Askorbinsyra?
Har nu lite frågor om askobinsyran som jag köpte igår.
Jag tänkte senare lägga lite i kligröten och då är min fråga hur mycket ska jag lägga i till två små marsvin?
Min andra fråga är på vilka mer sätt kan jag ge dom askobinsyra? Eftersom dom inte ska ha kligröt varje dag. Dom äter ju inga grönsaker ännu :-(

Ytterst lite, askorbinsyra är ju väldigt koncentrerad C-vitamin. Äter dom inte ens gurka, för det går ju bra att strö lite askorbinsyra på en gurkskiva.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Den ena äter väldigt lite gurka.
Och hur mycket är ytterst lite när det gäller askobinsyra? Förlåt om jag inte fattar …
Någon som kan säga mer noggrant hur mycket?
Ett kryddmått är 1000mg. Ett marsvin ska ha ca 1mg per 100g kroppsvikt per dag. Så dina ska ha ca 5mg vardera just nu.
Så med det i tankarna får du väl höfta lite, ta vad du tror ungefär kan vara rätt. De dör inte om det blir lite mer eller lite mindre :)
Du kan gå till apoteket och be om en liten doseringsspruta. Det ska vara en spruta på 1 mg. Det är jättebra att ha hemma om du skulle behöva ge medicin någon gång eller stödmata.
Då kan du blanda ut det c vitaminet i lite vatten och ge det direkt i munnen de dagar du inte ger gröt. Skulle de missa några dagar av c vitamin så gör det heller inget. Det tar 3-6 månader för en människa att utveckla skörbjugg, marsvinen klarar sig ett tag de också.
Snart kan du plocka in gräs och örter. Då kommer de säkert att ta fart i växten och då får de också i sig mycket nyttigt. Under den perioden kan du skippa ascorbinsyran.
Kom att tänka på, de älskar väl morötter? Kan du inte strö den lilla mängden på en morotskiva? Eller kanske ge rivna morötter med lite c vitamin i?
#4 Tack för dina tips! Allt låter bra :-D Jag har redan gräs till dom, kattgräs som Sally äter mycket utav, medans Tindra är lite försiktigare. Är det c-vitamin i gräs?
#4 Tack för dina tips! Allt låter bra :-D Jag har redan gräs till dom, kattgräs som Sally äter mycket utav, medans Tindra är lite försiktigare. Är det c-vitamin i gräs?
Vassego, det är roligt att kunna hjälpa till :)
Ja, gräs innehåller c vitamin. Men jag är osäker på hur mycket. Jag litar ändå på att det täcker behovet för marsvinen. Det är deras naturliga föda, inget kan vara bättre än det :)
Då ska det bli mer gräs till dom :-D