Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 959 ggr
PlusPlus
0

"Lille" Ernst

Hejsan på er Marsvins älskare :)

Ernst är min lillsysters marsvin. Vet inte om jag skrivit om honom här förut men i alla fall så har jag nu tjatat öronen av min syster, under en period på enligt mig alldeles för länge, om att hon MÅSTE klippa, borsta, klippa klor och "besiktiga" Ernst regelbundet. Men gör hon det? NEJ… Hon är alldeles för lat och bekväm. Mamma tjatar också på henne konstant men det blir väldigt krävande och mamma vill att syster ger bort Ernst och hans burkompis då syster uppenbarligen inte har intresset och vett att ha dem kvar.

Jag försöker åka hem så ofta som möjligt och fixa allt på honom men det är väldigt svårt då han är en bestämd grabb som inte drar sig för att hugga. Jag lyckas och ger mig inte men det tar oootroligt lång tid.
Satt och klippte pälsen på honom idag, tog TRE timmar. Han är långhårigt virvel marsvin.
Iaf så funderar jag på att nästintill hota mamma med något så han får komma till veterinären då han har en stor ful tova i baken som är full i massa jox plus en konstig knöl jag upptäckte idag. Inte stor. Det går verkligen inte att klippa honom där vid bakre delen av kroppen. Han blir galen och man riskerar att skada honom.

Han fick en tuff start i livet och första tiden (innan vi fick honom) så satt han i en hamsterbur (!) som var ofräsch och var dessutom full i Ohyra som dåvarande ägaren inte ville bry sig om. Hon tyckte det var löjligt eller ngt.
Denna Ohyra förvandlades snabbt till ett stort problem för lilla Ernst som då magrade (fick knappt mat) och kliade sönder sig totalt. Jag lyckades "tjata" till mig Ernst från familjen och visste att syster ville ha ett marsvin så kunde ju ta "två flugor i en smäll" som de så fint kallas.
Syster skötte honom fint i början. Jag visade henne hur han skulle skötas och mamma lade ut 1800 för att hjälpa honom bli kvitt ohyran (mjällkvalster enligt vet.). Han kliade sig så illa så han hamnade nästan i chock. Men vi fick bukt på det och som sagt, syster skötte det hela fint. Självklart med lite hjälp då hon var 9 elr ngt.
Men nu har hon som sagt tröttnat. Jag har inte möjlighet att åka hem så ofta som behövs för att sköta om HENNES djur. Bor i eget, dessutom utan körkort.

Hon har gått med på att ge bort dem MEN har då tänkt låta min pappa och våran lillasyster där ta över Ernst och hans kompis. Men fattar inte hur det ska gå till att han får rätt skötsel där när den lillsystern är 5 år och pappa KASS på att ta hand om djur, även hans sambo, lillasysters mamma är kass på det där.

Så jag vet inte hur jag ska göra. JAG har verkligen inte råd att ta honom till veterinären. Annars skulle jag gjort det. Har även inte möjlighet att ta över dem jag. Annars hade jag gjort det.

Känner att säkrast skulle det kännas att lägga ut en annons här på Marsvin.ifokus. Känns som om han har chans att komma till ett bra hem här jämfört med om man skulle lägga ut honom på blocket.
Vill att han ska få det bra. Men annonsen avvaktas lite på då jag måste tjata ytterligare på familjen och skit.
Han är fyra år och har liksom tid i livet kvar.

Har ni nå tips på hur jag ska hantera allt detta? Bör jag lägga ut en "intresse" annons tills vidare och hoppas på att någon vill hjälpa denna lilla krake?
Han är lite små bitsk när det är något som inte passar honom. Han gick verkligen inte att sätta ihop med ett annat marsvin, elak var han. Hans kompis är en kanin "strl S", alltså en mindre ras.

Hur ska jag göra för att hjälpa honom? "/ Det får liksom vara nog nu.

[Snuttgrodan]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oj Detta låter ju inte alls bra, tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men jag håller tummarna för att det löser sig snart för honom.

Jag antar att din syster börjar närma sig tonåren nu och då kan dom tappa intresset och inte bry sig. Min äldsta på snart 16 har knappt tittat på våra nykomlingar pga kompisar och killar är roligare.

Kan inte din mamma säga till henne på skarpen och be henne skärpa sig och ta sitt ansvar. Det är ju nu hon som har sett till hur pälsen är nu av att inte sköta den. Hon borde betala vetrinären i alla fall en del.

Jag låter kanske lite hård men hon börjar ju bli ganska stor nu att veta att det är ett liv det handlar om inte en nallebjörn.

Hoppas som sagt var att det löser sig snart för honom.

Creation
0

Vilken jobbig situation!

Vart finns Ernst? Kanske bor någon på mif nära och kan ge honom en hälsocheck + hjälpa till med klippning av päls/klor? Det skulle ju kunna vara ett(gratis) alternativ till veterinär.

Hoppas att du lyckas övertala dem om att låta dig omplacera honom till ett lämpligare hem eller kanske lämna honom till omplaceringshem.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

PlusPlus
0

#1 Jepp. Nyss fyllt 13 och ultra fjortis -.-
Mamma har sagt till henne men hon bryr sig verkligen inte. Hon är…speciell, typ. Syster alltså. Speciell personlighet. Jag har sagt åt henne att håll åtminstonde koll på klor osv så jag kan komma och klippa när dewt behövs i den mån jag kan men jag hör inte ett ord från henne för hon tittar inte. Jag brukar kolla dem varenda gång jag hälsar på men det blir liksom alltför sällan jag är här för att det ska passa dem. Och jag har ju liksom inte riktigt tid för dem. Plus att det rent tekniskt inte är mina djur, MEN jag bryr mig oerhört mycket om dem.

Det låter inte hårt alls, jag har skällt på henne som bara den men hon verkar inte fatta "/

#2 Vetetrinären måste han till ändå, enligt mig iaf. Ser inte en annan lösning än att ge honom lugnande för att kunna klippa, eller åtminstonde vara ett dussin personer som fajtas med honom. Har hugger, hoppar, sparkar, sprattlar. Nej svårt är det. Fått mig ett antal bett, bland annat i magen -.- Han hugger i första bästa.Inte som nå elakt utan mer "JAG VILL INTE!" :P Bestämd pojke.

Ja jag hoppas han får flytta. Avlivning är liksom uteslutet (!) såvida det inte är för Ernst skull men han klarar sig med behandling.

Lille Ernst bor 10 mil norr om Karlstad. Hagfors Kommun om det är kännt för någon här inne :)

gickan87
0

Vet inte riktigt vad jag ska skriva mer än att du är värd en eloge för att du verkligen bryr dig!
Många skulle bara strunta i det, "inte mitt djur inte mitt ansvar".

Ang. klippningen av baken så har jag en sheltietös här hemma som är exakt lika vad gäller klippning av baken och den blir ju också tyvärr den del som bli tovig fortast. Jag har löst det med hjälp av en trimmer för hundar. Går snabbt och smidigt att raka bort tovorna och även klippa hela marsvinet till lagom längd utan alltför mycket bråk.

Hoppas verkligen att det löser sig för Ernst, och även hans burkompis antar att kaninen inte heller får den skötsel den ska ha?

Lycka till!

MVH Erika :)

Creation
0

#3 Hm… någon med vana kanske kan lugna honom ändå. Tyvärr bor jag själv inte ens i närheten av de trakterna, så vi får väl hoppas att någon annan här gör det. Eller att du kan lyckas se till att han får veterinärvård.

Kämpa vidare. Ernst förtjänar ett bättre hem och bättre vård!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

PlusPlus
0

#4 Tack :) Hatar när folk inte bryr sig för att det inte är deras djur. Bara ser på. Han blir livrädd direkt han fattar att det är klippning på g "/ Ljudet av saxen när den klipper räcker för att skrämma honom :S
Är hundtrimmers tysta? Ja jag hoppas jag lyckas tjata öronen av dem.
Kaninen får inte komma ut och få den motion hon behöver men är som tur är iaf inte långhårig och att klippa hennes klor är inte så farligt svårt. Syster klarar att klippa hennes klor själv men gör det ändå inte vilket går mig på nerverna.

Höet till dem har hon ståendes i en påse i samma rum men ändå är hon för lat för att ge dem. Jag var där och möla i så mycket jag orkade idag men det är svårt för jag tål inte det där förbaskade höet "/

#5 Hm ja, jag hoppas det finns någon lösning för krabaten. Han har inte haft ett lätt liv "/ Då han hade mjällkvalstren så var han riktigt, riktigt dålig :( Men då brydde sig både syster och mamma för mamma lade ut 1800 på honom och syster tömde spargrisen där hon hade 300 undanlagt. Mamma är av den filisofin att det är ju "bara ett marsvin". Alltså inget man tar till veterinären. Blir det sjukt avlivar man. Hatar den "filosofin" -.-
ALLA djur har rätt att få vård. ALLA, alla är de liv helt enkelt!

Jag ska kämpa så mycket jag kan :) Tack för svaren :) Ska fortsätta tjata öronen av dem. Som sagt, nu får det vara nog!
Både Ernst och Titti (kaninen) förtjänar bättre.

evelinaa98
0

Elli jag vet vad den där knölen är för nåt nu !!
det var inget att oroa sig för en annan på iFokus hade samma problem men hon sa att man kan hålla koll på den, den där knölen blir inte mke större än va den är..
sen när den är ''tillräckligt'' stor så typ spricker den, och då ska ska man tvätta det och sen går den bort efter ett tag :D
JIPPII
och förresten glöm att jag ger dom till nån som jag inte träffar!
Jag har faktiskt sagt till mamma att du sa att det inte var någon bra idé att ge dom till pappa och då sa jag..
Men jag älskar dom och om inte han tar hand om dom så gör jag det, drf har jag BESTÄMT mig för att behålla dom och sköta om dom, varje gång jag går och lägger mig så tar jag upp båda och sitter med dom i knät och borstar ernst gör jag varannan dag nu sen du klippte honom och jag kollar klorna, dom får mat i tid, det enda som jag behöver blir bättre på är hö,kvistar,maskrosblad,buren annars har jag blivit bättre, du tror mig säkert inte men jag tkr synd om dom och jag tappar inte intresset men väldigt mke hemma nu som gör att jag blir nedstämd…

PlusPlus
0

Det är länge sedan du skötte dem ordentligt men OM du ska behålla dem så MÅSTE du lova att skota dem ORDENTLIGT! Och tjata på mamma att han SKA till veterinären! De behöver ta bort tovan i baken på honom, det är MYCKET skit i den och huden kommer att bli infekterad annars! Och jag KAN inte klippa honom där iom att han hugger som bara den, och om du fortfarande inte sköter dem så är det snällast emot DEM att ge bort dem till någon som är duktig på marsvin. Vare sig du känner dem eller inte!
Du kommer säkert kunna ha mejl kontakt isf och få bilder och liknande. SKulle de flytta till pappa så blir de plågsamt för dem -.- !
EN sista chans och ta han till veterinären så kanske jag tror dig…
Och skriv inte ut mitt namn är du snäll! -.-

PlusPlus
0

Och OM det är en talgknöl och den spricker så är det ÄNNU viktigare att du håller super rent i buren och faktiskt tvättar såret. Inte nå "ne orkar inte" eller "ne snart" OKEJ?
Och fortfarande, ta med han till veterinären, snälla! Han behöver det mer än bara för knölen.

chickwheels
0

OM det bara är en talgknöl ja.. men det KAN vara cancer och annat med. Tro inte att det är det minst allvarliga bara för att det finns något som inte är "farligt"…

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

PlusPlus
0

Precis! Som jag skrev så bör han få veterinärvård vare sig det är ofarlig knöl eller ej.

cabezanna
0

Jag blir faktiskt riktigt ledsen av hur din systers marsvin missköts… Jag försöker själv få två marsvin sålda och är sååå rädd att de ska hamna hos någon som din syster. Dock, tycker jag inte att allt kan läggas på din syster. Hon är 13 år och borde kunna sköta om ett marsvin, men som förälder till en som är under 18 år tycker jag att det är den vuxnes ansvar i detta läget. Att tappa intresse för sitt djur är inte skäl nog att ignorera ett djurs liv! Så, lillasyster- ge bort dem till någon som kan ge dem ett värdigare liv eller ta dig i kragen och vårda dina marsvin.