Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1095 ggr
emeliew
0

Dräktig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte 2 marsvin(honor) för inte så länge sen, de har tidigare gått tillsammans med en hanne och jag anar att den ena honan är dräktig.

Jag får inte lyfta henne och ta på magen som man kunde innan det verkar som hon är öm där, och hon har nu fått en bula på magen. Jag har dock inte vägt henne för jag har inte tillgång till någon våg men jag kan iallafall säga att hon väger mycket mer än vad hon gjorde från början och med mitt ögonmått har hon blivit mycket större.

- Finns det något annat sätt att kolla om hon är dräktig på?

-Kan jag låta honorna vara tillsammans även om den ena honan får ungar eller ska man skilja på dom??

tack på förhand!

[Sicali83]
0

Du kan märka det genom att väga regelbundet och ja, de kan gå tillsammans.

emeliew
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

okej vad bra, tack!

godisgrisen
0

Jag väger väldigt sällan mina marsvin i det syftet. Det är en ganska osäker mätmetod på dräktighet eftersom marsvin kan variera mycket i vikt av så många olilka orsaker. Bästa sättet att absolut få reda på om hon är dräktig och också få en viss koll på när ungarna kommer är att varsamt sitta med hennes mage i händerna och känna efter fosterrörelser. När de första känns är det ca. tre veckor kvar till ungarna kommer.

Honorna ska absolut fortsätta att bo ihop det är en trygghet för den blivande mamman. Kompisen kommer sen att hjälpa till att uppfostra ungarna till flockmedlemmar.

Använd nu tiden till att läsa på så mycket som möjligt för det är bra att vara påläst när det väl är dax. Lycka till!

[Sicali83]
0

#3# För mig har det varit en väldigt bra metod så det kan nog variera. Man väger honan vid ungefär samma tid varje dag så fårt man en bra koll på hur mycket hon ökar. Naturligtvis kan man konstatera dräktighet när man känner rörelser, men jag uppfattade det som att ts ville ha lite koll även de sju första veckorna innan rörelser känns. Sen är det olika hur erfaren man är när man känner rörelser. Jag kände de första på fläcken redan i femte veckan och då var det ju fem veckor kvar tills ungarna kom ungefär.

Binajis
0

Ålder på honorna spelar också roll. Honan på bilden skulle kunna vara en unge, och är det ett ungt marsvin så växer de ju normalt också, ungar i magen eller inte. Jag tror på talesättet "time will tell" :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin