Är vikten bra?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I och med grönsaksvägran så äter dom för tillfället bara hö men lite kål slinker ner. JAg är lite nyfiken på om deras vikt är ok eller inte.
Dom blev 10 veckor i onsdags och jag vägde dom då, Sally väger 448g och Tindra 416g.
Det är svårt att säga. Min Lotus vägde mer än det vid 10 veckor, men det är svårt. Det är olika ifrån marsvin till marsvin. Man får kolla hullet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En femveckors unge brukar i regel väga 300 gram. Ge eller ta lite grann.
Finns ju små och stora varianter på ungar, men generellt.
Tänker man då att dina väger ca 150 gram mera, så känns det lite i underkant tycker jag. Visst kan dom ha bra hull för det, men eftersom du frågar är du väl tveksam.
Att dom enbart äter hö skulle jag vilja säga inte räcker just nu.
Lite havre och pellets är bra till växande djur. Jag skulle börja ge dom en matsked av varje dagligen. Kruskakli, en matsked uppblött i vatten som gröt är också bra mat, ett par gånger i veckan.
Ärtor och majs lägger man på hullet av också, en matsked tinade ärtor per marsvin en gång i veckan.
Ge dom lite morot som dom älskar, lite kraftfoder, och även lägg in lite vitkål och andra grönsaker. Det är ingen katastrof om de inte äter vitkål just nu. De får ju ändå inte i sig nån vidare mängd av det för tillfället.
Det finns många andra lika nyttiga grönsaker. Om du köper paprika, så köp ekologisk. Den andra, särskillt den holländska är väldigt besprutad tyvärr.
Får dom inte i sig så mycket C vitamin så lägg pyttelite ascorbinsyra i kligröten. Det brukar slinka ner.
Men var beredd att dom inte äter de första gångerna, det är olika. Men dina verkar vara av den försiktiga typen när det gäller ny mat.
Dom börjar säkert lägga på sig snart :)
Jag borde då kanske skippa detta med att få dom att äta andra grönsaker och ge dom morot och pellets. Och göra ett nytt försök en annan gång.
Kan jag ge dom havregryn? Tror jag har det i skåpet.
Jag borde då kanske skippa detta med att få dom att äta andra grönsaker och ge dom morot och pellets. Och göra ett nytt försök en annan gång.
Kan jag ge dom havregryn? Tror jag har det i skåpet.
Havregryn är okej att ge, det är väldigt populärt här hemma :-)
Jaa, det kanske är bättre att inte ta så hårt på att dom ska äta det ena eller det andra just nu eftersom de behöver växa. Jag tror det ger sig självt med tiden. Se bara till att de får i sig C vitamin. Köper du ascorbinsyra så är det ytterst lite dom behöver. Ett kryddmått är 1000 mg, så du kan tänka att det inte är mycket du behöver ge. Använd det som en försäkring om att de får i sig C vitamin nu under den här kinkiga perioden. Sedan när de kommer igång mer med grönsaker då kan du skippa ascorbinsyran.
Jag har faktiskt aldrig givit mina havregryn. Jag föredrar hel havre. Havregryn känns onödigt, det är ju gjort till människor för att koka gröt. Hel havre är naturligare till djuren. Men jag har ju läst att andra ger det och tycker det är bra. Så du kan nog prova. Men har du pellets hemma så kan det räcka med det just nu.
#5 Förlåt, känns som jag körde över dig i havregrynsfrågan. Synd att man inte kan se ett inlägg som postas under tiden man skriver.
Bra att dina gillar grynen
Ja nu hade jag inga havregryn ändå hemma, sonen har visst ätit upp det :-D
Får köpa lite havre och annat i morgon till dom. Askobinsyran ska det i vattnet eller vart lägger jag det? Jag har visserligen c-vitamin på flaska från zoo-affären som ska i vattnet. Finns en del kvar utav den.
Dom har nu fått pellets och blev riktigt glada :-D
#8 Använd inte det ifrån djuraffären, inte bra, innehåller knappt c-vitaminer osv.Då kan dem lika väl vara utan tills du köpt det andra:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Haha, ingen fara :) Alla har vi våra olika tips och idéer.
Snuttgrodan, jag tycker du ska ta det lite lugnare och inte ta åt dig precis allt som alla säger, då kommer helt plötsligt sitta hemma med allt ett marsvin kan (men absolut inte måste) äta. Dina marsvin växer fortfarande, de behöver all näring de kan få för att växa upp ordentligt.
Alla mina marsvin har när de blivit äldre lärt sig att äta det mesta med god aptit. Ratar de c-vitaminrik mat just nu, ge dem askorbinsyra så får de i sig det de behöver ändå. Förövrigt ger jag Oxbow pellets, de har en speciell sort till växande djur.
Haha, nu kom jag med lite tips ändå… Men det jag vill säga är att jag kan förstå hur du känner dig i situationen med nya djur. Stressa ner och låt det ta sin tid :-) De dör inte av att inte äta vitkål under några veckor/månader under sitt förhoppningsvis mångåriga liv!

Jag brukar sätta havregryn i kligröten.
Efter en riktig lång dag idag på shoppingrunda så så har vi nu handlat till grisarna.
Först en vända till granngården (i kungälv), köpte pellets och kutterspån.
En tur till skoaffären (i lerum) för sonen, svängde in på frölunda torg på väg hem för att köpa doppresent.
Upptäcker att vi får nog uppsöka barnsjukhuset Östra sjukhus … Sonen har en spricka i foten …
Åker till mölndal köper kruskakli och askobinsyra … köper med hamburgare hem och blir sittandes hemma i soffan.
Fixar kligröt till tjejerna och glömmer lägga i askobinsyra … gröten är uppäten …..
Och jag är super trött ….. :-/
En fråga: Hur stor portion Kruskakligröt till 2 flickor?
En matsked kligröt per marsvin per dag brukade jag ge. :)
Så i ditt fall skulle det i så fall serveras 2msk kligröt.
#14 tack då vet jag :-D
Jag skulle bara vilja att ni tänker på att kligröten har hög fosforhalt. Det samverkar med calcium i kroppen. Man brukar säga lite grovt att dubbelt så mycket calcium som fosfor i kosten. Om de får mer fosfor än calcium så kan de få calciumbrist. Så tänk på fosfor/calcium balansen och möt upp med calcium om ni ger mycket gröt. Själv ger jag kligröt två gånger i veckan :)
#16 Ok, Tack! Det är bra att veta