Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersajtenifokus
Läst 1835 ggr
Arinah
0

Skärp er!!

Även jag gör paus ett tag, och hoppas att stämningen förbättrats när jag återkommer. Nästan varenda tråd blir infekterad, och det är samma människor som tjafsar och märker ord. Som inte kan låta bli att gå i svarsmål, och som letar efter negativitet att ta upp.

Droppen för mig var tjafset i tråden "vill ha ett marsvin" där en 12-åring blir inblandad. Inte ens en sådan tråd får vara ifred, utan jag uppfattar det istället som man tar bort en del av glädjen kring att skaffa marsvin.

När moderatorerna försöker få ordning blir även den tråden full med tjafs. De utsätts för nu för en massa otrevligheter, det verkar som att många glömmer att de gör detta på sin fritid och lägger ner mycket arbete på att det skall fungera. De kan faktiskt välja att hoppa av allihop, och då försvinner ett forum som skulle kunna vara roligt.

Det roliga med att diskutera marsvin här har helt försvunnit, intressanta seriösa trådar är det numer ont om. Det här är ett intresseforum, inte ett forum om vem som har mest rätt i olika frågor. Eller vem som menar vad eller borde mena något annat.

Jag har tappat lusten att göra inlägg, då jag annars måste väga orden på guldvåg.

Kanske skall jag starta en egen, mer strikt och nischad iFokus sida för seriösa diskussioner. Jag vill kunna fördjupa mig i frågor kring ex beteende och avel med likasinnade.

[LoveBaloo]
0

Jag förstår dig, jag har funderat över samma sak, men jag valde att typ ta en paus och ligga lite lågt här istället.

Denna kommentar har tagits bort.
westblom
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

håller med dig Arinha,man får kanske överväga och ta bort sån som utmärker sig hela tiden,Guld i mun

Svea-
0

Kan bara helt och fullt hålla med … mycket mycket tråkigt…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

alva-m-t
0

Jag håller till fullo med! Det har varit väldigt mycket tjafs här på senaste tiden:(

Det är ju bara synd att dom som är elaka, för det mesta inte vill erkänna det:(

Jag kan erkänna att jag skrev något lite elakt, som om jag hade kännt mig stött, det var bara för att jag inte ville ta emot kritik om mina marsvin, men det måste ju alla! Nån gång. (fast jag kände mig inte stött)

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

chickwheels
0

De som ställer till det (enligt mig) är ju dem som inte alls inser att de faktiskt i princip kliver över lik bara för att få rätt och få fram sin mening. De som hävdar att "det faktiskt är ett diskussionsforum", vi måste vara beredda på att få kritik för så är det minsann, och att vi som blir ledsna bara är känsliga och att det är vårt fel att vi inte kan ta kritik som vi får, "i all välmening".

Sen finns dem som nästan bara hävdar sig hela tiden, som väldigt sällan skriver positiva saker i trådar utan bara antingen "håller med" eller skriver ett kort grattis, men så fort det går emot den personens åsikter någonstans så kan diskussionen pågå i dagar. Utan minsta pardon.

Om det nu ska va så att vi känsliga ska va de som ska ändra sig så anser jag att de som ger kritik ska ändra sig med.  Vi känsliga får försöka tuffa till oss och inte ta åt oss så mycket, inte låta allt gå rak in i hjärtat. Men då får de som kritiserar och går på faktiskt ta att dämpa sig med. Förstå att folk faktiskt kan ta illa vid sig.

Takt och ton, vett och etikett.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

[Sicali83]
0

#6# Jag känner mer att de som ställer till det är de som blir öppet aggressiva och skäller och svär hysteriskt så fort någon så mycket som antyder att den tycker annorlunda eller ställer en fråga som inte passar. Det är riktigt jobbigt. Som tur är så brukar moderatorerna ta tag i det rätt snabbt, men det är ändå inte speciellt trevligt.

Moa-16
0

#6 Du kan verkligen vända på allt.

Det jag menar är att om man frågar något på ett diskussionsforum får man räkna med kritik, både negativ och positiv. Man ska inte behöva ta personliga påhopp, men saklig kritik måste man kunna ta utan att bli hysterisk. Och ja, jag försöker berätta att jag menar bara väl, osv. Men det är svårt när personen ifråga har bestämt sig för att "alla bara vill mig illa"

Emmsann
0

Håller med dig helt Arinah! Och att det är vuxna människor som håller på såhär?!

Trodde ni vuxna människor hade lite bättre uppförande men inte då. Tråkigt att dagens samhälle håller på att bli såhär!

Inlägget redigerat av moderator eftersom en del av innehållet kunde uppfattas som personangrepp.

//Emma

Denna kommentar har tagits bort.
Emmsann
0

Visst har vi yngre människor lika stort ansvar att uppföra oss men man har ju ändå lite högre förväntningar på er vuxna. Inte sant?

Inlägget är redigerat eftersom det delvis vände sig till ett numer borttaget inlägg.

//Emma

Fridaaaa
0

#11 En vuxen ska uppföra sig likabra här som en som är 12-13 år, för är man så pass gammal så ska man veta att man ska skriva trevligt osv lika mycket som att en vuxen ska veta det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emmsann
0

#12 Jo visst ska man skriva trevligt här och uppföra sig på ett moget och ansvarsfullt sätt. Men på detta forumet så uppför de vuxna sig som 10 åringar och man kan inte jämföra en 40åring med en 10åring. Man märker ju faktiskt vilka som är 10 och vilka som är 40 här och då får man ju anpassa sig. Jag menar, du talar inte likadant med en 40 årig tjej som ett 10 årigt barn Glad

//Emma

Fridaaaa
0

#13 Nej det gör man ju inte Skrattande Men jag tycker såhär, att dem som är äldre får anpassa språket/förklaringar till dem som är yngre och dem yngre får lära sig att inte skriva som dem gör till t.ex kompisar, man får anpassa helt enkelt vem man pratar med Glad

chickwheels
0

Hoppas inte att tråden spårar helt ur, men jag vill verkligen försöka få folk att förstå. jag förstår inet hru man helt och hållet bara kan skjuta allt ansvar till sådanthär ifr¨ån sig..

…Det är iaf ganska tydligt när en viss person är inställt på ett visst sätt emot en annan…

Hur som, bara för att man är en viss ålder så är det ju tydligt bevisat om och om igen att man inte behöver va ett skvatt vuxen eller minsta vettig. Visdom behöver inte alltid komma med ålder…

Det är aldrig en persons fel att två bråkar, det vet ju alla… Nån börjar och den andra fortsätter. Men varför ska man hålla på och försöka trigga folk om och om igen ?

det är mycket tråkigt nrä det blir tjaffs, när det faktiskt blir som ren skär mobbing tillslut. Vissa personer går på något vis efter andra, i tråd efter tråd. Jag har sett flera exempel på det.

Tyvärr är det lättare att se vad andra gör för fel än vad man gör för fel själv. Jag vet ju vad jag menar med min text, att jag inte menar illa och är som nu rätt neutral. Men nån annan med kanske negativ inställning kan ju kanske ta åt sig och bli helt galen över texter man skriver.

Inlägget är redigerat av moderator eftersom en hel del inte hör till tråden, bryter mot sajtreglerna etc.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

csilla75
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Japp, tycker detsamma. Kommer in på marsvin.ifokus 1 gång/ månad för att kolla om jag fått nya meddelanden, sen räcker det.

Tjafset är på lågstadienivå, kanske inte så konstigt när medelåldern ligger på…. hmmm, gissar på 17? Obestämd Agressiva, "jag vet bäst", rosett-jagande marsvinägare som inte kan diskutera utan hoppar på alla. Har aldrig sett en sådan stämning på ett annat forum trots att jag är med i ett par st….

Tror t.o.m att jag kommer att avsluta mitt medlemskap, våra 2 marsvin kan vi sköta om bäst själva utan att behöva be om råd från besservissers (newsflash: nej, inte ens om man har fött upp marsvin i 100 år är man expert på andras, speciellt om man inte träffat djuret!)

Inlägget är redigerat av moderator eftersom det innehöll ovårdat språk, vilket inte är tillåtet enligt nätverkets Skrivregler.

Fridaaaa
0

#16 Håller med där, det spelar ingen roll om man har fött upp marsvin i 10 år för den som t.ex bara har fött upp i 1 år kan veta mer, men inom marsvin precis som allt annat, är ingen fullärd :)