Cavia Complete
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Heej!
Jag ger mina två marsvin pelletsen "Cavia Complete" ca 1 msk per dag. Vet att pellets inte är bra för marsvin. Men är det någon som har och ger denna typ av pellets? Grisarna tycker juu att det är såå gott så vågar jag fortsätta ge den eller ska jag helt enkelt skippa den?
Det att pellets inte är bra för marsvin är fel, däremot kan marsvin lätt bli tjocka av det. Mina har alltid fått pellets, alltid mått bra :)
Ja så lite gör ingenting om du gör, så länge dem äter sitt hö, sina grönsaker och att dem inte är tjocka:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
mmmm tack! Ger bara pellets till mitt ena marsvin som behöver bli lite tjockare. Mitt andra marsvin är redan nog tjockt *knubbis*
#2 Jag har 2 burar med marsvin, 2 hanar i varje. I ena är det en skinny och en self, dem får pellets för att skinnyt behöver det för att hålla värmen och selfen för att den växer, i andra buren är det en gammal hane som behöver det för att hålla hullet och burkompisen äter med fast är inte tjcok för det och alla mina mår bra:D

Pellets kan vara en bidragande orsak till urinsten. De kan också bidra till problem med kindtänderna eftersom de inte tuggar optimalt på pellets (jämför skillnaden med marsvins naturliga stråföda).
Således är det ett beslut man får fatta, är fördelarna (gödning) mer värda än nackdelarna för dina marsvin? Jag tycker personligen inte att man ska "gena" sig till en sund kroppsbyggnad. Ge hellre ett bättre hö än tillsatser (pellets, krämer, whatever) och se över om grönskas/rotfruktsmenyn kan kompletteras/ändras/utökas.
Jag vet inte hur näringsvärdena ser ut i den pelletssorten du nämner. Jag skulle aldrig rekommendera någon att ge annat än Oxbow Cavy Cuisine eller Performance, om man nu finner pellets vara nödvändiga.
Envishet och drömmar
#4 Mina marsvin får bra hö, och grönsaker varje dag, men håller svårt med hullet, den gamle och skinnyn, och som sagt, mina har alltid mitt bra, aldrig haft urinsten eller problem med kindtänderna. Och det är ingen "genväg" från min sida.
Så länge pelletsen innehåller lite kalcium och allt det där som jag inte alls är bra på så kan pellets vara ett bra tillskott.
Jag ger min tjej Oxbow pellets som är dyrt, men hon är äldre och klarar sig inte på bara hö. Har man inte möjlighet att ge sina marsvin "bra" pellets tycker jag att man ska se sig om efter ett annat foder. Det finns Artiklar här inne på alternativt foder…
Cavia Complete har jag förresten också gett ett tag. Det var väldigt populärt! Jag tyckte dock att hon gick ner i vikt av det snarare än behöll vikten.
Okey
Får se hur jag gör
Jag har gett pellets till alla marsvinen under 15 års tid. Inga urinstenar eller problem med kindtänder på någon under denna tid.
Många uppgifter finns det ang. att ge pellets/inte ge pellets och själv känner jag att det är helt upp till ägaren själv att avgöra. Vi är dock många uppfödare som hållit på länge med marsvin som ger pellets helt utan problem…samtidigt som de givetvis finns de som upplever att pellets skapar problem. Att pellets skulle vara en genväg har jag inte hört förut… ser det mer som ett tillskott och för många marsvin även något att pilla lite med när de har tråkigt och slita tänderna mot samt något som ger lite extra muskler på marsvinen. Men som sagt jag tror på ägarens egenbestämmande och kunskap att avgöra vad just det egna djuret behöver. Vissa marsvin behöver tillskott i form av pellets under hela livet och andra inte…
Vi ger Djur & Naturs marsvinspellets och även Selective Guinea Pig och dessa fungerar bra. Selective har lågt kalcium och bra proteinvärde för mina djur. Oxbow har jag testat men marsvinen gick ner i vikt då de faktiskt vägrade äta denna…kanske har jag superpetiga marsvin ;) Cavia complete vet jag inte allt för mycket om, mer än att mina marsvin älskade den när de fick testa en provpåse =)
Mvh/ Cornelia, SMF 203 Happy Day´s
#9 Bra skrivet =)