Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 3279 ggr
bestmarsvin
0

Någon??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo det är så att jag har ett marsvin som heter Skrutt, problemet är bara att jag inte vet om det är en Teddy eller en Rex.

Hur tar jag reda på detta, jag vill verkligen veta mina marsvins raser.

Ena är ju Abessinier och andra är Teddy/Rex.

Lägger ut bild på honom så får ni se :)

/ Linnea och grisarna <3

bestmarsvin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer en ni vill se mer på huvudet och dess form

/ Linnea och grisarna <3

Linnet
0

Rexpäls och teddypäls ser likadan ut, så det går inte att säga vad det är.

bestmarsvin
0

2 #

Så, jag kan aldrig få reda på vad det är för ras?

/ Linnea och grisarna <3

Fridaaaa
0

#3 Är du säker på att han är renrasig? Vet inte förra ägarna det?
Jag tycker han liknar mest en Teddy på kroppsformen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om du inte har stam eller möjlighet att provpara är det tyvärr omöjligt att få reda på vilket han är. Han är en söt strävhårspet helt enkelt :-)

bestmarsvin
0

Jag tror att han är renrasig…

Jag köpte honom i en djuraffär så ….

Han är ju inte kastreard eller så, om jag vet någon som vill ha ungar eller nåt som jag känner (som har marsvin då) så kanske jag kan fråga, men jag vet inte om jag får för mamma i så fall.

Jag vet ju att om man parar en teddy och en rex så blir det ett släthårsmarsvin men…

/ Linnea och grisarna <3

Royalz
0

Vad spelar det egentligen för någon roll om den är en teddy eller en rex? Den har ju ändå inte stamtavla :)

Emmsann
0

#6 Marsvin som köps i djuraffär är oftast inte renrasiga.

Jag tycker inte du bör para honom om du inte vet hans stam och sjukdomar som kan ha funnits eftersom risken är att han ger ifrån sig ungar med defekter.

//Emma

Linnet
0

Säger precis som #8 dom djur som säljs i djuraffär är ofta blandraser och man får aldrig veta nåt om deras ursprung, marsvin kan även vara importerade från andra länder.

[Strawberi]
0

Set mer ut som en teddy, och ja jag ser skillnad det är skillnad på dom. Då jag själv har teddy och rex. Så jag säger teddy..

Linnet
0

#10 Hur ser du skillnad då?? För jag har också haft både teddy och rex och det är i princip omöjligt att se nån skillnad.

[Strawberi]
0

#11 - Huvudet kroppsform ja allt. Pälsen på en teddy är mycket slätare frampå huvudet. Ärligt, dom är betydligt fulare ;-)

idipidi
0

Är det bara jag som reagerar på att marsvinet ser ut att vara solidagouti? Det är ju verkligen inte en speciellt vanlig färg. Jag känner inte till någon som avlat in färgen på teddy, däremot några som gjort det på rex.

Visst kan man se skillnad på de vanliga linjerna av teddy och de vanliga linjerna av rex. Men så fort de har mer blandat ursprung så stämmer det inte längre.

Var i landet bor du någonstans? Tänkte att man kanske kunde få en liten ledtråd till var han kan komma någonstans i från.

Sanni
0

#12 Formen hos ett marsvin varierar mycket från individ till individ. Från kroppsform tror jag det är omöjligt att säga rasen. En self buff kan se helt annorlunda ut i kroppsformen än en annan buff, men den är endå en buff. Teddys och rex standard är ju lika, så de borde ju se lika ut, också i kropssformen.

Bestmarsvin: Rex och teddy skiljer sig endast genetiskt, så provparning är det enda sättet att få reda på det, om du inte har stamtavla. Om du har köpt ditt marsvin från djuraffär så är det med stor sannolikhet blandras.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Fridaaaa
0

#14 Buff är en färg inte ras, men förstår vad du menar.
Men håller med Linnea, på de allra flesta rexar och teddy ser man skillnad:)

Sanni
0

#15 Ja förståss skulle något fara fel :P

Jag säger inte helt att man inte skulle kunna se skillnad mellan rex och teddy, tyckte inte bara att "kroppsform" är det bästa sättet att se skillnad mellan dessa, då det verkligen kan variera.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Fridaaaa
0

#16 Hehe inte alltid lätt ;)

bestmarsvin
0

#7 Jag skulle bara vilja veta :)

# 12 Jaså så du tycker att mitt marsvin är fult då?

# 13 Coolt att jag har ett ovanligt marsvin x) Jag köpte honom på backaplan i djuraffären där…

# 14 Så du är helt säker på att det är en blandras?

/Linnea

/ Linnea och grisarna <3

Linnet
0

#18 Man kan ju aldrig veta om det är en blandras, den kan ju mycket väl vara renrasig, men man vet ju inte. Sen är det ju så här att om ett marsvin ser renrasigt ut så kan man ju betrakta det som ett renrasigt och tom få skriva stamtavla på det.

Jag har ju ex fått både teddy och rexmarsvin från släta och virvelblandisar där båda burit på anlaget och då blir det ju en rex eller teddy, men utan att göra en testparning, så kan du inte veta, sen finns det ju fler lockiga raser också, curly är en korthårig variant av lunkarya och sen tror jag att skinnybärare s.k. lakeland också har lockig päls.

Men ska du bara ha honom till sällskap så spelar det väl egentligen ingen roll, vill du veta så är ju enda sättet en testparning, fast inte ens då kan du vara helt säker, för skulle det vara ex. curly så är det anlaget dominant och behöver bara finnas i enkel upplaga för att synas. Det blir genast mycket mer komplicerat om man blandar in lunkarya och curly för då kan det bli så att man till slut inte vet vad man har. Visserligen är lunkapälsen strävare, men på dom korthåriga curly kan det vara svårt att avgöra.

Fridaaaa
0

#18 Hon har inte påstått att ditt marsvin är fult eller hur? Men alla tycker olika raser ser olika bra ut eller hur? Allting ligger i betraktarens ögon.