Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1340 ggr
Lyan
0

Golden tan?

Har reagerat på det i utställningskatalogerna och såg det igen i en annan tråd. Är inte tan just golden? Varför skriva tex grey golden tan när det räcker med grey tan :-S

Sandra-B
0

Kan även vara red :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Ok, så det heter tan både om teckningen är golden och red? Hur vanligt är det med red tan? Enda gången jag har kommit i kontakt med red är i stamtavlor på utländska djur.

Bara därför kom jag på en färg som jag inte vet det är som har stått i utländska stamtavlor och det är reo, vad jag har förstått var det inte en felskrivning för red, har även sett orange som jag först trodde var golden men det stod både golden och orange i samma tavla.

Och ännu en, Sjaelden variant, flerfarvet crested silver fox, sort. Sjaelden variant trodde jag var ost först men i samma tavla står också ustandardiseret crested fox, sort. flerfarvet crested vet jag, likaså fox och sort (svart) men resten?

(hehe, råkade visst kapa min egen tråd rätt rejält :-P)

Sandra-B
0

Jepp, finns exempelvis både black golden tan och black red tan- hur vanligt det är med red vet jag inte men skulle inte tro att det är vanligt alls.

Finns ju iaf en del uppfödare i Danmark som föder upp self red

Precis som du säger så skulle jag också vilja säga att det är vanligare med red utomlands än vad det är här i Sverige.

Som jag har uppfattat det med "ustandardiseret" och "sjælden variant" så motsvarar "ustandardiseret" ungefär SMFs "ostandardiserade" (ost) och "sjælden variant" motsvarar ungefär "Guidestandard" (guide).

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Just det, orange och reo- det glömde jag ju :-P

Jag har för mig att orange och de golden är samma färg och att reo står för red eyed orange, dvs pe golden.

Att det står både orange och golden i samma stamtavla tror jag helt enkelt beror på att när det står orange i ett inköpt marsvins stamtavla så skrivs det i avkommans stamtavla också- kanske på grund av osäkerhet vad orange egentligen är för färg, medan det kanske i et annat led ligger golden och då skriver man det också :-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

Lyan
0

Yay :-D Tackar, tackar! Nu behöver jag kanske bara fråga 10 gånger till detta året för att komma ihåg det i framtiden hehe

Reo hade jag nog aldrig listat ut trots att det blev väldigt lätt med facit i hand :-P

Svart silver fox då? Någon som vet? (har för mig att jag frågade när jag fick hem Wonder men kommer inte ihåg om jag fick något svar eftersom jag aldrig svenskreggade henne sedan)

idipidi
0

Orange är samma som golden rent genetiskt men jag tror inte de har inte samma idealfärg utan orange ska vara ljusare. REO är som sagts red eyed orange.

Svart silver fox är helt enkelt black fox.

Både tan och otter ska enligt standarden skrivas t.ex. black red tan eller chocolate cream otter. Personligen tycker jag att det är lite konstigt och onödigt krångligt, speciellt när det kommer till de rödögda som inte borde kunna vara tecknade med red, då red per definition är en mörkögd färg.

Jämför med magpie och harlequin där man bestämt sig fär att harlequin är just tecknad i cream. Man skulle ju kunna göra motsvarande för tan (golden) och otter (cream). Men men…

Lyan
0

#6 Ok :-)

Fast i detta fallet är morfar ustandardiseret, crested fox, sort och mamman sjaelden variant flerfarvet crested silver fox, sort. Det är Wonders stamtavla, hon är crested cinnamonagouti, (finns inget choklad alls i stammen såg jag nu)

Ja, det känns lite krångligt, har bara sett det i uställningskatalogerna och aldrig hos någon uppfödare hittills, fast med förklaring blev det genast förståligt :-D