer långsiktigt och försöker förbättra minkarnas förhållanden generellt.
Var hittar du i citatet där jag skriver att man inte ska engagera sig i barnmisshandel?
Det jag skriver är att man inte kan jämföra barnmisshandel med slaktindustrin. Hur tycker du det är jämförbart?
Du skriver att jag kommer med många anklagelser? Vilka då?
Jag börjar mitt inlägg med att rekommendera filmen. En rekommendation är inte samma sak som tvång. Hur tvingar jag på någon filmen?
Jag svarar på dina frågor när du svarar på mina Sicali83.
#28# Vad smidigt, för att sjunka till den nivån så frågade jag dig först. Men jag tror inte du behöver svara på hur du engagerar dig, det är ju rätt uppenbart eftersom du inte kan svara på det.
Det är din åsikt.
#28# Vi pratade inte om slakt utan om djurplågeri generellt och jag undrar varför de två sakerna inte kan jämföras, är det bättre att små barn blir plågade än att djur blir det? Jag har inte skrivit att du sagt att man inte SKA engagera sig i barnmisshandel, läs på ordentligt!
Du resonerar som så att man bidrar till djurplågeri om man äter kött vilket är en anklagelse i mina ögon, du påstår också att man väljer att blunda för djurplågeri om man gör det vilket är så fel det kan bli.
Jag kan äta kött men ändå agera mot djurplågeri genom att aktivt jobba för att slakten ska bli mer human. För jag ser inget problem med att vi slaktar djur, jag ser problem med hur slakten går till. Det är en viktig skillnad.
#30# Visst är det och en ganska logisk åsikt. Det går bra att gapa om hur hemskt något är när man slipper berätta om vad man själv gör för att förhindra det.
Det är ju så #32# att det inte är mina åtaganden som är uppe för granskning.
En åsikt är en åsikt, logisk för den som tycker. Men knappast baserad på fakta.
Human slakt?! Hur ska man mörda en annan kännande tänkande varelse humant?
Bara göra så det gör lite ont, eller?
#33 Jag tycker som Sicali83 att vi ska slakta och äta djur, men med humant tänker i alla fall jag att det ska vara smärtfritt. Det innebär alltså att det inte ska göra det minsta ont. Det ska inte heller vara ångestfyllt och självklart ska djuret ha levat ett bra liv innan.
Jag är vegetarian, jag äter dock vilt och fisk jag själv fiskat. Tills dess att köttindustrin blivit bättre. Antagligen lär det aldrig hända, inte så pass att jag med gott samvete kan äta kött köpt på ICA. I framtiden ska jag själv föda upp min mat. Får, kor och höns, som ska få leva ett underbart liv och sluta sina dagar på ett värdigt sätt.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Det är bra att du inte stöttar slakt. Kanske någon gång i framtiden att du känner för att prova vegansk mat? Då kan du odla din mat iställer för att föda upp den :) När dina djur i framtiden fått ett underbart liv så vill de säkert fortsätta leva. Det skulle jag vilja alla fall.
Det är bra att man som du #34# tar ställning emot den plågsamma slakten och kräver smärtfri slakt innan du köper köttet.
Tyvärr idag så är många emot djurplågeriet, men fortsätter ändå att köpa och äta djuren.
Handling väger tyngre än ord, är man emot det så köp det inte. Det finns riktigt bra och goda alternativ.
Förlorar industrin pengar så kommer de att se över anledningen, då finns det hopp om en förändring.
Det finns mycket i historien som ingen då trodde kunde förändras. Slaveriet är ett exempel. Saker kan förändras, om tillräckligt många vill att det ska förändras.
#33# Så med andra ord, jag svarade på dina frågor men du kunde ändå inte svara på min. Du gör absolut inget enda konkret för att minska djurplågeriet men vill ändå att alla ska plåga sig igenom filmen för att känna som du säger? Du plågar dig igenom alla filmer men gör ändå inget aktivt så vad handlar det om egentligen?
Det enda du anser att man behöver göra är att sluta äta kött, det räcker? Det finns inga andra alternativ? Ingen verklighetsuppfattning alls? Ingen logik i tankesättat att vi istället för att försöka få hela världens befolkning att sluta äta kött istället kan jobba för att just slakten och djurens tillvaro innan slakt blir så human och bra som möjligt?
#34# Precis, det handlar ju om hur slakten går till, inte om slakten i sig.
Tänk på att hålla en god ton!
*Host* Men ursäkta mig nu! Vad är det för naiv verklighetsuppfattning några av er har?
Att det inte skulle göra någon skillnad om 1 persom slutade äta kött är patetiskt! Det kan ske inte hade gjort någon skillnad dem första 10 åren men sakta men säkert hade t.ex kycklingindustrin insett att det säljs 5 mindre kycklingar om året. Därför behöver man inte föda upp dem.
Lidandet har inte bara med just slakten att göra. En stor del är livet som djuret har haft. Om man tar videon som tråden handlar om så är det inte bara att djuren har en plågsam slakt utan även de fruktamsvärda förhållandena de levt i burarna som orsakar lidande.
Ingen kan göra allt men alla kan göra något.
- Att avstå från lidandet i köttindustrin är ju en jättebra sak att börja med.
Går det att föda upp djur på ett bra sätt och även tjäna en massa pengar på det? Jag tror inte det…
Man kan ju jämföra med marsvinsuppfödning t.ex
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Om man köper och äter kött så stöttar man slaktindustrin. Därför stöttar man djurplågeriet det innebär. Det är inte min åsikt, det är fakta.
Logiken i det du säger #37# ser man bara om man ser djur som mat. Djur är inte mat. Det är däremot min åsikt, vilken flertalet inte delar här inne.
Dina andra påståenden och anklagelser om mig personligen är jag inte intresserad av att besvara. Gör skillnad på sak och person #37#, annars blir det bara pajkastning och det kan vi väl bespara de andra medlemmarna
Jag tycker att det största och faktiskt det enklaste man kan göra är att inte köpa och äta kött. Sedan är informationen viktig. Många äter kött för att de alltid gjort det och inte ser alternativen, som är bättre för både hälsan och miljön. Man ska ju välja att bli vegetarian eller vegan för att man känner det är det rätta.
Hur kan man arbeta för att slakten kan bli mer human?
Tack #39#
#40# Anklagelser? Du syftar på försöken att få dig att hålla ditt löfte och berätta för oss andra vad DU gör för att minska djurplågeriet?
håller faktiskt med SMF193 Sagan
djur är inte föda, djuren fans på jorden långt innan människan gjorde(fast de kanske inte är samma arter) vi invadera deras mark och gjorde de till vårt hem. redan från tidig start åt och jagade människan, men man hade inte mycket mer vetenskap om öerlevnad på den tiden.
men nu vet man och kan man, så länge man är villig att försöka. utan djur skulle vi aldrig ha funnits, och bara för vi har den så kallade makten över typ nästan allt levande på jorden så gör de faktiskt inte oss till gud , att vi ska bestämma vilka djur som ska leva och dö.
ett djur kan aldrig vara mer än oskyldig och vill egentligen ingen annan något ont, då den endast agerar på överlevnads instinkter. så vad ger oss rätten att döda ett oskyldigt djur för att mätta vår hunger eller täcka våra kroppar för värme och för at vissa att man har så kallad klass, när de finns så många andra möjligheter att göra de på.
Jag vet att många tycker de är synd hur dem slaktar , men många lämnar de även där och gör inget åt de. de finns inget sätt att döda ett djur humant´. ingen levande varelses död med hjälp utav slakt /plågeri är human då den slutar med döden. men kan hålla med om att vissa metoder är värre än andra. de ända jag tycker är humant för ett djur är ett långt och underbart levnads sätt till djuret blir gammal och avlider utav ålder.
Och som jag har hört allt för många gånger (så att jag får sår i öronen) att om man inte slaktar och äter kött blir de för många djur på jorden, och där kan jag inte hålla med, för moder natur har alltid ett eller annat sätt att återskapa jordens ställning som den ska va.
sen även vill jag säga att alla gör skillnad liten som stor, alla har betydelse. om en slutar äta kött så gör de skillnad i industrin och människan som slutar äta kött kan få andra människor att sluta ätta kött. de är som en pyramid om man börjar från toppen mett ett stenblock som sprider de vidare till 2 stenblock som i sin tur sprider de vidare till 4 stenblock osv , fast man inte sprider de vidare så gör man skillnad genom sig själv för att om just inte du gjorde skillnad så hade de varit en människa mindre som gjorde skillnad , och i de långa löpet så blir just du en stor skillnad.
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
#35 Tyvärr är jag av åsikten att djuren är våran mat, och det kommer inte ändra sig. Dessutom är det inte nyttigt att äta vegetariskt/veganskt, och jag vill gärna leva så länge som det är möjligt :-) Men att djuren ska ha haft det bra och får sluta sitt liv stress- och smärtfritt är för mig en självklarhet.
#37 Exakt.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#42 Hon har ju sagt vad hon gör för att minska djurplågeriet. Iallafall så jag har uppfattat det.
#44 Varför är det inte nyttigt att äta veganskt/vegetariskt? Av allt jag har läst, sett och upplevt är det väldigt nyttigt att äta vegetabilisk föda.
Har du full koll på att djuren haft ett bra liv ch dött en stress- och smärtfri död?
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
#45 Om du läser vad jag skrivit innan i tråden så ser du att jag inte äter kött för tillfället, eftersom köttindustrin sköts så dåligt. Men i framtiden kommer jag föda upp min egen mat och jag anser mig ha full koll på vad ett bra liv och en stress- och smärtfri död ska innebära.
Jag äter enligt LCHF, bortsett från köttet, och är helt och hållet övertygad om att det är så vi är menade att äta.
#46 Missade det :)
Jag orkar inte skriva allt jag tycker… eller jag behöver inte jag håller helt med SMF 193 Sagan, Emel och Nimroda.
Människan är en art bland andra på denna jord vi är inte mer värda än andra arter. Det vi är bra på som bygga bilar och titta på TV är inte värdefullare än det andra arter är bra på som tex. äta hö och chirpa.
Självklart kan man göra skillnad genom handling! Självklart påverkar det köttindustrin om människor aktivt slutar äta kött! Visst blir det svårare för djuraffärerna och grossisterna att få sina marsvin sålda om människor medvetet slutar köpa marsvin i butik!
Jag äter självklart inte kött, jag köper inte kläder med pälsdetaljer eller dunprodukter, jag undviker djurtestade produkter och jag köper inte smådjur på zoobutiker. Jag vet att mina ställningstaganden är en droppe i havet men jag är inte ensam.
#47 Det är lätt hänt :)
Jag trodde svaret var uppenbart #40. Mitt bidrag är att inte köpa eller äta kött och informera andra om miljöriskerna och djurplågeriet man bidrar till genom att stötta slaktindustrin. Två viktiga bidrag, tycker du inte? Jag hoppas jag kommer att kunna göra ännu mera i framtiden, men jag är nöjd med vad jag kan bidra med nu också. Du skriver att du jobbar aktivt för att göra slakten mer human. Hur då? #44 Alla har rätt till sin åsikt. Men du har fått fel information om du tror att det inte är nyttigt att äta veganskt eller vegetariskt. Det är tvärtom. Veganer eller vegetarianer lever ofta längre än blandkostare:) #43 Väldigt bra skrivet :)
Jag äter t.ex. inte kött för att jag inte klarar av det. Jag är liksom 11 år, o klarar mig inte direkt på pasta och bönor, som vissa andra gör. Jag tror många vill sluta äta kött, men inte riktigt klarar av det. (jag försvarar dom inte, men säger vad som är sant).
Jag skulle vilja titta på filmen, men "fick" inte det på Yotube! Verkade intressant…
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
#50 LCHF (LowCarbHighFat) är inte blandkost :-)
#51 man måste nog vara över 18 på Youtube. Men sök på Google så kan man se den där (:
53# Bra
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Tack godisgrisen :)
#49 Jag bara undrar var du ser värdigheten för djuret i att sluta på din tallrik blandat med sås och potatis? Även om det haft ett bra liv, har inte djuret samma rätt att fortsätta leva livet precis som vi människor?
#55 Jag är inte den blödiga typen. Vi har alltid ätit kött, och jag anser att vi bör fortsätta med det. Djur äter djur, och att vi råkar ha förmågan att känna med djuren ändrar inte min åsikt. Jag tror min ståndpunkt grundar sig i att jag har tankegången "ingen lider som död". Ska djuren ändå dö, kan jag få äta upp dom också. Och tyvärr går det som sagt inte att få mig att ändra mig där.
#51 Nej, du klarar dig inte på pasta och bönor. Om du inte vill äta kött så är det viktigt att du har hjälp av en vuxen som kan sätta ihop din diet så den blir fullvärdig. Det klarar du nog inte av själv ännu.
Men din tanke är god och en dag kommer du att kunna ta över ansvaret för din egen kosthållning. Då kommer du också att ha kunskaperna som krävs för att laga god näringsrik mat som inte består av kött.
Men nu när du växer ska du inte ha dåligt samvete alls om du äter det din familj äter. Fortsätt med det och tänk på att livet är långt. Du kommer att ha många år som vegan och göra en fantastisk skillnad för djuren. Kram på dig :)
#56 Du har rätt till din åsikt. Tack i alla fall för att du inte stöttar köttindustrin :)
#58 Tack själv :-) Äta djur eller inte äta djur - de ska ha ett bra liv och slippa ångest och smärta.
Tänk på trådens ursprungliga ämne är ni snälla.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#60 Ursäkta. Jag vet att det blev OT och jag tar helt ansvaret för det. Men det är ett viktigt ämne och det var värt det ändå :)
#59 så du tycker de är okej att så länge djuret lever ett bra ångestfritt liv så är de okej för människan att bestämma om de djuret ska dö eller leva? de är inte vår uppgift att bestämma när ett djur ska leva eller dö. och de skrev att de spelar ingen roll om du äter djuret eller inte då de ändå ska dö, ursäkta mig med de djuret hade inte dött om de inte var så att människan besluta att de skulle dö, om den hade levt i den fria att den sluppit att dö en allt för tidig död för att mätta någons mage!
jag hade tyckt de hela med kött och så hade varit okej om djuret levt ett bra hälsosamt stressfritt fullt ut liv . med de menar jag att djuret dör utav ålder sen kan man äta köttet. för då har man inte skadat eller avslutat ett allt för tidigt liv som är helt onödigt . utan låtit djuret få sin fulla levnads gång och sedan avlida naturligt och inte genom människans hand
#62 Tänk på #60. Det där biter inte på mig, kort sagt är jag helt enkelt för egoistisk. Så länge djuret inte lider av det, kommer jag inte jobba för att sluta vara det.
På vilket vis är människor elakare än djur? Säger frågan rakt ut då vissa verkar anse att alla djur är oskyldiga änglar. Jag menar, vilda rovdjur äter andra djur - dödar dem genom att bita ihjäl dem, vissa av dem skulle även bita ihjäl en människa utan att blinka. Katter och hundar MÅSTE äta kött vilket ofta inte ifrågasätts. Människor MÅSTE också äta kött egentligen, eller äta tabletter och annat för att få sig vad man behöver. Det är helt naturligt för köttätande djur att äta andra djur (även människan är ett köttätande djur i grunden). DÄREMOT har människan valet för hur slakten ska gå till. Jag vet inte vad filmen ibörjan av tråden handlar om, djur som far illa i slakt? Sådant får inte mig att vilja sluta äta kött MEN det får mig att tänka på vilket kött jag köper. Jag vill köpa svenskt kött i första hand, gärna också från gårdar där djuren verkar ha haft det bra, ex ICA selective där jag sett underbara foton som visar hur deras grisar har det :)
Binajis - älskar ditt resonemang kring slakteri. Kanske du skulle överväga ICA selective :)
#64 Samma tankar har slagit mig, samtidigt så förstår jag ju hur andra tänker - djur drivs av instinkter. Inget rovdjur tänker "yes! nu ska jag döda den lilla gnukalven kallblodigt, kanske ta en tugga innan den ens är död" osv. Men att människor också ska äta av djur och dessutom drevs av instinkter vi med (kanske vissa av oss fortfarande, omedvetet?) för länge sedan tvekar jag inte en sekund på.
Hoppsan, nu fortsätter jag OT… förlåt, sista, jag lovar 
Sammetskatt, jag PM:ar dig! :)
Att djur är oskyldiga änglar? -Ja, praktiskt taget. Djur (föruton människan) kan inte resonera kring hur vida de djur dom dödar dör, de vet inte heller att djuren dom dödar har känslor och kan känna smärta. Djur har inte heller förmågan att ändra sin kost.
Människan däremot är en sjuk varelse. Vi kan säga hur synd det är om grannens hundar som måste vara ensamma 12 timmar om dagen i en rastgård… Men om en grisuppfödare hade behandlat sina grisar så hade inte många höjt på ögonbrynen.
Vi kan även fundera ut en kosthållning som gör så att vi får i oss all fullvärdig protein, järn osv.
Vi har förmågan att känna empati och respekt. (Dock så visas det knappt i dagens samhälle)
Vi lever inte på stenåldern längre!
Binajis: Jag tycker att det är bra att du inte är med och bidrar till dagens industriella djurhållning :)
#66 Precis, vi kan tänka men vi är fortfarande köttätare i grunden. Vi kan och BÖR behandla djuren bättre MEN vi behöver inte sluta äta dem. Om vi alla blev veganer, vad tror du skulle hända med djuren då? Kor, grisar, får, höns mm skulle utrotas, i princip, inom en rätt snar framtid. Vem vill hålla dessa djur enbart för att gosa med dem om vi ska vara ärliga? Blir djuren lyckligare av att aldrig få leva alls då (istället för att få leva ett gott liv och sedan avlivas och ätas)? Jag skulle absolut födda upp egna djur att äta om det bara var rimligt. Jag får åka till Binajis senare och köpa kött från hennes djur :)
#67 Varför ska dessa djur finnas över huvud taget? Och att leva bara för att duger inte. Grisarna, korna och hönorna är skapade av människan. Ska man fortsätta avla fram hundar som knappt kan andas bara för att dom ska få leva?
Och visst, om det ändå hade varit så väl, att alla djuren levde i frid och fröjd. Men det är knappast möjligt om bönderna ska tjäna pengar som de kan leva på.
Köttätare i grunden? - Nja, knappt. Vi är allätare, inga rovdjur. Vi har samma näringsbehov som e.x grisen eller chimpansen. Dessa djur äter inte mycket kött. Lite insekter och väldigt lite rött kött/fågel.
Vi är anpassade till att äta det mesta, varför inte då välja mat utan djur i?
Trådens huvudämne rör inte vegetariansim/veganism. Inlägg som inte rör trådens huvudsakliga ämne kommer att redigeras bort helt eller delvis.
Moderator
Om det finns ett intresse att debattera vidare i djurens rättigheter så öppnar jag gärna en ny tråd. Jag har läst att det finns en OT avdelning eller vad man ska kalla den. Kanske passar den bättre där.
Någon moderator får lägga till mig där, för man måste väl ansöka om behörighet?
Nackdelen är ju att inte alla medlemmar kan läsa den om man skulle vilja utan att vara behöriga om jag förstått rätt?
#70 - Nu bör du ha tillgång till OT-gruppen.
Hanna
#70 Det stämmer att bara de som är med i OT-gruppen kan läsa inlägg som placerats i OT kategorin. Välkommen till OT-gruppen! :)
Moderator
#71-72 hur får man tillgång till OT-gruppen?
Jo, de är hemskt va folk kan ställa till för djur men jag skulle nog ändå vilja påstå att det är mer likt självplågeri att tvinga sig se igenom hela filmen om man tycker det är för hemskt. Handlade filmen om matdjur, pälsdjur eller bara rent, skärt plågeri?
Om man vill göra något så kan man börja köpa ekologiskt, på så sätt kan man undvika att bidra till det man tycker är hemskt och samtidigt bidra till att öka produceringen av ekologiska produkter. Om man nu känner för det.
Finns det någon anledning till att folk i allmänt inte får ha tillgång till "OffTopic-trådar"?
#74 Det är väl för att OT inte ska ta över sidan? Men det brukar knappt finnas några OT trådar, någon i veckan kanske så det är kanske lite onödigt.
#73 Vill man ha tillgång är det bara att säga till någon Medarbetare.
#75 Men då verkar det ju ännu konstigare att bara en del ska kunna läsa dem. Är det för att undvika forums-"spel" och liknande? Har det varit ett problem på sidan? för oftast brukar ju forumsfolket i allmänt tycka om dem?
sorry för OT..
Anledningen till att OT-kategorin inte finns synlig för alla medlemmar från början, är för att "senaste inlägg"-listan inte ska vara fylld av massa OT trådar, för de som endast är intresserade av att snacka marsvin i forumet.
Med andra ord får man ansöka om tillgång till OT-gruppen. Det gör man genom att kontakta mig, eller någon annan moderator på Marsvin iFokus, och berätta att man vill gå med i OT-gruppen.
Moderator
Då trådens ursprungliga ämne inte verkar vara särskilt aktuellt att diskutera låser jag tråden. Varningen för filmsnutten kan dock fortfarande ses eftersom tråden kommer ligga tillgänglig i forumet.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus