Första gräset!
Det finns inte mycket grönt gräs ute här, men ändå tillräckligt för att jag ska kunna låta grisarna vara på bete! Idag var det 13 grader i skuggan och jag kunde vara ute(barfota och i linne) utan att frysa ett dugg. Så mina pojkar fick vara ute i solen en timme. Som de njöt!
Har några andra grisar här på mif fått smaka på vårens gräs(ute eller inne)? :-) Visa gärna bilder ni med!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Söööööta :D
Helena
Jag vill ocksååååå släppa ut marsvin på bete ju:(
Helena
Så mysigt att dom fått komma ut redan : ) Dom måste ha blivit överlyckliga!
Ska bli 17 grader här på söndag så om det stämmer tänkte jag ta med grisarna ut en stund då, om jag hittar en grön fläck vill säga…
Jag har inte haft ute grisarna, men jag har plockat in ett par nävar gräs som de har fått dela på vid ett flertal tillfällen den senaste veckan. Vilken lycka! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Några av mina har varit ute med lite blandade resultat :-P Första gänget blev helt saliga och åt som det gällde livet, andra gänget bara satt på varandra så långt in i huset det bara gick och åt inte ett grässtrå medan Bus och Honey var lite mitt i mellan.
Lite jobbigt bara att jag inte har någon trädgård så jag får släpa med mig marsvin och hage till närmaste gräs och kan då heller inte gå därifrån alls :-/
Har lite bilder från första gänget men har inte lagt in dem i datorn
#11 Ska bli intressant att se hur du gör eftersom vi bor i höghus men vi har gräs precise utanför. Har funderat att när vi börjar att grilla och så ska dom få följa med ut. Ska försöka få ut dom annars också.
Mina har redan fått gräs fast kattgräs och det är ju inte riktigt det ni pratar om här. Men nu vet dom vad gräs är när dom kommer ut första gången.
#13 åh vilken sötnos!
Alla är jätte fina så klart! :-D Säg något marsvin som inte är fin ….
Kanske kan passa på att fråga vad man tar med sig ut till dom när dom ska ut på bete? Vatten och hus antar jag något mer?
#14 Tack
Jag brukar ha hus och vattenflaska, dem är ju bara ute kort stund så behövs inte mycket mer, se till att dem har lite skugga med 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#12 Jag har en liten hage i kompostnät som jag ställer ut, nu sist fick Bus och Honey följa med till mormor och låna hennes gräsmatta. Annars har vi en äng en kilometer härifrån så jag tänkte plocka med mig ett gäng några gånger i veckan och träna med hundarna eller ligga och läsa eller något ett par timmar.
Vi har en gammal minidjurpark i närheten och jag tänkte försöka ta mod till mig och fråga om jag kan hyra en av hönsgårdarna till marsvinen så de kan vara ute hela tiden
#16 Använd inte hage där höns har varit, de brukar oftast ha så kallade "Hönsloppor" som kan smitta till marsvin och kaniner sen :/ Ett helsike att få bort.
#15 Ok, gillar dom att vara ute så är det egentligen bara det dom behöver eftersom dom kommer att käka en massa gräs.Fast jag får se när det blir, väntar lite till tror jag. :-D
#18 Se till att dem bara äta lite, äter dem hur mycket dem vill är det väldigt stor risk att dem blir dåliga i magen =)
#19 ok, tack bra att veta. Är det alltid så med gräs eller är det ovanan? Dom får en del kattgräs hemma, dock inga stora mängder.
#20 Gräset är som kraftigast första delen av våren/sommaren, så det är bara det att dem ska vänja sig sakta, sedan går det bra att dem äter mycket :)
#21 Ok en kortare stund första gången då. Eller inte ta med hem förmycket nu i början.
#22 precis mjukstarta ca 1-2 vecka, så att dem vänjer sig sakta 
#17 Skit också :-( Tack för att du sa det! Hade ju varit minst sagt retsamt om jag behandlat Ringorm bara för att en vecka senare ha dem proppade med hönsloppor!
#20 Det är bara i början, när mina väl vant sig äter de i princip bara gräs hela sommaren och tills det inte finns tillräckligt att plocka
#24 :) Alla höns har ju inte det men man vet ju aldrig, bättre att låta bli då :)
Som god marsvinsmor så var jag ute i naturen i timmtal idag och letade godis samtidigt som killen och hans vän fixade en stooooooor hästhage.
Resultatet blev en massa gräs (lagom mycket som första "dos").
Inga bilder dock, då de inet blev några bra med min kassa mobil.. :/ MEN GOTT VAR DET!
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Hah. vad orättvist! här har snön precis försvunnit, har hittat enstaka gröna strån men inte mer.
avundsjuk!
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
#28 Åh vilka goingar! :-D Funderade på att ta ut mina idag i det fina vädret men var rädd att det var för kallt, ca 13 grader tror jag det va. Vilka temperaturer gäller för er för att ta ut dom?
Ska försöka ta ut några marsvin idag en stund =) Om det inte börjar blåsa, så ev, kommer bilder ikväll =)
Fick ihop en godislåda full med maskrosblad igår! Marsvinen blev som tokiga och slängde sig över gräset :)
Tror nog att det är för kallt ännu :-( Har ju en del nakenfisar…
#29 Tack! : ) Tror gränsen går vid 15 grader men jag är så nervös av mig så jag brukar se till så det är lite varmare än det. Dessutom kollar jag alltid så att gräset är torrt. På sommaren ibland när det är lite småfuktigt på morgonen så brukar jag lägga ut en handduk i ena delen av buren så dom har möjligheten att värma magen om det behövs.
Hade tänkt ta ut dom idag också, men det blåser och jag frös så dom får vara inne idag.
Idag ska vi göra vårt första försök att ta ut dom, väntar bara på att solen ska komma dit där vi tänker sitta. Ska bli spännande, har till och med lyckats övertala den äldsta dottern att följa med ut …. :-D
Dom undersöker transbortburen nu … :-D
17 grader i skuggan igår, 15 grader i skuggan idag och det är ganska vindstilla… är det sommar eller vad?!
#29 Jag går mest på om jag kan vara ute lättklädd utan att frysa. Minst 15 grader i solen ca. Som jag skrev i #0 var det 13 grader i skuggan när jag tog ut mina första gången. :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#36 När jag kan gå i linne ute utan att frysa så tar jag ut marsvinen, till och med min nakenfis var ute ca 10 min idag, lägger upp bilder senare! :D

Min lilla Rut är ute i kaninburen nu, tänkte att hon skulle sitta i solen och smaska på gräset, men hon valde att krypa ned i kaninens håla… Nu vet jag inte hur jag ska få upp henne! Får väl sitta och vänta ut knasbollen!
Vi var som sagt ute tidigare och det gick jätte bra, förutom platsen vi valt hade inte många strån ändå, utan en del mossa. Så mina döttrar plockade en del gräs till dom istället, och oj vad mumsigt det var. Även min äldsta dotter som inte vill umgås med dom gjorde det, samt att hon fotade dom en del.
Här är Sally och Tindra! 
Här är en liten video jag slängde ihop :D
Idag åt mina marsvin sitt första gräs. Nått som dom uppskattade väldigt mycket.
#44 Härligt : )
Mina grisar har varit ute några timmar varje dag sedan i lördags. Här har det varit riktig sommarvärme med runt 20 grader i skuggan. De har dock fått grönt utifrån ett bra tag nu :)
Kan bjuda på en bild på Alice som varvar mellan att äta hö och gräs ;)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus