Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1001 ggr
Lyan
0

Nya ringormsfunderingar

Nellie har fått utslag på ena frambenet och ni vill inte veta vad jag tänkte när jag såg det!

Prov är inskickat så jag får svar om x antal veckor.

Jag tänkte lite med saneringen och så, räcker det med att jag sanerar bara precis det de kommer i kontakt med under behandlingen och sedan skurar av marsvinen i Virkon innan de flyttar på sommarbete så jag kan sanera i lugn och ro under sommaren?

Inlägget har redigerats av moderator, pga. opassande uttryck.

EvaLuna
0

Nej nej nej stackars Lyan! Du förtjänar verkligen inte detta!

Jag kan inte svara på din fråga men vill skick lite support & moraliskt stöd <3

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack! Det behövs verkligen nu.

Bus hade ju ett utslag på nosen för några månader sedan och då tyckte vet. att jag skulle avvakta eftersom ingen annan fick. Fattar inte hur länge man ska behöva hålla karantän för att vara säker, det har inte varit ett enda utslag på minst 2 månader ju!

Fridaaaa
0

Tycker många marsvin har fått utslag här på mif eller dött Rynkar på näsanVilar nog en förbannelse över mif känns det som, som Lyan sa i en annan tråd.

Hoppas inte det är Ringorm! Håller tummarna!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har provsvaren kommit och det är Ringorm :-( Rosa har dessutom fått på nosen :-( Skit! Inte mycket att göra åt, jag tar en timme i taget och försöker låta bli att tänka utan bara göra

Sammetskatt
0

Nej usch så jobbigt!! Stackars dig!! Tur att det är vår och du har möjlighet att ha marsvinen ute snart så du kan sanera i lugn och ro. Om jag var du skulle jag försöka dela upp dem så de synligt smittade går tillsammans och de synligt friska går tillsammans och sedan flytta över eftersom när du ser någon fler som fått synliga utslag. Men alla måste ju ha behandling :( Det bästa är ju om det synliga läkt och behandlingen är klar sedan några veckor innan de kommer tillbaka in igen (om det är möjligt).

Man kan tyvärr aldrig vara säker oavsett hur länge man väntar, det är ju det som är det jävliga med Ringorm :( Även om ingen har utslag kan de ju bära på det och smitta andra med dåligt immunförsvar elle att det blossar upp igen hos dem själva. När en hona som bär på Ringorm får kull tex kan det ofta smitta ungarna i kullen osv. Pga Ringorm skulle jag inte kunna tänka mig att ha många marsvin (mer än 4). Lider verkligen med dig!

Fridaaaa
0

#5 Emmy har sina marsvin nere i en stor källare, och finns ingen gräsmatta, då hon har det i centrum :)

Ringorm kan uppkomma vid stress också.

Hoppas det försvinner denna gången.

Sammetskatt
0

#6 Okej, men hon skrev ju att de ska iväg på sommarbete så jag antog att det betydde att de skulle vara utomhus.

Fridaaaa
0

#7 Aha hon kanske har skaffat ett ställe att ha dem på, på sommarbete då, inte omöjligt Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.