Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4286 ggr
Gabbies
0

Förkylt marsvin

Jag tror att min äldsta hona har gått och blivit förkyld.. Hon liksom knorrar när hon andas.. men hon äter, dricker,leker osv precis som vanligt.. Några tips på hur man kan hjälpa henne att bli frisk igen?

[MatildaW]
1

Hur knorrar hon? Om du har t.ex bytt spån sort eller nå, som dammar lite mer kan det vara för att hon blir rosslig utav det, hon kan också fått något i nosen (om det låter därifrån). Eller så är hon som du säger, lite förkyld, men i sånnafall borde nosen möjligtvis rinna lite, nyser hon nå?

FeliciaS
0

Mina marsvin hade också ett rossligt ljud när de andades och de var helt pigga och hade matlust. De var lite snuviga också… Men det har gått över nu :) De kan även nysa lite ibland.

#0 Ja, det är troligtvis förkylning. Se till att ge henne mycket C-vitaminrik mat - broccoli, persilja, vit- och grönkål m.fl. Om hon står nära en dörröppning eller fönster sätt upp en handduk för den sidan av buren. Ha inte öppen dörr/fönster. Du kan också tillägga 1/4 brustablett i vattnet var 3:e dag tills hon är frisk (apelsinsmak brukar vara mest omtyckt!). Se till att de andra inte blir sjuka!Hoppas att hon blir frisk snart :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

irma
0

har två marsvin som har varit som du beskriver,,knorrig och fruktansvärt tät i andningsvägarna,,men har varit pigg och åt för fullt. Dom hade inte fått förkylning utan det var spånet..för mycket damm i en spånsort som gjorde dom täta. Jag var t o m till vet. med den ena för jag var rädd för lunginflammation då han var så fruktansvärt rosslig men han hade inte feber och var som sagt jätte pigg och åt bra… så jag bytte spånsort och vips,,efter några dagar så var det rossliga borta.
Så jag kan bara använda en spånsort nu, ibland har den inte funnits utan blivit tvungen att ta en annan och då är dte två som blir så där på engång…

Vid förkylning så brukar dom tappa matlusten, vara blöt i ögonen och i nosen. Man brukar kunna se på ögonen om ett djur är dåligt, ögonen mattas av och är inte lika klara,, kan även vara röd på ögonvitorna om man tittar i nederkanten på ögat (man får dra ner skinnet lite då).

Men är det snuva ändå så gör som Xtanlover skrev, få i den mycket c-vitamin m.m….

Gabbies
0

Ok, nej vi har inte bytt spån.. vi har haft samma sort sedan de var små.. ska prova med c vitamin i vattnet.. vet att jag provat förut men då vägrade dom att dricka.. min syster sa nåt om att skölja höt innan hon får det sa att det inte dammar så mkt, det gör man tydligen till hästar så jag ska prova det också.. nej det rinner inte från nosen eller ögonen, inte mer än vanligt iaf, hon är ganska rinnig i ögonen naturligt.. Tänkte först att hon kanske har det för kallt på golvet nu när det börjar bli kyligt så jag har bäddat en varm hörna åt henne med en rulle jag köpt på en marsvinsutställning.. hon är lite bättre idag dock.. men så här många dagar har hon aldrig hållt på förut.. vi som ska på utställning på lördag.. =(

FeliciaS
0

#3 Vad har du för spånsort? ;) Själv köper jag från djuraffären så jag vet inte riktigt vad det är för sort eller så…

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

Jag köper stor bal från Granngården (Lantmanna) för 74 kr, den räcker hyper länge och den fungerar för marsvinen :)

irma
0

#5 jag köper också på Granngården,, staben heter det enda som jag kan använda till mina,,, kostar 74:-… har provat andra sorter när dom inte har haft staben men Sune och Ursula blir supertäta direkt i luftrören.. varenda andetag rosslar på dom. så jag är toppen glad när dom har staben inne när jag är dit. Det är också mer i Staben spånbalarna än i de andra sorterna som är billigare,, dom är mer löst packad + mindre bal…

[MatildaW]
0

#7. Undrar om jag använder nå liknande som dig, fast på balarna jag köper ståre "Sandström" men det kostar 74 kr och är mycket större än dom andra :)

irma
0

#8 kan nog vara typ samma spån… staben luktar inte så mycket heller,, de andra billigare spånsorterna jag varit tvungen att köpa har luktat terpentin och rejält med skog.. man fick nästan huvudvärk av det…

[MatildaW]
0

#9. Mitt luktar lite granna, inte nå mycket, förr när jag köpte billigt spån på ICA luktade hela rummet, men nu luktar det ingenting :) mamma tycker att det är den bästa fördelen :P

FeliciaS
0

Jag ska ta och kolla upp ifall Granngården finns i närheten, kan ju vara värt att kolla upp. Även ifall jag inte tror att mina marsvin är allergiska eller så, men de kanske blir… Jag ska kolla upp hur mycket det är i en sådan påse - eller vet någon här det?

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

Hum, vet inte, men en bal från Granngården väger bra mycket, pappa fick bära den åt mig, för den jag köpte vägde runt 25 kg :D

irma
0

har för mej det är ca 400 liter men är totalt osäker på det, det står inget på min mer än Staben,,den väger runt 25 kg min bal också…  att köpa små balar på affären blir dyrt i längden,, en sån liten bal räcker nog bara en gång till en bur.

[MatildaW]
0

Det gjorde de för mig, en liten förpackning i affären räckte en gång, ibland var jag tvungen att köpa två o.O

Misarn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Våran hona har också gått och blivit förkyld men är också väldigt pigg, matglad och är som vanligt bar attt hon rosslar och man hör på hennes andning att den är ansträngd men jättebra tips, tack Glad

FeliciaS
0

#15 Du har rotat fram en 4,5 år gammal tråd, haha :P

Mvh Felicia

Misarn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

haha ja, tänk vad man kan hitta =P