Hur tamt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har ju aldrig haft marsvin och har funderat på det här med hur tama marsvin kan bli. Förstår ju att det är olika men ändå.
Ibland kan jag önska att våra marsvin är ute mer ur sina hus på dagarna eller tidiga kvällar när barnen osså är hemma och vakna. Men oftast så är det full rulle på morgonen när jag kommer upp och sedan på kvällen när barnen lagt sig. Tror inte att deras tidsschema har med barnen att göra utan gissar på att det helt enkelt är deras schema.
Framförallt den ena honan visar klart och bestämt på kvällen att nu är det minsann matdags, både genom att ha fullständig koll på mig eller att sitta och tjuta på mig.
Denna honan kommer också fram direkt när jag öppnar buren och har ngt gott i handen. Den andra honan kan också komma fram men är betydligt mer svårflörtad.
Ligger marvsinen i sina hus så kan jag oftast klappa dom, men är dom ute i buren så springer dom iväg. Gillar inte att bli upplyfta och suckar nog inombords när matta älskar att pussa på deras nosar när jag håller dom.
Svårt att förklara vad jag egentligen vill med inlägget, men låter detta som "normalt" beteende om man snackar ren tamhet för ett marsvin som är 5 månader.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jo, jag tycker nog att det låter rätt normalt… De är ju bytesdjur av natuen så flykt ligger alltid nära tillhands. Sen är de ju olika som individer, några är toklätta att få tama, det räcker att fjäska med gurka ett tag så är det klart, medan andra tycker att man är skitläskig hela livet. Jag har alla sorter här hemma, gemensamt är nog mat o sovklockorna… Och stenkoll på kylskåpsdörren…:)