Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1814 ggr
Moctezuma
0

En bra bur

Jag håller, som en del kanske vet, på och skriver ett info- och inspirationshäfte om marsvin. Jag skrev först om foder, sen lite om sjukdomar och skötsel och nu har jag landat på burar & marsvinshem.

Jag började med att skriva lite allmänt om burar, vad man ska tänka på när man köper en bur, vad lagen säger om mått osv. Sen kom jag på att jag kan göra en lista, som ska vara lättläst; "En bra bur är…"

Hurdan tycker ni att en bra bur är?

Själv tycker jag att en bra bur är rymlig och marsvinsvänlig (inga vassa hörn, giftfritt material).

Vad är er åsikt? Finns det någon särskild buregenskap som ni uppskattar mycket? Design? Att den är praktisk att flytta?

Vill gärna höra lite funderingar och tankar :)

fia-mia
0

En bra bur…

har en stor våning och inte flera små

har minst ett hus per marsvin…

…varav minst ett hus som de kan sitta uppepå

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Fridaaaa
0

En bra bur för mig är:

• Stor (minst 120 bur till 2 marsvin)
  • Minst 2 hus var
  • En tunnel eller hängmatta i buren
  • Helst bokhyllebur då det tar mindre plats om man har många marsvin/många burar.
  • Om möjligt: utan galler (känns inte så instängt)

Men detta är vad jag tycker =)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moctezuma
0

#1 Det med att den helst ska ha bara en stor våning har jag med i min faktatext, så det har jag fått med :)

#2 Jag kommer skriva ganska mycket om hemmabyggen och beskriva hur man bygger en bokhyllebur, så det kommer också med!

Jag kommer först i ett senare skede skriva om burinredning, men det är trevligt att höra era åsikter om det också!

Haha, efter allt skrivande om foder och sjukdomar känns det riktigt kul att skriva om burar istället!

[Sicali83]
0

#3# Lätt att bara torka av, d.v.s inte en massa skrymslen.

[Jessica-B]
0

En bra bur…

- har tillräckligt hög kant så att marsvinen inte kan rymma, om man inte har t.ex. heltäckande galler runt om vill säga (detta är extra viktigt om marsvinens bur inte är i golvhöjd)

- är lätt att städa

Dem andra fick med rätt bra punkter som jag också kan hålla med om. Så du får bara 2 punkter av mig ;)

Fejhn
0

håller med om övriga punkter och tycker också att det ska vara enkelt att ta upp marsvinen ur buren, tex två av mina marsvin är inte särskilt tama så ska det vara lätt att få tag i dom. och dessutom - är det lätt att ta upp dom får dom oftare mkt mer social kontakt och sitta i knät oftare och sånt. tycker jag alltså. :)

och en grej till - har man andra djur (eller barn eller barn som kommer på besök) är det bra om buren är designad så att marsvinen inte kommer till skada (med eller utan avsikt). min hund tex är väldigt stor och lekfull så han skulle lätt kunna råka kasta in sina leksaker eller råka kliva i buren och skrämma/skada marsvinen om jag hade en bokhyllebur stående på golvet så alltså har jag valt att ha en högre stadigare burmodell.

vet inte om mina punkter är särskilt relevanta men det var det jag tänkte på iaf :)

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

[Liinda]
0

Luftig och ljus :)

Moctezuma
0

#5 Lätta att städa kan jag hålla med om! Annars finns det risk för att man skjuter upp städningen hela tiden…
#6 Jo, jag tycker nog att det är relevant! Jag tänker skriva att det är bättre att ha buren lite högre upp om man har andra djur, och att överväga att ha en bur med galler om man tror att de andra djuren är väldigt intresserade av marsvinen.
#7 Så tycker jag också :)

Lite OT men nu har vår bur, som också hör till projektet, blivit klar! Jag ska bara plocka bort några häftstift (som höll plastmattan på plats medan limmet torkade) och fylla på spån så är den klar att inviga *yippiee* :D

[Jessica-B]
0

Bilder!!!!!!

Moctezuma
0

#9 Om du menar bilder på min bur så har jag redan en skild tråd om den buren :)