Sommarklippning?
Hej!
Jag har funderat på en ev sommarklippning av Doris och eftersom det nu börjar vara varmt ute så är det kanske dags. Hon klipps i baken regelbundet och det växer ut så jag antar att resten av hennes päls också växer ut om jag klipper den, eller??
Jag gillar hennes långa päls, så mysigt att kunna burra in näsan i och kunna gömma fingrarna i : ) Jag vill inte att hon ska få värmeslag i sommar så en liten frisering verkar bra : )
Undrar lite hur hon bäst klarar värmen, alltså hur jag ska klippa/trimma henne. Hon får gärna ha lite lång päls kvar på huvudet och ryggen men om det blir alldeles för jobbig för henne så kan jag kapa den också, bara hon mår bra.
Såå… förslag? : ) Tack!
Skickar med en bild, Doris är till höger (orkar inte klippa bort Polly).
När jag hade sheltie klippte jag så att pälsen var precis ovanför marken och klippte då vid rumpan :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
kan inget om päls, men gud vad fina grisar du har!!
#1 Så du klippte inget uppepå och så? Magen då? Iofs är hon ju korthårig där men bäst att fråga ändå!
#2 Tack! : )
#3Jo klippte lite på magen med :) Men hon var inte så långhårig direkt på magen :) Tunnade ut pälsen lite, ungefär som man "klipper upp" håret hos människor, för hon skulle ju ändå inte ställas:D
Jag klipper inte mina långhår något kortare än vad dom är på vintern. Så tycker inte du behöver klippa ner så mycket eftersom du verkar gilla pälsen :)
Jag har hört från flera långhårsuppfödare att pälsen faktiskt verkar isolera mot värmen, att de upplevt att långhåren som har lite mer päls är mindre påverkade av värmen än korthår.
Idag tänkte jag klippa ner min lunka, kan visa före och efterbilder sen, men det är mest för att jag inte gillar lång päls 
Hanna
#11 Vad använder du för rakapparat? :) Tycker dem jag har testat har ej tagit pälsen så bra.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#12 På bilderna har jag använt en Moser Max med 1mm skär, den är tyvärr död nu men ska testa med den nya trimmern snart som är en Moser Rex (billigare skit)
Jag brukar inte klippa ner mina långhår något extra under sommaren. Jag har aldrig märkt av att de blivit överhettade eller liknande pga pälsen. Kanske beror det på att jag alltid sätter halva uteburen i skugga, så sitter de mest där. De får välja själva.
Kan jämföra med min virvelgris i sommar. ;)
#8 Skäms på dig, Hanna! :p Det som är så mysigt och vackert.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#17 Var ju sötare innan med all pälsen
Fast söt nu med 
#18 - Nej, waaay to much päls för min smak :P Nu är hon jättefin - man ser ju faktiskt att det är ett marsvin.
Hanna
#19 Ja alla har vi olika tycke och smak! Tur är väl det, tråkigt om alla marsvin hade sett likadana ut
Fast jag föredrar själv att ha korthåriga marsvin 
#20 - Precis :)
Hanna
#16 Kanske inte är lika lätt att klappa virvliga, sträva lunkor med päls åt alla håll förstås… ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#6 Smart : )
# Vad bra! Då kan hon få behålla sina söta krusiduller på ryggen : )
#8 Intressant! : ) Det hade jag ingen aning om. Men har för mig att vissa hundraser har så. Eller så minns jag helt fel… : )
#9,10,11,13 Jag har sett din klippning på bilder tidigare och tycker det verkar himla smart! : ) Hur får du dom att sitta still? Jag har tagit med Doris till Hundtrimmet så har dom friserat henne där. Då slipper hon hata mig iaf. Men blir ju billigare att klippa själv.
#12, 14 Jag frågade på Djurmagazinet om det fanns trimmers som passade marsvin och hon berättade att dom använder en som är avsedd för hundnosar och hundtassar. Tror den var ca 2 cm bred. Minns inte vad den hette men kostade runt 300 kr. Hon tyckte den var bra. Jag är orolig över att marsvinen ska luggas.
#15 Jo, jag brukar ha en handduk över så att ungefär halva är skugga och halva är i sol. Skönt iaf att höra att hon inte verkar behöva en helrakning : )
#16, 17 Åhh! Vilken sötis : ) På första bilden ser hon ut som ett litet får : ) Snygg klippning! Och tuppkam : ) Om jag ska försöka mig på en trimmer så kommer Doris inte våga visa sig på evigheter. Jag vet hur det såg ut när jag testade att klippa henne med sax. Trimmer så… svisch! och pälsen är borta. : ) Kan ju bli spännande.
#20, 21 Doris är mitt första långhår. Det var inte meningen men jag kunde inte motstå henne. Polly är mycket smidigare att fixa pälsen på. Doris borstar jag varje kväll för att vara säker på att hon inte ska få någon tova någonstans. Och hon hatar det! Smiter varje gång…
Tack för alla svar! : )
#17 Så söt man kan vara då! :) Ska ta och klippa min lunka här hemma idag hade jag tänkt. Som hon ser ut nu är det svårt att se om det är ett marsvin eller inte ;)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se