Ålderstecken?
Jag har aldrig haft något marsvin som dött pga ålder utan det har varit sjukdommar, tumörer eller andra plötsliga dödsfall.
Därför undrar jag nu lite om min Mumindalens Maja. Har jag räknat rätt så blir hon 6 år nu i höst, hon är pigg och glad, mycket matglad men senaste månaderna har hon gått ner lite i vikt, tappat lite muskler. Innan var hon överviktig nu är hon mer normal. Väger kring 1000g
Det jag nu undrar över är att hon sover så mycket, eller vilar, när hon sover så sover hon väldigt tungt, senast idag så fick jag PETA på henne flera gånger innan hon vaknade till.
Förr brukade hon aldrig sova så tungt utan lyfte alltid upp huvudet när man gick förbi buren eller tog ner händerna i buren.
Är detta ålderstecken? Kan hon ha tappat hörseln? Tycker hon verkar höra annars eller så ser hon bara på sina kamrater att det är något på gång`?
Finns det fler ålderstecken man kan hålla koll på? Något speciellt man ska tänka på när det gäller äldre marsvin?
Hur ogärna jag än vill tänka på det så känner jag på mig att hon nu inte kommer finnas med mig för alltid, jag tror nog att detta blir hennes sista sommar. Ändå tycker jag det är skönt att det inte är sjukdom som tar henne som det varit med alla mina andra marsvin utan att jag hoppas att hon lugnt får somna in.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
åhhhh,precis så är min Gruff också han är 5 år,exakt så som du beskriver att ditt marsvin är, så min Gruff också allt stämmer som du skriver,det sista du skriver så känner jag också,jag har alldrig varit med om att marsvinen har dött här hemma,men däremot har jag fått tagit bort några marsvin pga sjukdom,
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det låter som min gamle Charmör :)
När han sover kan ingen väcka honom. Han är nog ganska döv och reaktionsförmågan har avtagit betydligt.
När det händer nåt "farligt" och alla springer till sina gömmor, då sitter Charmör kvar och undrar vad de håller på med, hihi..
Han har blivit knotigare över korset, precis som en gammal häst. Men i övrigt så är han fräsch och fin.
Charmör är sju år fyllda och jag sa som du förra sommaren, det blir nog den sista. Nu är vi framme vid nästa sommar och Charmör är så pass pigg att jag tror nog han får en sommar till alla fall. Sedan satsar vi på en till….
Jag hoppas också att Charmör får somna in en natt i sitt hus där han trivs så bra och är trygg. Men förhoppningsvis blir det inte än på länge…;)
Jag håller koll på att han kissar som han ska (han har haft urinsten för ett år sedan) och att bajset är normalt. Tassarna smörjer jag och ser till att det inte blir några svullnader. Kollar förstås att han alltid kommer fram och äter varje gång det är mat. Egentligen bara den dagliga hälsokollen som alla får.
Men han är ju den som får den största gurkbiten förstås, alltid…:)
Hihi jag har en likadan gamling här hemme
Dom blir så charmiga med åldern tycker jag =)
Hon sover ofta eller vilar, och när hon gör det så sover hon djupt. Jag har flera gånger fått panik och trott att hon somnat in för alltid men sen när jag hysteriskt petar på henne så tittar hon upp på mig som om jag vore störd haha.
Jag tror hörsen är ordentligt nedsatt på henne, hon är inte rädd för dammsugaren utan hon vill gärna fram och lukta på den när den är igång (handdamsugare). Och så märker hon aldrig när man kommer förän man sätter ner händerna i buren. Men jag tror hon har lite hörsel men inte mycket.
Skönt att höra att det finns fler som sover som stockar, då behöver jag nog inte oroa mig för att det är något onormalt :-)
Jag gav dem nyss lite gräs jag plockat och hej vilken fart det vart på dem - då sov Maja inte alls så tungt längre ;)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Min Ronja är precis lika dan :) hon är 5 år, men har hunnit bli väldigt skruttig.
Hon sover mycket, tungt och ofta och vikten har bara rasat i ett år nu.
Hon som var ett stortmarsvin är nu en av de minsta (fullvuxna) flickorna.
Men hon är pigg och glad i övrigt :)
Mvh Alexandra