Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1977 ggr
diva
0

sönderbiten

Fy vad jag känner mig som en värdelös marsvinsägare. Jag har en stor bur som jag delat på hälften och på ena sidan går en hanne och hona och likadant på andra sidan. När jag kom ner i marsvinsrummet i förrgår så hade den yngre hannen på något sätt tagit sig över till Heike och irmelin. Heike hade fått så mycket stryk att han har sår över allt. Ska till vetrinären idag, men dom kan ingenting om marsvin så vad jag undrar vilken antibiotika man kan ge till marsvin så jag kan föreslå det till vetrinären. och jag sköljer såren flera gånger per dag med jodopax. Den yngre hannen har inte ett enda sår. Jag må så förfärligt dåligt att jag tillät detta att hända. Nu har jag gjort så ingen tar sig över och det är bara att hoppas att heike nu klarar dettta. Han äter inte så mycket utan ligger mest och kurrar in i huset. Han vill inte att man ska röra honom då låter han. Stackars kille säger jag bara.

Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Använd inte Jodopax, det hindrar sårläkningen och ska bara användas precis när man tvättar bort infektioner. Använd vanlig koksaltlösning på färska sår. När mina får infekterade sår använder jag koksalt för att spola ur ordentligt (allt gegg och ända tills det blöder) och sedan väteperoxid, inte västeperoxid under huden(!) utan "håll upp" såret och spola på ytan så det rinner ner lite grann av sig själv, väteperoxid expanderar massor och det måste vara fri lejd ut ur såret (vet av egen erfarenhet, det gör ONT om det expanderar under huden). Väte peroxid irriterar och jag använder bara det ett par gånger innan infektionen börjar bli under kontroll.

Den antibiotika mina har fått vid sårinfektioner är Bactrim.

Du ska inte känna dig värdelös för det som hänt! Olyckor händer och nu vet du att de kan få loss gallret så du kan bygga ännu bättre

Lycka till!

diva
0

ok då ska jag fixa det idag. Tack så mycket för rådet. Ska prata med vetrinären idag då. Jag har en stor träbur med hög kant och Hannen lyckades hoppa över på nå vis. Nu har jag säkrat så det kommer inte att gå att hoppa över. Man känner sig lite skyldig ändå. Hoppas bara han klarar sig, för jag har aldrig sett ett marsvin ha så många sår på baken, på ryggen och på huvudet. Han kämpade troligen inte emot utan tog alla bett utan att ge igen. Min fina snälla heike som är det lugnaste marsvin jag har. Dom hannarna ska egentligen gå ihop efter parningen, men jag tror jag måste omgruppera lite här hemma så Heike inte åker på stryk igen. I och för sig så var det ju en hona inblandad i det hela, men är inte säker på att det skulle gå att smmanföra dom sen.

diva
0

Jag har klorhexidin här hemma. Kan man använda det. Det använde jag på mitt eget sår efter jag opererade mig och såret inte ville läka.

Blomkrukan
0

Hur har det gått för Heike?

diva
0

Jag var till vetrinären med honom och han fick Bactrin som jag gav honom samma kväll efter vetrinären och dagen efter, men tyvärr så avled gubben av sina skador. Vetrinären gav honom inte nycket hopp heller, men jag ville så gärna ge honom en chans. Jag kanske var dum som inte lät vetrinären ta bort honom då jag var där, men han verkade lite piggare än tidigare. Jag stödmatade honom och hade honom i en transportbur i sovrummet under den natten. Dagen efter så avled han för  mig. Saknar lilla lugna gubben. Har haft så otur nu på slutet. För 1 månad sen så fick jag ta bort min katt för hon blev förmodligen skadad av en duvhök och fick gå bort eftersom hon var så skadad, och nu lilla Heike också. Hoppas det är slut med otur nu och dom djuren jag har kvar får leva länge.

#4 Tack för att du bryr dig.

[Jessica-B]
0

Beklagar sorgen diva :( Väldigt hemskt, men det var något som du själv inte kunde rå för. Olyckor kan man inte styra över vännen. Stor stor kram!

Blomkrukan
0

Oj.. vad sorgligt att han inte klarade sig : ( Han har det nog bra där han är nu, skuttandes på den evigt gröna ängen med en massa andra marsvin!

Vila i frid Heike!

diva
0

#6 Tack så mycket. Det har varit otroligt jobbigt på slutet, men jag ser ljust på framtiden och hoppas allt dåligt är slut nu.

#7 ja det tror jag också. Han är nog tillsammanas med sin dåtida burkompis Hemming som gick bort i satinsjukan i vinter så han är nog glad igen och har inte ont längre.

Blomkrukan
0

#8 Det tror jag med : )