Info om grönsaker
Hej,
läste häromdagen att t ex för mycket broccoli kan ge urinsten.
Finns det fler grönsaker/rotfrukter som kan vara farliga i stora mängder? Om du vet någon, skriv vad det kan ge för komplikationer och om du vet gärna vad som anses som "för mycket".
T ex
Morot innehåller mycket socker som gör marsvinen feta.
detta vill ja med ha koll på :)
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Allt är farligt i för stor mängd. ;)
Exakt vad med broccolin skulle bidra till urinsten, enligt det du läste?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
tror det är att det är för mycket kalk i som kan ge ämnesomsättsningssjukdom, iaf va ja läst.
har läst någonstans att för mycket persilja inte är bra heller.. minns ej varför just nu dock.
Persilja innehåller väldigt mkt a-vitamin, c-vitamin, järn och kalcium. Har för mig att det var nåt med salt?
Helena
För mycket kalcium kan bidra till ökad risk för urinsten hos marsvin. Urinsten (och urinvägsinfektioner) är tyvärr väldigt vanliga bland marsvin och därför bör man tänka på att bl.a. inte ge dem för mycket kalcium. Av den anledningen bör man inte ge marsvin pellets, eftersom nästan alla pelletssorter (enda undantaget jag stött på är marsvinspelletsen från Oxbow) innehåller höga halter av kalcium.
Frågan är ju var man ska dra gränsen vid för mycket kalcium. Jag tycker inte broccoli har överdrivet hög halt av kalcium och med tanke på att broccoli innehåller mycket c-vitamin tycker jag det är en bra grönsak till marsvinen. Det finns annat som är viktigare att undvika, t.ex. persilja, maskrosblad, stjälkselleri och palsternacka. Spenat bör man inte ge ofta eftersom det innehåller mycket oxalsyra och potatis bör man inte ge för ofta eftersom den innehåller mycket stärkelse.
Jag bifogar ett dokument med en näringstabell över den grönkost som är vanligast att ge till marsvin. Jag har undvikit tomat, sallad, äpple och annat som inte är lämpligt som vardagsmat. Gurka har jag med för att man ska kunna jämföra med något som är så väldigt vanligt att ge till marsvin (förhoppningsvis som godis :P). Jag har med de rotfrukter jag brukar ge.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
var är dokumentet ? :)
Tack, Felicia, vilken kunskap du bär på :)
Helena
Dokumentet ligger i högra övre hörnet
Helena
#2 Det är ka-halten (vilket jag inte har en aning om vad det är) i broccolin. Det står lite om det i en tråd om hur mycket grönsaker ett marsvin ska ha varje dag. Ska testa att länka till den.
"ca" är det kemiska tecknet för kalcium, kan det vara det som menas då?
Helena
#7 Tack Helena!
#9 Kalcium med andra ord, vilket jag skrev om i #5 :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Äpple kan ju orsaka munsvämp vid för stor mängd!!
#13 Vet alla här redan, samma sak med apelsin och tomat mm alla syrlia grönsake och frukter.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
fast alla vet nog inte :) det är endel nya som tittar in ibland plus folk som inte ens är medlemmar som läser.
#15 jag menade dem som har skrivit här :)
Plus att det finns hur många trådar som helst om det på mif :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.