passande vikter?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Idag vägde jag mina marsvin. Resultaten blev:
Thilda ca 2 år:1019 g
Tessie ca 2 år:1069g
Bambi ca 2 år: 875g
Snövit 1 år och 3 mån: 677g
Bambi och Snövit hämtade jag i lördags. Jag tycker att dem är för små,iaf Snövit (?) Jag tror inte att dem har fått någon sorts av pellets så det kan vara det.
Hur mycket ska dem väga i de olika åldrarna?
BTW Jag vet att Thilda och Tessie är överviktiga men det åtgärdas! 
Thilda och Tessie låter inte överviktiga.
Jag brukar inte lita så mycket på vågen, men i vuxen ålder brukar de väga runt kilot.
Bambi och Snövit kan gå upp litegrann om de är taniga, ge havre och motionera dem :) Pellets är överflödigt för vuxna marsvin i regel. Ska de ha pellets ska det vara i bra kvalitet, t.ex. Lottie eller Oxbow!
Helena
#1 okej tack för svaret :)
trodde att det var hanar som skulle väga över kilot
Jag har varierande åldrar o storlekar på mina marsvin. Jag har en hona som är liten i sig själv, ganska späd och hon kommer aldrig att väga särskilt mycket. Hon ligger runt 900 gr och är fin i hullet. Sen har jag en stor hane som inte är det minsta tjock, däremot väldigt mkt muskler (man kan tro att han pysslar med Military Fitness på fritiden..) och han vägar 1,6 kg!! Småtjejerna som bor ihop väger lika mycket, men den ena, Ellen, är 3 månader och den andra, Hedvig, 5 v! Men lilla Ellen var i väldigt dåligt skick när hon kom och togs alldeles för tidigt från mamma (hon är köpt i zooaffär som också fött upp henne o kunde gått med mamma ett par veckor till, men det tjänar de ju inga pengar på.. o dumma jag sponsrar beteendet genom att tycka synd om grisen o köpa henne..) medan Hedvig har storleken i släkten, var stor (118 gr) när hon föddes och har haft en mkt god barndom med en kanonduktig mamma. Så det där med vikt är svårt att säga, det beror helt på hur marsvinet ser ut, vad det har för förutsättningar fysiskt och framförallt generna. Jag tycker att det låter helt okej, förutom dina 2 nya som kanske kan gå upp lite om det är normalstora marsvin. Men som sagt, det beror väldigt mkt på individen! Men det är kanon att du håller reda på vikten, jag gör likadant och det är ett bra sätt att hålla koll på djurens välbefinnande tycker jag!
det är nog som du säger, men jagtycker att iaf Tessie har för mycket hull medans Thilda och Bambi är ok. Snövit är och känns väldigt liten och för smal.. men jag ska börja dela av vid maten när dem små ska få ex gröt och sånt som de går upp av.